Putyin: ideológia és praxis

Újszovjetség

Külpol

1999 augusztusában, miniszterelnökként lépett a nagypolitika színpadára, s már újévkor az idő előtt lemondó Jelcin helyére lépett. Sokáig pragmatikus politikusnak mutatkozott, akitől az ideológiai kérdések távol állnak.

A 2000. márciusi elnökválasztáson aztán a KGB egykori alezredese már az első fordulóban abszolút többséget szerzett. Győzelmében meghatározó szerepet játszott a második csecsen háború. Ennek előzményei – a Baszajev vezette csecsen légió betörése a szomszédos Dagesztánba, majd az 1999. szeptemberi sorozatos lakóházrobbantások, köztük két moszkvai toronyház levegőbe röpítése – máig kérdések sorát vetik fel, ám az orosz társadalom többségének meggyőző hivatkozásul szolgáltak a csecsen területek ellen 1999. október elején megindított újabb hadműveletekhez. Az addig jószerivel ismeretlen új miniszterelnök szakított a korábbi évek tétovának tűnő politikájával; kompromisszumokat nem ismerő fellépést ígért, és hamar népszerű is lett.

Államfővé választása után három stratégiai célt tűzött maga elé: a csecsen helyzet gyors rendezését, a tulajdonosi elit kiszorítását a politikai döntéshozatalból, s a helyi hatalom engedetlen irányítóinak megfegyelmezését. Egyik sem volt egyszerű feladat. Putyinnak mégis sikerült a jelcini korszak oligarcháit meggyőzni arról, hogy ezen túl nincs semmi keresnivalójuk a politika világában; s immár nem a paraván mögötti alkuk fogják alakítani az ország bel-, kül- és gazdaságpolitikáját. Cserébe biztosította őket arról, hogy ha tudomásul veszik az új szabályokat, senki nem firtatja vagyonuk eredetét. A regionális elit méretre szabása is gyorsan ment: az államfő hét, széles jogkörű elnöki megbízottat telepített a nyakukra, és kitessékelte őket a parlament felsőházából. A Szövetségi Tanács tagjaivá immár nem a megyék és a köztársaságok végrehajtó és törvényhozó hatalmi ágának első vezetői, hanem azok képviselői váltak. Ez legyengítette a felsőház politikai erejét, s a regionális elitet is eltávolította a szövetségi központból. A második csecsen háború is sikereket hozott: a nagy katonai műveleteket a Kreml már 2000 nyarán befejezettnek nyilvánította.

 

Az áldozat ereje

Az első jelei annak, hogy az ideológiai kérdések iránt mindaddig közömbösnek tűnő államfő fontosnak tartja hatalma eszmei legitimálását, első elnöki ciklusának a végén mutatkoztak. Putyin kezdett ráérezni, mit is vár el tőle az oroszországi polgárok több­sége. Azt, hogy az állam legyen erős, és a javak elosztásában gyakoroljon méltányosságot. Az elnök a 2000-es évek közepétől az ország polgáraihoz intézett üzeneteiben egyre többet beszélt a mind befelé, mind kifelé erőt sugárzó, maga iránt tiszteletet teremtő államról, és a súlyos egyenlőtlenségeket enyhíteni igyekvő hatalomról. S nem csak beszélt. Kihasználva az Oroszország számára 2000 és 2008 között rend­kívül kedvezően alakuló globális energiakonjunktúrát, első két elnöki ciklusa idején évi 10-10 százalékkal növelte a bérek és a nyugdíjak reálértékét. A 2000-es évek derekára állandósult a gyors gazdasági növekedés – ezekben az években az orosz GDP évi 7-8 százalékkal bővült –, és a korábbiaknál igazságosabb bér- és szociálpolitika.

