Kényszerétkeztetéssel fenyegetik a börtönben Navalnijt

  • narancs.hu
  • 2021. április 12.

Külpol

Az ellenzéki aktivista 15 kilót fogyott.

Kényszerétkeztetéssel fenyegeti börtönének személyzete Alekszej Navalnijt - közölték az orosz ellenzéki aktivista szövetségesei hétfőn, hozzátéve, hogy a férfi már 15 kilót fogyott bezárása óta – írja a Reuters.

Navalnij még márciusban jelentette be, éhségsztrájkba kezd, így tiltakozva az ellen, hogy a börtönben megtagadták tőle az orvosi ellátást. Az aktivista az éhségsztrájk bejelentésekor arról is írt posztjában, hogy a raboknak nincs más lehetősége, mint éhségsztrájkba kezdeni, ugyanis sem gyógyszert, sem orvosi ellátást nem kap, a gerincfájdalmai pedig átterjedtek a lábaira. Azt írta, aludni is alig tud, mert éjszakánként nyolcszor tartanak ébresztőt. 

A börtön személyzete azt állítja, ez nem igaz, és ők ajánlottak kezelést Navalnijnak, de az megtagadta, és közölte, hogy egy általa választott orvost szeretne, aki nem az intézmény személyzetéhez tartozik. Egy ideig a börtönklinikán feküdt, de az elmúlt napokban távozhatott onnan.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.