Lemondott Dominic Raab brit miniszterelnök-helyettes

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. április 21.

Külpol

A konzervatív politikust számos volt munkatársa zaklató bánásmóddal vádolta.

Pénteken lemondott Dominic Raab brit miniszterelnök-helyettes, akit számos volt munkatársa zaklató bánásmóddal vádolt. Raab az igazságügy-miniszteri tisztséget is betöltötte Rishi Sunak miniszterelnök konzervatív párti kormányában.

Lemondásának közvetlen előzményeként vizsgálati jelentés készült azokról a régóta hallható vádakról, amelyek szerint Raab erőszakos, összeférhetetlen magatartást tanúsított kormányzati kollégáival szemben. A jelentést csütörtökön kapta meg Rishi Sunak, és általános volt az a várakozás, hogy a kormányfő meneszti helyettesét, aki régi és szoros politikai szövetségese.

Dominic Raab azonban Sunak döntését megelőzve pénteken levélben tájékoztatta a miniszterelnököt, hogy távozik kormányzati tisztségeiből.

Raab – aki korábban a Brexit-folyamat irányításáért felelős minisztérium élén állt, majd a külügyminiszteri tisztséget is betöltötte – Sunaknak írt levelében hangsúlyozta: az öthavi vizsgálat megállapításait összegző jelentés két eset kivételével az ellene felhozott vádak mindegyikét semmisnek nyilvánította, és a fennmaradó két panaszügyben tett elmarasztaló megállapítás is „elhibázott”. A konzervatív politikus ellen 24 egykori munkatársa részéről érkezett hivatalos panasz, a vizsgálat nyolc konkrét esetre terjedt ki.

A 49 esztendős Dominic Raab nem először lép ki önként a brit kormányból. Theresa May miniszterelnöksége idején, 2018 novemberében a brit EU-tagság megszűnésének folyamatát irányító minisztérium (DExEU) éléről távozott azzal az indokkal, hogy nem tudja „jó lelkiismerettel” támogatni a Brexit feltételrendszeréről szóló, a kormány által akkoriban jóváhagyott megállapodás-tervezetet, elsősorban azért, mert véleménye szerint a tervezet Észak-Írországra vonatkozó szabályozási javaslatai veszélyeztetik az Egyesült Királyság integritását.

A Brexit-megállapodás Észak-Írországra vonatkozó előírásai – amelyek a Nagy-Britannia és Észak-Írország közötti kereskedelem ellenőrzését írják elő az EU egységes belső piacának védelme érdekében – azóta is folyamatos és súlyos viták tárgyát képezik London és az észak-írországi koronahű protestáns pártok között.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.