Megnevezi a bucsai mészárlás elkövetőit a New York Times

  • narancs.hu
  • 2022. december 24.

Külpol

A dokumentumfilm készítői utánajártak, melyik orosz alakulat tartotta megszállva az ukrajnai várost.

Nyolc hónapnyi munkával dokumentumfilmet készített a New York Times a bucsai mészárlásról – írja a Telex.

Az orosz hadsereg a háború elején, március 3-án foglalta el a Kijev melletti várost, és egy hónapig tartotta megszállva. A vizsgálatok szerint a katonák mindenkire lőttek.

Az orosz védelmi minisztérium a kezdetektől tagadta, hogy ilyen történt volna, azt terjesztette, hogy a dokumentumok hamisak, a videókon megrendezett jelenetek láthatók színészek közreműködésével.  A mészárlást Európában elítélték, Bucsa fogalommá vált, a korábbi ukrán elnök, Petro Porosenko Orbán Viktort Bucsába hívta, hogy a túlélőkkel beszélve értékelje át a magyar-orosz kapcsolatot.

 

A történtek után nem csak hivatalos nyomozás kezdődött Bucsában, hanem civilekből álló hálózat, továbbá a Reuters és a New York Times is elkezdte vizsgálni, mi történt, és kik követhették el a gyilkosságokat. Az oknyomozó dokumentumfilm készítői egyértelműen bizonyítottnak találták, hogy a bucsai Jablunszka utca környékén az orosz katonák valóban találomra lövöldöztek minden helybelire,  a halálos áldozatok száma négyszáznál több, és szinte mindnyájan civilek. A New York Times újságírói szemtanúkkal, a megölt emberek hozzátartozóival készítettek interjúkat, utcai és biztonsági kamerák felvételeit nézték át, valamint a helyiek által telefonnal készített és az ukrán kormánytól kapott felvételeket, elemezték, összevetették a látottakat, és a félórás filmben rekonstruálták, mi történt. 

Az derült ki, hogy az oroszok biztosítani akarták a Kijevbe vezető utat, és ezért lőtték az embereket. Az áldozatok között voltak családok, menekülő gyerekek is.

A film készítői megnevezik azt az orosz alakulatot, amely elkövette a mészárlást, és a parancsnokot is.

Mindezt úgy lehetett rekonstruálni, hogy a helyszínen maradtak orosz katonai felszerelések, egyenruhajelvények, hátrahagyott levelek, elveszített dokumentumok. Az orosz katonák a kivégzett emberek telefonjait is használták, olykor azzal telefonáltak haza. A film készítői az így felhívott számok alapján eljutottak a katonák családtagjaihoz, és a közösségi oldalakon talált információk alapján jó néhány ejtőernyős személyazonossága is kiderül. Zömmel huszonéves fiatalokról van szó.

A bucsai mészárlást a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) vizsgálhatja, de Oroszország nem csatlakozott az ICC-hez, ezért szinte kizárt, hogy együttműködne a vizsgálatban – emlékeztet a Telex.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.