Mi az, hogy Balkán?

  • - bbe -
  • 1999. április 15.

Külpol

A balkáni háború

Több jelentõs és még több botcsinálta balkanológus szerint a sokat próbált félsziget történelme a késõ középkortól fogva nagyjából a következõ dinamika szerint alakul. A helyi kis népek egy darabig élnek, éldegélnek egymás mellett, leginkább egy vagy több nagyhatalom burkolt vagy kevésbé burkolt fennhatósága (megszállása, protektorátusa stb.) alatt. Amikor e nagyhatalmak meggyengülnek, és - e helyi kis népek "szabadságharcnak", "nemzeti felszabadító háborúnak" stb. is felfogható unszolására - kivonulnak a térségbõl, e lelkes kis népek valamely saját használatra és kizárólag a brutalitások igazolására gyártott, undorító ideológia nevében egymás torkának esnek. Ám mivel egyik kis nép sem elég erõs ahhoz, hogy a másikat végleg letörölje a térképrõl, és elvegye az összes ingatlanját, rendszerint mindegyik valamely új nagyhatalmat próbál a maga oldalán befírölni a mészárlásokba, rendszerint úgy, hogy ezt az õ nagyhatalmát kijátssza egy másik nagyhatalom és e másik nagyhatalom által - szerinte legalábbis - pártfogolt másik kis nép ellen. (Érdekesség, hogy az "oroszok", bármit is jelentsen e fogalom, mennyire alkalmasak ennek a képzelt nagy pártfogónak a szerepére. A XIX. században több görög, bolgár és Crna Gora-i felkelõcsoport hitette el magával, hogy nekik a felkelést csak ki kell robbantani: aztán jönnek az oroszok. De aztán nem jöttek. A felkoncolt, felakasztott, karóba húzott stb. felkelõkrõl viszont azóta is általános iskolákat neveznek el Balkán-szerte.) Mármost a nagyhatalmak eleinte rendszerint húzódoznak attól, hogy belefolyjanak eme általuk mélyen és joggal megvetett, mindazonáltal szabadságszeretõ kis népek perpatvaraiba, de késõbb - részint a saját ostobaságuk (vö. "stratégiai érdek", "civilizatorikus misszió", "melegtengeri kijárat", "kereskedelmi útvonalak" stb.), részint hiszékenységük okán - valahogy mégis az események kellõs közepén találják magukat. (Az elején általában azt gondolják, hogy na, csak egy kicsit avatkozunk be: de a Balkánon olyan nincs, és soha nem is volt, hogy "csak egy kicsit beavatkozni".) A dolog vége általában valami nagy európai háború szokott lenni, amelynek örve alatt a balkáni kis népek egymás közötti - és rendszerint leginkább a polgári lakosságot sújtó - öldöklése a paroxizmusig fokozódik. A nagyhatalmak egy idõ után belátják, hogy hülyeséget csináltak, és inkább felosztják egymás közt a Balkánt. És akkor kezdõdhet minden elölrõl.

Mondanom sem kell, hogy a fent említett jelentõs és kevésbé jelentõs szakértõk, akik szerint ilyen és nem másmilyen a Balkán történelmének a dinamikája, mind a velejükig rothadt imperialisták. Így tessék elhinni, amit mondanak.

- bbe -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.