Skócia úton a függetlenség felé: Szoknyavadászok

  • Ara-Kovács Attila
  • 2007. május 31.

Külpol

A múlt héten Londonban a királynő fogadta Alex Salmondot, a Skót Nemzeti Párt vezetőjét. Az illető úr Skócia miniszterelnökeként járt a Buckingham-palotában. És nem szakadt le az ég.
A múlt héten Londonban a királynő fogadta Alex Salmondot, a Skót Nemzeti Párt vezetőjét. Az illető úr Skócia miniszterelnökeként járt a Buckingham-palotában. És nem szakadt le az ég.

Húsz évvel ezelőtt a londoni alsóház egy fiatal tagja szokatlan, akkor még pimasznak ítélt módon merte szóvá tenni, hogy Westminster az adózási törvények újraszövegezésekor részrehajló és igazságtalan Skóciával szemben. Ez a fiatalember, miután rendre intették, sőt kivezettették a parlamentből, már a bejáratnál a sajtóhoz fordult, s ezzel megnyerte első csatáját. Ma Alex Salmond a második győzelmet mondhatja magáénak: ő lett az új skót kormány miniszterelnöke.

Skócia külön útjait mindeddig határozottan és céltudatosan, mindazonáltal kevéssé látványosan képviselte a mindenkori londoni kabinettel szemben. Általában a központi kormánnyal szembeni, ideológiailag ellentétes önkormányzás, illetve pártszínezet jellemezte az itteni politikai életet. Nem automatikusan voltak persze a skótok ellenzékiek - inkább arról volt szó, hogy a konzervatív és centralizáló erőkkel szemben többnyire munkáspárti elkötelezettségről tett tanúbizonyságot e terület. Így aztán jól megvolt a Nagy-Britanniát utóbb megreformálni kívánó Tony Blairrel, míg távolságtartóbb az előző konzervatív vezetéssel, különösen Margaret Thatcherrel, miközben annak kemény és liberális gazdaságpolitikáját jól kamatoztatta önnön javára. Most viszont a május 3-i választásokon a Skót Nemzeti Párt kiütötte a helyi hatalomból a Labourt, mi több: Skócia autonóm státusának olyan fokát valósította meg politikailag, amely sok tekintetben felér a tényleges függetlenséggel.

Londonban sokan vereségként élik meg az esetet, elenyészni látván Cumberland hercegének annyi vesződséget és főként vért felemésztő vállalkozását, melynek során végképp leverte a skót ellenállást, és integrálta a területet Nagy-Britanniába (1746).

Ám a királynő egyetértő reakciója - és Blair korábbi reformpolitikája, amely megteremtette a skót különválás feltételeit - egyként jelzik: annak a függetlenségnek, amelyben Skócia most újfent részesül, a mai körülmények között nem sok, sőt - hagyományos értelemben véve - egyre kevesebb értelme van. Szimbolikusan sokak számára hozhat felemelő pillanatokat, ám a való társadalom hétköznapjait szinte egyáltalán nem befolyásolja majd. Mindazonáltal az unió új feltételeket teremtett arrafelé is: nekik is sok mindent fel kell adniuk ahhoz, hogy ténylegesen önmaguk lehessenek. Giuseppe Tomasi di Lampedusával szólva: sok mindennek meg kell változnia ahhoz, hogy minden a régi maradjon.

London józan - bár rezignált - fejbólintása a skót függetlenség irányába tett újabb lépés előtt nem több, mint annak beismerése, hogy a jövőben túl sokba kerülne neki a látszatok fenntartása. A skót lelkesedésnek viszont tényleges tartalmat ad az, hogy bár mostani győztes pártjukat "nemzetinek" nevezik, e párt programját egyáltalán nem a szimbolika uralja, hanem azok a tervek és projektek, amelyekkel a helyi vezetés a reformokat és a gazdaság dinamizálását ténylegesen végre kívánja hajtani. Amelyekkel messzebb lépne helyi szinten, mint ameddig Blair juthatott az országos nagypolitikában.

Hogy milyennek bizonyul majd Skócia új kormánya, hogyan őrzi meg választói bizalmát, ennek egyetlen mércéje már a közeljövőben programjának realizmusa lesz, azaz a gazdasági hatékonyság és a társadalmi igazságosság eredményessége. Persze, ami működtethető, az el is rontható. Kérdés, ellen tud-e majd állni az új skót kormány a kísértésnek, illetve meg tudja-e állni, hogy az elkerülhetetlen kudarcokat ne egyfajta - Kelet-Európában oly jól ismert - nemzeti túlteljesítéssel igyekezzen kompenzálni. Ám a szigetországban a választói szándékokat is más dramaturgia mozgatja. Ha sikerrel jár e kormány, akkor megtartják, ha nem, akkor nem, s visszaszavazzák Skócia élére - nagy valószínűséggel - a Labourt. Ez is mutatja, mekkora valós tartalma van e tekintetben a "nemzeti" jelzőnek - s hogy mennyire szerencsés az az ország, ahol a nemzeti párt a hatékonyságot veszi pártfogásba az indulatok helyett.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.