Kivégezték Iránban az országos tüntetések egyik résztvevőjét

Külpol

A bíróság a férfit mint "az Isten, illetve az állam ellen hadakozó bűnöst" ítélte el.

Iránban kivégezték a tüntetések egyik résztvevőjét, akit a hatóságok súlyos bűncselekményekkel vádoltak meg. Ő az első tüntető, akit Teheránban kivégeztek a szeptember 16. óta országos demonstrációk résztvevői közül.

Az iráni igazságügyi minisztériumhoz közel álló Mizan hírportál csütörtöki jelentése szerint Mohszen Sekari ellen az volt a vád, hogy részt vett egy teheráni utcai demonstráción, amely akadályozta a közúti forgalmat, és egy machetével rátámadt a biztonsági erők egyik tagjára.

A férfit szeptember 25-én vették őrizetbe, és ügyében november 20-án hozott ítéletet a teheráni Forradalmi Bíróság, amelynek tárgyalásai rendszerint zárt ajtók mögött folynak. A bíróság a férfit mint "az Isten, illetve az állam ellen hadakozó bűnöst" ítélte el. Az 1979-es iszlám forradalom óta számos halálbüntetést szabtak ki erre hivatkozva Iránban.

Aktivisták arra figyelmeztettek, hogy hamarosan további kivégzésekre is sor kerülhet, mivel az ügyészség közleménye szerint legalább hét embert ítéltek már halálra a demonstrációkban vállalt szerepük miatt.

"Mohszen Sekari kivégzésére határozott választ kell adni, különben naponta számolhatunk a tüntetők kivégzésével" – írta Mahmud Amiri-Moghaddam, egy oslói székhelyű iráni emberi jogi szervezet igazgatója.

Iránban Mahsa Amini 22 éves kurd nő halálát követően robbant ki országos tiltakozás. Aminit azért vette őrizetbe az iráni erkölcsrendészet, mert nem viselte az előírásoknak megfelelően a kötelező muszlim kendőt, majd fogva tartása alatt kómába esett és szeptember 13-án meghalt. Szemtanúk szerint a hatóságok megverték.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.