Szijjártó szerint nem kampányolás pártrendezvényekre járni

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 27.

Külpol

Magyarország külügyminisztere azt is tagadta, hogy a Fidesz valaha is kiállt volna Robert Fico és pártja mellett.

Szijjártó Péter kedden és szerdán Szlovákiában részt vett a Szövetség kampányrendezvényein, ami miatt az Eduard Heger vezette Demokraták kijelentette, Magyarország durván beavatkozik a szlovákiai választási kampányba, de Szijjártó szerint az nem beavatkozás vagy szurkolás, ha pártrendezvényeken mutatkozik külföldön.

Nézze, nekem nincs véleményem arról, ki fog itt kormány alakítani. Erről a szlovák embereknek van és lesz véleménye, és ez így helyes. Szlovákiában döntsenek a szlovák állampolgárok. Magyarországon meg majd mi döntünk, magyarok, remélem, hogy majd ezt is az egész világ tiszteletben fogja tartani, és a liberálisok érzékenysége ebben az esetben is olyan kifinomult lesz, mint a jelenlegi esetben

– mondta Szijjártó a Napunknak, hozzátéve, hogy ő valójában egy pékséget adott át és semmi közük nekik ehhez.

Nem ez az első eset, hogy a magyar külügyminiszter elég látványosan áll Szlovákiában a korábban kifejezetten magyarellenes magatartásáról ismert Robert Fico és pártja mellett: korábban azt is kritizálta, hogy a Smer jelöltje, Tibor Gašpar ellen is eljárás indult korrupciós ügyek miatt.

Érdekes módon ha egy választást megelőzően a patrióta erőknek jó esélye van a győzelemre, valahogy mindig róluk derül ki valami, valahogy mindig őket tartóztatják le, valahogy a jogi eljárások mindig akkor érnek egy olyan fázisba, hogy róluk szivárogtatnak ki valamit. Nézze meg, mi történt Csehországban, mi történik az Egyesült Államokban, Bosznia-Hercegovinában. Ebbe a sorozatba sajnos sok ilyen pont illik bele”

– magyarázta Szijjártó.

Arra a kérdésre, hogy ez sokak számára úgy tűnhetett-e, mintha kiálltak volna a Smer mellett, Szijjártó azt mondta:

„A túlzott képzelőerő veszélyes dolog, úgyhogy legyenek óvatosak.”

A hétvégén előrehozott választást tartanak Szlovákiában, ennek az esélyese a Smer, bár közel sem elképzelhetetlen az sem, hogy nem fognak tudni kormányt alakítani.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.