A putyini rendszer eszmei legitimációjának továbbépítésére kézenfekvő megoldásnak ekkor a Szovjetunió II. világháborús szerepének és drámai áldozatvállalásának a felhasználása tűnt. Ért­hető módon, hisz ekkorra jószerével már csak a háborús emlékezet maradt az egyetlen olyan fontos terület, amely nem megosztotta, hanem közös állásponton tartotta az orosz társadalmat. Ezzel a felismeréssel magyarázható a 2005 tavaszától kibontakozó fordulat. A jelcini korszakban is méltó módon emlékeztek a II. világháborús győzelemre, a háborúban meghalt közel 27 millió szovjet állampolgárra, ám az első orosz elnök a maga történelmi küldetését a totalitárius múlt meghaladásában és leküzdésében látta, ezért a hivatalos megemlékezések politikai tartalma soha nem nőtt túl azok közvetlen jelentésén. Csakhogy Putyin második elnöki ciklusától Moszkva már nemcsak emlékezik, de emlékezetpolitikai csatákat is vív mindazokkal, akik nem fogadják el a II. világháború orosz olvasatát. (Med­vegyev elnöksége alatt olyan, történészekből és politi­ku­sokból álló bizottságot hoztak létre, amelynek deklarált feladata a történelemhamisítókkal szembeni határozott fellépés.) Az erős és méltányos állam képe mellé odakerül tehát a II. világháborús áldozatvállalás folyamatos napirenden tartása is.

 

Nyersen és cinikusan

A putyini korszak következő ideológiai innovációja a „szuverén demokrácia” ideologémája lett. A Jelcin-éra végén a hatalom propagandistái a kialakult rendszert „irányított demokráciaként” szerették emlegetni, vagyis olyan politikai berendezkedésként, amelynek stabilitását csak úgy lehet fenntartani, ha a lehető legkevesebb döntést bízzák a politikai közösségre. A választásokat megtartják ugyan, több jelölt is van, de nem kétséges, hogy a hatalmi helyzetben lévőket nem lehet leváltani. Putyin első ciklusának végére azonban az „irányított” jelzőt a „szuverén”-re cserélik le. Az orosz demokrácia „szuverén”, mert az országot – szemben a jelcini korszakkal – nem kívülről, más hatalmak irányítják, hanem a döntések otthon születnek. „Szuverén” azért is, mert a demokrácia tartalmát és miben­létét sem mások, holmi külső, idegen normák vagy szereplők, hanem Oroszország – értsd: az orosz hatalmi elit – határozza meg. Ezzel a 2000-es évek első évtizedének második felére össze is állt az erős, szuverén és igazságos államot középpontba helyező új legitimációs ideológia. Ezek a putyini konzervatív fordulat legfontosabb alkotórészei – a kiteljesedéshez szükséges elemeket pedig a 2008–2009-es globális válság kínálta tálcán.

A krízis rendkívüli erővel sújtott le Moszkvára. A G-20-as csoportban Oroszország veszteségei voltak a legsúlyosabbak. A jövedelmek reálértékének csaknem egy évtizede tartó növekedése 2009-től lassulni kezdett, majd 2011-ben – először 1999 óta – lényegében leállt. Ráadásul az év őszére kiderült az is, hogy nem Medvegyev, hanem Putyin indul a 2012 márciusában esedékes elnökválasztáson. Az ismételt helycsere nyersessége és cinizmusa valóságos arculcsapásként érte a születő nagyvárosi középosztály többségét. A bejelentés időzítése pedig lehetőséget adott arra, hogy a rendszer politikai ellenfelei felkészüljenek a 2011. decemberi parlamenti választások hatékony megfigyelésére. Putyin első elnökválasztási kampánystábjának háttérintézete, a Centr Sztratyegicseszkih Razrabotok (Stratégiai Programok Központja) figyelmeztetett arra, hogy a hatalompárt, az Egységes Oroszország ezúttal nem tudja hozni az előző két választáson elért kétharmadot; az alkotmányozó többség eléréséhez oly mértékben kellene manipulálni a választási folyamatot, ami széles körben hitelteleníti a hivatalos végeredményt. Ezért az elemzőközpont azt ajánlotta, hogy a Kreml érje be a hatalompárt abszolút többségével. Mint utóbb kiderült, még ehhez is a leadott szavazatok 16-17 százalékát kellett az Egységes Oroszország párthoz „átirányítani”.

