Románia választások előtt - Erősebb kutyák

  • Parászka Boróka
  • 2008. november 27.

Külpol

Egyéni választókerületi szavazás, pénzigényes kampány, átrajzolódó politikai térkép. November 30-án parlamenti és szenátusi választásokat tartanak Romániában. Várhatóan jelentősen megváltozik a magyar érdekképviselet aránya és jellege is. Parászka Boróka
Egyéni választókerületi szavazás, pénzigényes kampány, átrajzolódó politikai térkép. November 30-án parlamenti és szenátusi választásokat tartanak Romániában. Várhatóan jelentősen megváltozik a magyar érdekképviselet aránya és jellege is.

Új rendszerben szavaznak Romániában november 30-án a parlamenti választásokon. Az idén tavasszal elfogadott egyéni választókerületi rendszer szerint mandátumhoz az juthat, aki megszerzi a szavazatok 50+1 százalékát, minden párt egy jelöltet indíthat választókerületenként, és ha a bejutáshoz szükséges szavazati arány nem jön össze, a szavazatokat újraosztják az országos választási kosárból.

A választási törvény módosításától legalább úgy félnek a romániai pártok, mint amennyire örülnek neki. A módosítás révén mérhető lesz az egyéni teljesítmény, "arcot" kapnak azok a pártok, amelyeket eddig többnyire a pártfegyelem és a politikai stratégiájuk működtetett. Senki sem tudja azonban igazán, hogy mennyire lesz hatékony a töredékszavazatok újraelosztása, hány szavazat fog elveszni a politikailag nem egységes választókerületekben. A magyar képviselet szempontjából ez azt jelenti, hogy jelentős esély van arra, hogy képviselet nélkül maradjanak bizonyos szórványvidékek, de az RMDSZ a szavazat-visszaosztás révén mandátumot szerezhet olyan Kárpátokon túli területeken, ahol nem is élnek magyarok. Számszerűen nem csökken a szervezet befolyása, ha 6,5 százalékot szerez, akkor 6,5 százalékos pártként működhet a szenátusban és a parlamentben, képviseleti szempontból azonban bizonyos helyeken alulreprezentálttá válik, bizonyos körzetekben pedig valódi választók nélküli fantompártként működhet.

Biztosan azok jutnak majd mandátumhoz, akik elég "karizmatikusak", és e karizmájukat meg tudják támogatni drága és látványos kampánnyal. A kampány "pofára" megy, tele az ország képviselők irdatlan portréival. Az idei választásokon minden eddiginél nagyobb szerephez jut a magántőke.

A választási reform igazán az RMDSZ-t és a hozzá hasonló kis pártokat érinti, azokat, amelyek nem rendelkeznek egységes választókerületekkel, illetve szimpatizánsaik szétszórva élnek az országban. Ezekben a kis pártokban van a legkevesebb esélyes politikus, ide irányul a legkevesebb pénz is minden idők legtőkeigényesebb kampányában. Az RMDSZ-nek nagyon kevés a karakteres politikusa, hiába próbálkozik évek óta a fiatalítással. A jelenlegi kampány a középkorú, befutott és gazdag jelöltek kampánya. Az ötletdús fiatal képviselőjelölteknek nincs elég pénzük az induláshoz, az anyagilag jól eleresztett RMDSZ-politikusoknak pedig már nincs elég hitelük és bizalmi tőkéjük a folytatáshoz. A választási reform elindításának egyik célja pont ez volt Romániában: eltüntetni a kis pártokat, és tovább erősíteni a folyamatot, amely kétpólusúvá egyszerűsíti a politikai palettát. E polarizálódás sajnos azzal is járhat, hogy a román oligarchák osztják le egymás között a politikai szerepeket, és eszerint rajzolódik újra a pénzügyi és a politikai szféra viszonya.

A jelenlegi állás szerint Erdélyben a román jobboldal, az Erdélyen kívüli területeken pedig a bal tudhat maga mögött erős támogatást. Az ellenzéki Román Szociáldemokrata Párt támogatottsága az utóbbi hetekben biztos növekedést mutatott (most 31 százalékon áll), így sanszos a győzelmük. Szintén 30 százalék körül áll a jobboldali Demokrata Liberális Párt (PDL). A demokratákkal sokáig harcoló, önállóságáért küzdő román liberális párt pedig bár tovább zsugorodott, még mindig a királycsináló helyzetében van (az előjelzések szerint a szavazók 20 százalékát hozza). Az RMDSZ hasonló stratégiai szerepét elveszíteni látszik, bár eddigi 6 százalék körüli támogatottságát őrzi, de már aligha lesz szükség kormányzati részvételükre egy működőképes kormányhoz. Az új rendszerben a választási küszöb jelentősége csökkent, az 5 százalék alatt teljesítő pártok is mandátumot szerezhetnek, ha hat képviselői és öt szenátori szavazókörzetben abszolút többséget szereznek.

Az RMDSZ biztos szavazatokra csak a Székelyföldön számíthat, pontosabban Hargita és Kovászna megyében, egyedül itt van magyar többségű szavazókörzet. Maros megyében már annyira szórt etnikailag a magyarság (noha itt is vannak tömbmagyar területek), hogy az RMDSZ jelöltjeinek meg kell harcolniuk a mandátumokért. Bihar és Szatmár megyékben, melyek etnikailag szintén szórtak, még sikerült olyan választási kerületeket kiharcolnia az RMDSZ-nek, hogy nyílik némi esély a szavazattöbbségre. A határ menti együttműködés szempontjából stratégiai fontosságú Arad és Máramaros megyékben, illetve a befektetési, ipari és üzleti térképen előkelő helyet élvező Brassó megyében csak akkor van esélye az RMDSZ-nek, ha a Székelyföldön nagyon magas lesz a részvétel, és így nő a visszaosztható szavazatok száma is. A legutóbbi önkormányzati választások, illetve EP-választások során tapasztalt részvétel, valamint a most ismertté vált közvélemény-kutatások azonban arra engednek következtetni, hogy a Székelyföld felől kevés eséllyel érkezik mentőöv a szórvány felé. Az pedig szinte biztos, hogy a gazdasági szempontból, illetve a határ menti együttműködések szempontjából stratégiai fontosságú Temes megye nem fog magyar mandátumot produkálni, és vesztesnek tűnik Hunyad és Fehér megye is, szintén jelentős gazdasági, ipari központok.

Egy biztos, az új választási rendszer tovább etnicizálta a romániai magyar politikai kultúrát. Az RMDSZ politikusai attól tartanak, hogy a szórványban a választók esélytelennek tartják majd a magyar képviselőket, és vagy nem mennek el szavazni, vagy inkább az esélyesebbnek tartott román jelöltre adják szavazatukat. Az RMDSZ-kampány ezért minden eddiginél jobban hangsúlyozza a magyar összefogás jelentőségét, és az etnikai politikai célok érvényesítését. Szintén a reform következménye, hogy tovább nőtt és aránytalanul megerősödött a Székelyföld politikai jelentősége: azok a konfliktusok, amelyeket mindeddig Székelyföld produkált, tovább élnek és kiszélesedhetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.