Szlovákia és a kedvezménytörvény: Mikulás beintett

Külpol

Kiszorította a levegőt az egybegyűlt újságírókból, előtte meg Medgyessy Péterből Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő, amikor Budapesten bejelentette: a szlovák kormánynak semmilyen státustörvény nem felel meg. (Most felejtsük el, hogy a státustörvény szellemiségével szemben komoly aggályok merülhetnek fel, megszületésének körülményei pedig felettébb gyanúsak.) Pozsony erősen froclizós lépésekkel tereli a hadműveletet.

Kiszorította a levegőt az egybegyűlt újságírókból, előtte meg Medgyessy Péterből Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő, amikor Budapesten bejelentette: a szlovák kormánynak semmilyen státustörvény nem felel meg. (Most felejtsük el, hogy a státustörvény szellemiségével szemben komoly aggályok merülhetnek fel, megszületésének körülményei pedig felettébb gyanúsak.) Pozsony erősen froclizós lépésekkel tereli a hadműveletet.Szlovákia és Magyarország másfél éve kisebb-nagyobb intenzitással próbál a szerencsétlen kedvezménytörvény ügyében közös nevezőt találni, Pozsony hoszszú idő után el is jutott a kétismeretlenes egyenletig, Jaroslav Chlebo volt külügyi államtitkár legalábbis ezt kommunikálta: nem tetszik neki a Szövetség a Közös Célokért (státusiroda-hálózat) működése és az évi húszezer forintos oktatási-nevelési támogatás folyósítása. A szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának (MKP) küldöttsége ezért egyértelmű céllal érkezett a Máértre és az azt megelőző egyeztető ülésekre: olyan törvényt kell hozni, amelyet alkalmazni lehet (Kovács László egyébként ezt hangoztatja több mint egy éve), vagyis engedni kell a szlovák kifogásoknak, mert nem ördöngösség, amit Pozsony kér. A nagy napon minden magyar összeborult, a legsértődöttebbje is belebólintott, és napvilágot látott az a javaslat, amit mindenki lenyelhetőnek vélt. És akkor jött Mikulás Dzurinda, és mindenkinek bemutatott. A szlovák alkotmány védelmére hivatkozva alapjaiban utasította el a javaslatot, valószínűleg nem számítva arra, hogy a Medgyessy-kormány nem Orbán-kabinet. A magyar Országgyűlésben hihetetlenül agresszíven és kioktatóan söpört le minden újságírói kérdést, mondván: nem engedheti meg, hogy országában bárkit is nemzetiségi vagy etnikai alapon diszkrimináljanak. Mert így fogja fel, ha csak magyarok kaphatnak Magyarországtól oktatási célokra anyagi támogatást. Mondja ezt annak az országnak a kormányfője, ahol a mai napig érvényesek a Benes-dekrétumok, amelyek teljesen nyilvánvalóan diszkriminálják a szlovákiai magyarokat.

