Juncker kabinetfőnöke lesz az Európai Bizottság főtitkára

  • MTI/narancs.hu
  • 2018. február 21.

Külpol

Martin Selmayr nem mindenkivel kedveltette meg magát Brüsszelben.

Martin Selmayr, az Európai Bizottság elnökének jelenlegi kabinetfőnöke lesz márciustól a brüsszeli testület főtitkára – jelentette be szerdán Jean-Claude Juncker bizottsági elnök.

Az Európai Bizottság heti ülését követő sajtótájékoztatón Juncker arról számolt be, hogy Alexander Italianer jelenlegi főtitkár március 1-jén nyugdíjba megy, helyére pedig Martin Selmayrt nevezte ki a biztosi testület.

Juncker úgy vélekedett, hogy Selmayr kiváló főtitkár lesz, minden képességgel rendelkezik, hogy ugyanolyan példásan betöltse a tisztséget, mint a kabinetfőnökit.

Ülésezik a biztosok kollégiuma

Ülésezik a biztosok kollégiuma

Fotó: Mauro Bottaro/MTI/Európai Unió

A kabinetfőnökök a biztosok személyes irodáit irányítják, és kulcsszerepük van a döntések előkészítésében. Rendszeres értekezleteiken készülnek azok az anyagok, melyek végül a biztosok elé kerülnek. Sajtóhírek szerint Selmayr afféle szürke eminenciás Juncker oldalán. Korábban egyébként a Junckerhez hasonlóan szintén luxemburgi Viviane Reding biztosi kabinetjét irányította. A német pénzügyminiszter egyszer nyilvánosan is szóvá tette, hogy Selmayr olyan dolgokba ártja magát, melyek túlmutatnak kabinetfőnöki feladat- és jogkörein, és részben a Selmayrral való konfliktusa miatt távozott a bizottságtól Kristalina Georgieva bolgár biztos.

Főtitkárként Selmayr a testület legmagasabb szintű bürokratája lesz, aki a szervezet bürokráciájának működését irányítja, és a bizottság egészét szolgálja. A főtitkárság feladata a bizottság és az alá tartozó főigazgatóságok zavartalan, gördülékeny munkájának biztosítása.

A döntés nyomán az egyesek által „buldózerként” jellemzett Selmayr a jövő évi uniós tisztújítás eredményétől függetlenül kulcspozícióban marad a bizottságban. A biztosok csak az utolsó pillanatban vették napirendre az ügyet. Uniós források szerint azért, hogy megelőzzék a kiszivárogtatásokat, továbbá így akarták elejét venni annak, hogy egyes biztosok esetleg szervezetten tiltakozzanak a kinevezés ellen – jelentette a Politico hírportál.

Sajtóhírek szerint a Brüsszelben sokak által egyszerre csodált és rettegett, Juncker jobbkezének tartott német jogász a legbefolyásosabb kabinetfőnök a szervezet történetében.

(Leadkép: AFP/Getty Images – John Thys)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.