Interjú

„Óriási bizalmi válság”

Sinkovics Norbert újságíró, az Újvidéki Egyetem oktatója a szerbiai tüntetésekről

Külpol

Tavaly november 1-jén leszakadt az újvidéki vasútállomás épületének egy része. A tra­gédia tizenöt halálos áldozatot követelt, és a gyászt a számonkérés igénye, majd a nyílt tiltakozás váltotta fel. A diákok átlátható igazságszolgáltatást és a korrupció számonkérését követelve lezárták az ország egyetemeit. Közben megbukott a kormány és Újvidék vezetése is. Szombaton és vasárnap hatalmas demonstrációt tartottak a városban.

Magyar Narancs: Az Újvidéki Egyetem média és kommunikáció tanszékén tanítasz, közben szabadúszó újságíróként is dolgozol. Lehetséges-e egyszerre résztvevőként és kívül­állóként figyelni mindazt, ami most történik Újvidéken és Szerbiában?

Sinkovics Norbert: Valóban igyekszem tudósítani is az eseményekről, de fontosabb, hogy benne vagyok abban a tanári csoportban, amelyik támogatja a diákokat. Azt le kell szögezni, hogy a megmozdulásokat a diákok szervezik, ehhez semmi köze sincs a tanári gárdának. Az oktatók ott segítenek, ahol a diá­kok ezt kérik tőlük, például önkénteskednek a vonulások biztosításánál, vagy az élelmezés logisztikáját szervezik.

MN: A hétvégi újvidéki demonstráció a hídfoglalásokkal és a belgrádi diákok menetével együtt nagyszabású megmozdulás volt. Mit szól ahhoz a város, hogy a belpolitikai elégedetlenség színpadává vált?

SN: Ez a tüntetés a hidak elfoglalásával és a diákmenettel együtt minden idők legnagyobb újvidéki tömegdemonstrációja volt. Még a 2000. október 5-i tömeget is felülmúlta a mostani, és akkor rezsimváltás lett a vége. A tüntetők mindhárom fő hidat lezárták délután háromtól hatig, majd a Szabadság hidat másnap hatig tartották blokád alatt. A Szabadság híd folytatása a Felszabadulás sugárút, ami egyenesen a vasútállomás leomlott épületéhez vezet – a helyszínnek egyértelmű szimbolikus jelentősége volt. De a praktikus szempont is számított. Ez a vonal ugyanis kettészeli a belvárost, tehát az egész napos blokád jórészt megbénította a közlekedést, átalakította a centrum bejárhatóságát, elérhetőségét.

MN: Újvidék a központ, de a tiltakozások országos szinten is zajlanak – mennyire fontos mindez Belgrádban vagy Kragujevacban?

SN: Ez országos elégedetlenségi hullám. Nagyjából hatvan állami egyetemi kar épületét vonták zárlat alá a diákok, köztük az összes belgrádi, kragujevaci vagy niši kart is. Az Újvidéki Egyetemnek tizennégy kara van, abból az összes újvidéki székhelyű intézmény zárlat alatt van, beleértve a rektorátus épületét is. Van egy kar Nagybecskereken, az is blokád alatt van, és a három szabadkai kar közül az egyik. Egy másik nincs ugyan lezárva, de a tizenöt perces tiltakozásokhoz csatlakoztak. Egy pedig, a magyar nyelvű tanítóképző kar, nem csatlakozott a tiltakozáshoz.

MN: Miért épp a magyar nyelvű kar nem érezte ennek szükségét?

SN: Az ottani hallgatói önkormányzat egy hónapja kiadott egy szűkszavú közleményt, miszerint támogatják ugyan a szerbiai egyetemisták követeléseit, de náluk nem lesz zárlat. Nyilván politikai okai vannak ennek. Alighanem a kar káderpolitikájára is komoly befolyása van a Vajdasági Magyarok Szövetségének, de hosszabb távú folyamat is meghúzódik a háttérben. A magyar közösség egyre inkább elszigetelődik Szerbia társadalmától. Kevesebb információt kap arról, hogy mi történik az országban, más forrásokat követnek, így sokszor ezeket az eseményeket nem is élik meg a sajátjukként. Ezt felerősíti, hogy a legtöbb magyar nyelvű médiaorgánum a Magyar Nemzeti Tanács kezében van, az MNT pedig a VMSZ kezében, tehát szinte teljes párt­kontroll alatt működik a helyi sajtó. A hivatalos médiumokban megjelenő hírek mind a VMSZ szempontjából mutatják az eseményeket, Pásztor Bálint pártelnök pedig hatékonyan vette át Orbán Viktortól például a pénteki rádióinterjúk formuláját, ő is rendszeresen kifejti, hogy hányadán kell állni az országos történésekkel. Vannak persze kivételek, magyar nyelvű független fórumok, elsősorban a Szabad Magyar Szó, a Családi Kör és az Átlátszó Vajdaság, de ez Dávid küzdelme Góliáttal a nyilvánosságért.

  

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.