Dzurinda logikája

szerint Magyarország mindegyik szomszédjának nem magyar lakosait (Ausztria kivételével, mert ott nem érvényes a kedvezménytörvény) diszkriminálja a kedvezménytörvény. Van Szlovákiának is státustörvénye, amely a többi között olyan paragrafusokat is tartalmaz, hogy a külföldi szlováknak nem kell szlovákiai tartózkodási engedély, ingatlant vásárolhat, munkát vállalhat mindenféle engedélyek nélkül stb. Az a törvény nemcsak a szomszédos országokra vonatkozik, hanem a világ minden szlovákjára. Vagyis, a dzurindai logikából kiindulva, ha Magyarország néhány tízmillió nem magyar embert diszkriminál törvényével, Pozsony potom hatmilliárdot. Ha erre valaki rákérdez, a napról napra demagógabb szlovák miniszterelnök azt válaszolja, senkinek nem volt kifogása a törvény ellen. Talán azért, mert rosszindulatban és kicsinyességben senki sem jutott olyan messzire, mint a jelenlegi szlovák kormánykoalíció szlovákabbik fele. Rossz nyelvek szerint ahogy Orbánt Németh Zsolt palizta be a kedvezménytörvénnyel, úgy Dzurinda most Eduard Kukannak, a magyarokat különösebben nem kedvelő külügyminiszternek és "szakmai stábjának" a foglya. (Kukan állítólag 2004-ben Schuster államfő helyére ülne, ehhez pedig szüksége lehet nacionalista dallamokra.) Dzurinda Budapesten személyesen adta át Medgyessy Péternek a szlovák fél hirtelen tizenöt pontosra kerekedett kifogáshalmazát, amely többnyire nevetséges kitételeket tartalmaz. (A törvény ne használja az "egységes magyar nemzet" kifejezést, a "magyar nemzeti közösség" helyett a "magyar kisebbség" szókapcsolat forogjon, az utazási és szociális kedvezmények csak művelődési célokra legyenek használva, a diák- és pedagóguskedvezmények csak azokat illessék, akik kimondottan a magyar nyelvvel és a magyar művelődéssel foglalkoznak, és még sorolhatnánk. A leghumorosabb rész, amikor a magyarigazolvány milyenségét taglalja, vagyis hogy ne lehessen összetéveszteni a személyazonosságot igazoló okmánnyal, miközben a hasonló szlovákigazolvány egy az egyben úgy néz ki, mint a szlovák személyi.) Dzurinda után érkezett Budapestre Adrian Nastase román kormányfő, s a szlovák miniszterelnök alakítása után mindenki biztos volt benne, hogy ez a két világpolgár Varsóban megegyezett a közös borstörésben. Egy újabb kisantant kialakítása helyett azonban a kevésbé európainak hitt Nastase néhány rövid kör után bevállalta a státustörvényt.

A szlovák diplomácia

egyedül maradt, Budapestnek sikerült megegyeznie mindegyik szomszédjával, szám szerint hat országgal, csak az Európai Unióhoz és a NATO-hoz éppen csatlakozni kívánó Szlovákiával nem. A legnagyobb probléma most Szlovákiában az, hogy annyira beoltották a közvéleményt a kedvezménytörvénnyel, hogy Dzurindáéknak nincs is nagyon hova visszatáncolni, ha megegyeznek Magyarországgal, nemzetárulóként akasztják fel őket. Jellemzi az egész közhangulatot, hogy a Nastase-Medgyessy tárgyalás után a szlovák sajtó arról cikkezett, hogy Románia is beakasztott, egyszerűen képtelen nacionalista érzelmektől mentesen még egy hírt is megírni a törvényről. Dzurindáék maguk sáncolták magukat zsákutcába, persze csak akkor, ha meg akarnak egyezni. Ez ugyanis egyáltalán nem biztos. A hét végén önkormányzati választások lesznek, s bár országosan még tartják népszerűségüket a jobbközép kormányzó pártok, helyi szinten sok település elmehet, az emberek ugyanis kezdik érezni az első megszorító intézkedések hatását. Januártól pedig még jobban. Dzurinda azonban elfeledkezett egy komoly játékosról, a koalíció második legerősebb pártjáról, az MKP-ről. A. Nagy László képviselő egy televíziós műsorban meg is kérdezte, kit képviselt Mikulás Dzurinda Budapesten, mert koalíciós szinten erről a kérdésről nem tárgyaltak, a koalíciós szerződésben pedig az áll, kilépésre adhat okot, ha valamelyik partner megkerülésével próbál megoldást találni a másik három, esetleg az ellenzékre támaszkodva. Dzurinda kutyaszorítóba juttatta partnerét. A magyar párt valószínűleg nem fog kilépni a koalícióból, de minél tovább taknyolják ezt az ügyet, minél inkább felkorbácsolják az indulatokat, annál nagyobb az esélye, hogy széthullik a kormánykoalíció. És ez nem lehetett a törvény megalkotóinak a célja, ahogy a jelenlegi kormánykoalíciónak sem. Mindez miért? Egy olyan törvényért, amely 2004-ben Szlovákia vonatkozásában értelmét veszti, hiszen mindkét ország az unió tagja lesz.

Molnár Norbert

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.