Mi az, hogy Balkán?

  • - bbe -
  • 1999. április 15.

Külpol

A balkáni háború

Több jelentõs és még több botcsinálta balkanológus szerint a sokat próbált félsziget történelme a késõ középkortól fogva nagyjából a következõ dinamika szerint alakul. A helyi kis népek egy darabig élnek, éldegélnek egymás mellett, leginkább egy vagy több nagyhatalom burkolt vagy kevésbé burkolt fennhatósága (megszállása, protektorátusa stb.) alatt. Amikor e nagyhatalmak meggyengülnek, és - e helyi kis népek "szabadságharcnak", "nemzeti felszabadító háborúnak" stb. is felfogható unszolására - kivonulnak a térségbõl, e lelkes kis népek valamely saját használatra és kizárólag a brutalitások igazolására gyártott, undorító ideológia nevében egymás torkának esnek. Ám mivel egyik kis nép sem elég erõs ahhoz, hogy a másikat végleg letörölje a térképrõl, és elvegye az összes ingatlanját, rendszerint mindegyik valamely új nagyhatalmat próbál a maga oldalán befírölni a mészárlásokba, rendszerint úgy, hogy ezt az õ nagyhatalmát kijátssza egy másik nagyhatalom és e másik nagyhatalom által - szerinte legalábbis - pártfogolt másik kis nép ellen. (Érdekesség, hogy az "oroszok", bármit is jelentsen e fogalom, mennyire alkalmasak ennek a képzelt nagy pártfogónak a szerepére. A XIX. században több görög, bolgár és Crna Gora-i felkelõcsoport hitette el magával, hogy nekik a felkelést csak ki kell robbantani: aztán jönnek az oroszok. De aztán nem jöttek. A felkoncolt, felakasztott, karóba húzott stb. felkelõkrõl viszont azóta is általános iskolákat neveznek el Balkán-szerte.) Mármost a nagyhatalmak eleinte rendszerint húzódoznak attól, hogy belefolyjanak eme általuk mélyen és joggal megvetett, mindazonáltal szabadságszeretõ kis népek perpatvaraiba, de késõbb - részint a saját ostobaságuk (vö. "stratégiai érdek", "civilizatorikus misszió", "melegtengeri kijárat", "kereskedelmi útvonalak" stb.), részint hiszékenységük okán - valahogy mégis az események kellõs közepén találják magukat. (Az elején általában azt gondolják, hogy na, csak egy kicsit avatkozunk be: de a Balkánon olyan nincs, és soha nem is volt, hogy "csak egy kicsit beavatkozni".) A dolog vége általában valami nagy európai háború szokott lenni, amelynek örve alatt a balkáni kis népek egymás közötti - és rendszerint leginkább a polgári lakosságot sújtó - öldöklése a paroxizmusig fokozódik. A nagyhatalmak egy idõ után belátják, hogy hülyeséget csináltak, és inkább felosztják egymás közt a Balkánt. És akkor kezdõdhet minden elölrõl.

Mondanom sem kell, hogy a fent említett jelentõs és kevésbé jelentõs szakértõk, akik szerint ilyen és nem másmilyen a Balkán történelmének a dinamikája, mind a velejükig rothadt imperialisták. Így tessék elhinni, amit mondanak.

- bbe -

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.