Románia választások előtt - Erősebb kutyák

  • Parászka Boróka
  • 2008. november 27.

Külpol

Egyéni választókerületi szavazás, pénzigényes kampány, átrajzolódó politikai térkép. November 30-án parlamenti és szenátusi választásokat tartanak Romániában. Várhatóan jelentősen megváltozik a magyar érdekképviselet aránya és jellege is. Parászka Boróka
Egyéni választókerületi szavazás, pénzigényes kampány, átrajzolódó politikai térkép. November 30-án parlamenti és szenátusi választásokat tartanak Romániában. Várhatóan jelentősen megváltozik a magyar érdekképviselet aránya és jellege is.

Új rendszerben szavaznak Romániában november 30-án a parlamenti választásokon. Az idén tavasszal elfogadott egyéni választókerületi rendszer szerint mandátumhoz az juthat, aki megszerzi a szavazatok 50+1 százalékát, minden párt egy jelöltet indíthat választókerületenként, és ha a bejutáshoz szükséges szavazati arány nem jön össze, a szavazatokat újraosztják az országos választási kosárból.

A választási törvény módosításától legalább úgy félnek a romániai pártok, mint amennyire örülnek neki. A módosítás révén mérhető lesz az egyéni teljesítmény, "arcot" kapnak azok a pártok, amelyeket eddig többnyire a pártfegyelem és a politikai stratégiájuk működtetett. Senki sem tudja azonban igazán, hogy mennyire lesz hatékony a töredékszavazatok újraelosztása, hány szavazat fog elveszni a politikailag nem egységes választókerületekben. A magyar képviselet szempontjából ez azt jelenti, hogy jelentős esély van arra, hogy képviselet nélkül maradjanak bizonyos szórványvidékek, de az RMDSZ a szavazat-visszaosztás révén mandátumot szerezhet olyan Kárpátokon túli területeken, ahol nem is élnek magyarok. Számszerűen nem csökken a szervezet befolyása, ha 6,5 százalékot szerez, akkor 6,5 százalékos pártként működhet a szenátusban és a parlamentben, képviseleti szempontból azonban bizonyos helyeken alulreprezentálttá válik, bizonyos körzetekben pedig valódi választók nélküli fantompártként működhet.

Biztosan azok jutnak majd mandátumhoz, akik elég "karizmatikusak", és e karizmájukat meg tudják támogatni drága és látványos kampánnyal. A kampány "pofára" megy, tele az ország képviselők irdatlan portréival. Az idei választásokon minden eddiginél nagyobb szerephez jut a magántőke.

A választási reform igazán az RMDSZ-t és a hozzá hasonló kis pártokat érinti, azokat, amelyek nem rendelkeznek egységes választókerületekkel, illetve szimpatizánsaik szétszórva élnek az országban. Ezekben a kis pártokban van a legkevesebb esélyes politikus, ide irányul a legkevesebb pénz is minden idők legtőkeigényesebb kampányában. Az RMDSZ-nek nagyon kevés a karakteres politikusa, hiába próbálkozik évek óta a fiatalítással. A jelenlegi kampány a középkorú, befutott és gazdag jelöltek kampánya. Az ötletdús fiatal képviselőjelölteknek nincs elég pénzük az induláshoz, az anyagilag jól eleresztett RMDSZ-politikusoknak pedig már nincs elég hitelük és bizalmi tőkéjük a folytatáshoz. A választási reform elindításának egyik célja pont ez volt Romániában: eltüntetni a kis pártokat, és tovább erősíteni a folyamatot, amely kétpólusúvá egyszerűsíti a politikai palettát. E polarizálódás sajnos azzal is járhat, hogy a román oligarchák osztják le egymás között a politikai szerepeket, és eszerint rajzolódik újra a pénzügyi és a politikai szféra viszonya.

A jelenlegi állás szerint Erdélyben a román jobboldal, az Erdélyen kívüli területeken pedig a bal tudhat maga mögött erős támogatást. Az ellenzéki Román Szociáldemokrata Párt támogatottsága az utóbbi hetekben biztos növekedést mutatott (most 31 százalékon áll), így sanszos a győzelmük. Szintén 30 százalék körül áll a jobboldali Demokrata Liberális Párt (PDL). A demokratákkal sokáig harcoló, önállóságáért küzdő román liberális párt pedig bár tovább zsugorodott, még mindig a királycsináló helyzetében van (az előjelzések szerint a szavazók 20 százalékát hozza). Az RMDSZ hasonló stratégiai szerepét elveszíteni látszik, bár eddigi 6 százalék körüli támogatottságát őrzi, de már aligha lesz szükség kormányzati részvételükre egy működőképes kormányhoz. Az új rendszerben a választási küszöb jelentősége csökkent, az 5 százalék alatt teljesítő pártok is mandátumot szerezhetnek, ha hat képviselői és öt szenátori szavazókörzetben abszolút többséget szereznek.

Az RMDSZ biztos szavazatokra csak a Székelyföldön számíthat, pontosabban Hargita és Kovászna megyében, egyedül itt van magyar többségű szavazókörzet. Maros megyében már annyira szórt etnikailag a magyarság (noha itt is vannak tömbmagyar területek), hogy az RMDSZ jelöltjeinek meg kell harcolniuk a mandátumokért. Bihar és Szatmár megyékben, melyek etnikailag szintén szórtak, még sikerült olyan választási kerületeket kiharcolnia az RMDSZ-nek, hogy nyílik némi esély a szavazattöbbségre. A határ menti együttműködés szempontjából stratégiai fontosságú Arad és Máramaros megyékben, illetve a befektetési, ipari és üzleti térképen előkelő helyet élvező Brassó megyében csak akkor van esélye az RMDSZ-nek, ha a Székelyföldön nagyon magas lesz a részvétel, és így nő a visszaosztható szavazatok száma is. A legutóbbi önkormányzati választások, illetve EP-választások során tapasztalt részvétel, valamint a most ismertté vált közvélemény-kutatások azonban arra engednek következtetni, hogy a Székelyföld felől kevés eséllyel érkezik mentőöv a szórvány felé. Az pedig szinte biztos, hogy a gazdasági szempontból, illetve a határ menti együttműködések szempontjából stratégiai fontosságú Temes megye nem fog magyar mandátumot produkálni, és vesztesnek tűnik Hunyad és Fehér megye is, szintén jelentős gazdasági, ipari központok.

Egy biztos, az új választási rendszer tovább etnicizálta a romániai magyar politikai kultúrát. Az RMDSZ politikusai attól tartanak, hogy a szórványban a választók esélytelennek tartják majd a magyar képviselőket, és vagy nem mennek el szavazni, vagy inkább az esélyesebbnek tartott román jelöltre adják szavazatukat. Az RMDSZ-kampány ezért minden eddiginél jobban hangsúlyozza a magyar összefogás jelentőségét, és az etnikai politikai célok érvényesítését. Szintén a reform következménye, hogy tovább nőtt és aránytalanul megerősödött a Székelyföld politikai jelentősége: azok a konfliktusok, amelyeket mindeddig Székelyföld produkált, tovább élnek és kiszélesedhetnek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.