Kulturális hírek

  • 2005. március 10.

Külpol

SCHILLER ÉVE Kétszáz éve, 1805. május 9-én, 46 éves korában halt meg Friedrich Schiller: az évforduló alkalmából egy éven át rendezvények sorával emlékeznek a német irodalom klasszikusára.
A hétvégi hivatalos nyitányon, a berlini művészeti akadémián 24 órán keresztül irodalmárok, filozófusok, színészek, politikusok (köztük Richard von Weizsäcker, George Tabori, Rolf Hochhuth és sokan mások) olvastak fel műveiből. Dj-k és hiphopelőadók Schiller-balladákat dolgoztak fel a maguk módján. A berlini Brotfabrik színpadán a Bredemeyer-társulat 365 Tage Lust auf Schiller címmel mutatta be szintén a balladákra épülő előadását, Heilbronnban A haramiát vették elő. Nagyszabású kiállítást rendeznek Schiller hőseiről az író-költő weimari múzeumában, szülővárosa, Marbach pedig előadások sorával készül. A Schiller-év mottója egyetlen szó: Freiheit! - minden egyéb részlet a www.schillerjahr2005.de honlapon.

PÁNAFRIKAI FILMFESZTIVáL A dél-afrikai Zola Maseko első nagyjátékfilmje, a Drum nyerte a hagyományosan Burkina Faso fővárosában, Ouagadougouban megrendezett pánafrikai filmfesz-tivál, a Fespaco 2005 fődíját. A Drum az 1950-es években, Johannesburg Sophiatown nevű városrészében játszódik, melynek zenés mulatóiban nincs elkülönülés feketék és fehérek között, miközben az ország a legdurvább apartheid-rendszerben él. Maseko 1967-ben született, 20 évesen csatlakozott az Afrikai Nemzeti Kongresszus fegyveres szárnyához. Filmművészeti tanulmányait Angliában végezte. (Képünkön a rendező, illetve a film egyik jelenete.) A második díjat Hassan Benjelloun nyerte: La chambre noire című filmje a 70-es évek Marokkójában megtörtént eseményeket dolgoz fel (törvény-telen bebörtönzések, kínzások). A harmadik díjjal a burkinai Kollo Sanou vígjátékát jutalmazták: Tasuma Le Feu.

GYÁSZ 49 éves korában váratlanul elhunyt Richard Wolfson: a sok-oldalú zenészt a Towering Inferno együttes komponistájaként ismerhette meg a magyar közönség, amikor a Petőfi Csarnokban bemutatták a Sebestyén Márta és Szkárosi Endre közreműködésével készített, Kaddish című multimediális darabjukat. Az 1993-ban, eredetileg független kiadásban megjelentetett és 1994-99 között a világ számos koncerttermében (utoljára Melbourne-ben) előadott Kaddisht Brian Eno ajánlására '95-ben az Island Records is kihozta CD-n. A lengyel és orosz származású angol zsidó családban született Wolfson - aki filmeket is forgatott és az utóbbi években újságíróként is dolgozott - 17 éves kora óta Andy Saundersszel közösen készítette zenés projektjeit. Így volt ez a Towering Inferno új albumával is, ám a The Other Side munkálatai végéhez közeledve aortája "szétrobbant". A Towering Inferno élő fellépéseinek látványvilágát rendező filmes, Arthur Howes novemberben hunyt el rákban.

ÚJ RAPHÁBORÚ? Miközben 50 Cent poptörténelmet írt, a New York-i lapok egy új rapháború eshetőségéről cikkeznek vele kapcsolatban. A történelem: egyszerre három felvétele található a Billboard-lista első öt helyezettje között: övé a Nr. 1. (Candy Shop) és az ötödik (Disco Inferno), míg vendégként megszólal a negyedik helyen álló The Game-számban (How We Do). E két rapper, The Game (sz. Jayceon Taylor) és 50 Cent (sz. Curtis Jackson) rivalizálásával hozzák összefüggésbe azt a lövöldözős incidenst, mely a Hot 97 nevű New York-i rádióadó épülete előtt történt azt követően, hogy a The Massacre című új albumát reklámozó 50 Cent arról beszélt az adásban, hogy ejti a korábban általa felkarolt gengszterrapkollégát, The Game-et. Ellentmondó hírek szólnak arról, hogy melyik sztár kíséretébe tartozott a férfi, akit a lábán ért találat, 50 Cent mindenesetre sértetlenül megúszta. 2001-ben ugyanitt zajlott le az a szintén egy sebesüléssel járó lövöldözés is, melyben Lil' Kim (sz. Kimberly Jones) két embere vett részt, s amellyel kapcsolatban a női rapper most hamis tanúzás vádjával áll bíróság előtt.

KULTÚRFÕVÁROS-JELÖLTEK Egert, Miskolcot és Pécset teljes egyetértésben, Budapestet, Debrecent, Győrt és Sopront többségi szavazattal juttatta be a zsűri a második fordulóba, így ez a hét város dolgozhat tovább a pályázaton, melynek célja, hogy eldőljön, melyikük legyen 2010-ben Európa kulturális fővárosa. A következő forduló beadási határideje augusztus 17., eredményhirdetés október 23-án. (A hét továbbjutó és a négy kiesett - Kecskemét, Kaposvár, Székesfehérvár és Veszprém - pályázatáról január 27-i számunkban írtunk).

NAGY KÖNYV "riás plakátokkal és a Magyar Televízió két csatornáján sugárzott kisinterjúkkal kezdetét vette a Nagy Könyv című olvasás-népszerűsítő program, melynek során kiderül majd, melyek a magyar olvasók kedvenc magyar és külföldi regényei. Szavazni április 22-ig lehet postai levelezőlapon, telefonon, SMS-ben és az interneten (www.anagykonyv.hu). Április 23-án közzéteszik a legtöbb szavazatot kapott 50-50 külföldi és magyar mű listáját, június 11-re tizenkettőre szűkül a kör, e művekhez külön kisfilmet készítenek az MTV-ben. A döntő időpontja: december 17.

KUSTURICA MARADONÁRÓL Diego Maradona felkérte Emir Kusturicát, készítsen dokumentumfilmet az életéről. A bosnyák rendező március közepén kezd forgatni Argentínában, a munkát öt hónapra tervezi, a futballista életútjának legfontosabb helyszínein, Argentínán kívül Kubában, Olaszországban és Spanyolországban.

MEGINT MUNCH-LOPÁS Hét hónapon belül már másodszor loptak Edvard Munch-képeket Norvégiában: ezúttal az Oslótól délre fekvő Moss városának egyik szállodájából, a Jeloey szigetén lévő Hotel Refnes étterméből vitték el Kék ruha című, 1915-ös vízfestményét és két litográfiáját. A művész ezen a szigeten élt 1913 és 1916 között. A szálloda egyik alkalmazottja vasárnap este 11 körül az étterembe be-lépve megzavarta a két férfit, aki épp a falról szedte le a képeket, egyiket le is ejtették, eltört az üveg, de azért magukkal vitték. A riasztórendszer nem volt bekapcsolva, mert a szállodát még nem zárták be éjszakára.

Az oslói Munch-múzeumból augusztusban elrabolt képeket még nem találták meg.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.