Orbán miatt nem működik a V4 a cseh külügyminiszter szerint

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 4.

Külpol

Csehországban szombaton tüntettek a kormány ellen, a politikusok vitája pedig a magyar miniszterelnök prágai befolyásáról is szól.

Orbán Viktor magyar miniszterelnöknek az ukrajnai háborúhoz való hozzáállása miatt romlott meg a kapcsolat a visegrádi együttműködés országainak vezetői között – állapította meg Jan Lipavsky cseh külügyminiszter az Idnes című lap cikke szerint.

A nyilatkozatot a hvg.hu idézi.

A cseh diplomácia vezetője emlékeztetett, hogy amikor a magyar kormányfő Prágában járt, egy helyi szélsőjobboldali politikussal fényképezkedett, és ez jól jellemzi a mai magyar kormány politikáját.

Jan Lipavsky ezzel visszavágott egy kritikára.

A korábbi cseh kormányfő, Andrej Babiš ugyanis a parlamentben azt mondta, a jelenlegi, Petr Fiala vezette cseh kormány feloszlatta a V4-együttműködést. Lipavsky szerint viszont az a helyzet, hogy Andrej Babis miniszterelnöksége idején Csehországot Budapestről irányították, pedig a cseheknek nincs szükségük arra, hogy Orbán vezesse őket. 

 

Prágában pénteken ellenzéki bizalmatlansági indítványt nyújtottak be a kormány ellen, de nem kapott elég szavazatot. Szombaton  mintegy hetvenezren tüntettek a jelenlegi kormány lemondását követelve, az energiaválság és az infláció miatt.

A Telex írása szerint eddig ez volt a Petr Fiala vezette ötpárti jobboldali kormány ellen a legnagyobb megmozdulás nyolc hónapja, amióta hivatalba lépett. A demonstrálók azt követelték, az ország legyen katonailag semleges, szabaduljon meg a külföldi függőségtől, és a kormány maga kössön szerződést a gázszállításról, Oroszországgal is.  A szónokok szerint a Fiala-kormány gazdaságpolitikája elhibázott, és nem védi eléggé a csehek érdekeit.

Petr Fiala úgy látta, a szombati tüntetést oroszbarát, szélsőséges nézetű politikai erők hívták össze, de „mindenkinek joga van véleményt nyilvánítani és tüntetni. Szerintem ezek az események nincsenek összhangban Csehország és lakossága érdekeivel.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.