Pokolgép ölt meg egy luhanszki orosz képviselőt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. november 8.

Külpol

Az ukrán hírszerzés különleges műveletnek nevezte az oroszok által megszállt területen végrehajtott akciót.

Autóba rejtett pokolgép végzett szerdán Mihajlo Filiponenko helyi képviselővel az Ukrajnát támadó orosz erők ellenőrzése alá került kelet-ukrajnai Luhanszk városában – közölte a régió Moszkva által támogatott kormányzója.

Az ukrán katonai hírszerzés nem sokkal később bejelentette, hogy „a helyi ellenállás erőivel” közösen „különleges műveletet” hajtottak végre Filiponenko ellen, aki meghalt az akcióban.

Mihajlo Filiponenko fia is megerősítette, hogy apja, a luhanszki „népi milícia” egykori parancsnoka a merénylet áldozata lett.

Az ukrán védelmi minisztériumhoz tartozó katonai hírszerzés a merényletet magára vállaló közleményben hóhérnak nevezte Filiponenkót, és azt írta, hogy az áldozat „szerepet vállalt ukrán hadifoglyok és polgári személyek kínzását célzó létesítmények létrehozásában”, és személyesen részt vett a kínzásokban is.

Filiponenko, aki 2014 óta aktív szereplője volt a luhanszki Moszkva-barát szeparatista mozgalomnak, szeptemberben nyert mandátumot a Moszkva által támogatott luhanszki regionális parlamentben.

Már tavaly februárban is megpróbálták megölni – szintén gépkocsiba rejtett pokolgéppel –, akkor a sofőrrel együtt különböző súlyosságú sebesüléseket szenvedtek.

Szintén szerdai hír, hogy civilekkel való kegyetlen bánásmód és gyilkosság miatt három év letöltendő börtönbüntetésre és 16 év szigorított kényszermunkára ítélt egy ukrán katonát szerdán az orosz Rosztov-na-Donu város katonai bírósága.

A vád szerint az ukrán katona azért ölt meg egy orosz polgári személyt, mert az nem tudta jól kiejteni ukránul a „kenyér” szót.

A nyomozás adatai szerint a gyilkosságot elkövető Anton Cserednik 2022 március 27-én, Mariupol ostromával egyidőben, a város közelében található egyik faluban igazoltatott két orosz polgári személyt. Arra kényszerítette őket, hogy hasaljanak a földre; majd miután egyiküket arcon csapta a nála lévő fegyverrel, azt parancsolta nekik, hogy mondják ki ukránul a kenyér szót. Ezután lelőtte azt, aki szerinte rossz kiejtéssel mondta ki a szót; a másikat azonban élve hagyta, aki utóbb, a büntetőeljárás során ellene vallott.

Vlagyimir Bakulov, az ukrán katona ügyvédje az ítélethirdetés után bejelentette, hogy védence fellebbezni fog az ügyben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.