Ez a durva beavatkozás – a bizonyítást nyert választási csalás – emberek tízezreit vitte ki az utcára. Az idő szorított: az elnökválasztásig alig maradt három hónap, s az is világos volt, hogy Putyinnak már az első fordulóban győznie kell, minden más változat kudarc.

 

Putyin és Raszputyin

Putyin ekkor nem pusztán – a legpopulistább módon – ígérgetni kezdett; néhány hónappal korábban, 2011 őszén már elővett egy másik politikai fegyvert is. Egy héttel azt követően, hogy bejelentették elnöki visszatérését, a kampányra készülő jelölt az Izvesztyijában terjedelmes írást közölt az Eurázsiai Gazdasági Szövetségről. Putyin nem az ország gazdasági, társadalmi, demográfiai problémáinak kezelésével állt elő programadó kampánydolgozatában, a legfontosabb céljának az egykori szovjet geopolitikai tér újjászervezését tekintette. Ebben volt is kire támaszkodnia, hisz már a 90-es évek elején sokan voltak, akik a Szovjetunió felbomlását „a 20. század legnagyobb geopolitikai katasztrófájának” tartották.

Közülük is kiemelkedett az akkor még marginálisnak tekintett szociológiaprofesszor, filozófus Alekszandr Dugin. A rendkívül olvasott és kiválóan vitatkozó Dugin világképére a legnagyobb hatást a múlt század 20-as éveinek német „konzervatív forradalmárai” gyakorolták – Edgar Julius Jung, Arthur Moeller van den Bruck, Ernst Jünger, Carl Schmitt és Oswald Spengler. Merített az olasz dadaista, Julius Evola fantazmagóriáiból, René Guénon vallástörténeti spekulációiból, valamint a háború utáni európai „új jobb­oldaliak” ideológusától, Alain de Benoist-tól. Nonkonformista gondolatvilágának további fontos elemét alkották a 19. század vé­gének geopolitikai teóriái, és
az orosz emigráció „eurázsiai” irány­zatának képviselői (Nyikolaj Trubeckoj, Pjotr Szavickij, Nyiko­laj Alekszejev) által kidolgozott történeti és térpolitikai víziók. Dugin a 90-es években a jelcini rendszer fasizmussal is kacérkodó ellenzékéhez tartozott. Noha rendkívül termékeny szerző –évente ad közre újabb és újabb vaskos köteteket –, egészen Putyin 2012-es elnöki visszatéréséig az orosz közélet marginális figurája maradt. Ezen a helyzeten az sem tudott változtatni, hogy az egyik leglelkesebb támogatója volt Oroszország 2008-as grú­ziai háborújának. (Igaz, azt már rossz néven vette, hogy a háború ötödik napján a Kreml megállí­totta az előretörő orosz erőket, nem adva ezzel lehetőséget a Szaakasvili vezette hatalom megdöntésére.)

A putyini etatista fordulat hatására aztán Dugin a rezsim hívévé szegődött. Az új hatalomban egyre inkább geopolitikai elképzeléseinek és „konzervatív értékvilágának” a megvalósítóját látta. Dugin, akit manapság sokan csak „Putyin Raszputyinjaként” emlegetnek, közismert szereplővé az ukrajnai válság elmélyülésével vált. Ő lett az Ukrajna délkeleti részét magába foglaló területek, az ún. Novorosszija kiszakításának legfőbb ideológusa. Azokban a hónapokban, amikor a Krím annektálása után úgy tűnt, hogy e területrész megszerzése Putyin célja, Dugin állandó vendége volt a vezető orosz tévécsatornák köz­életi vitaműsorainak. Ám miután a Novorosszija-projekt lekerült a napirendről, ő is fokozatosan háttérbe szorult. Most úgy tűnik, csak eszköz volt Putyin kezében – a párhuzam Raszputyinnal erősen sántít. Csak addig volt rá szükség, amíg őszintén átélt és szenvedélyesen előadott mondan­dója egybeesett a Kreml céljaival. Használták, majd eldobták.

 

A globális jelenen kívül

A Krím megszerzésével a Kreml­nek sikerült új nemzeti egységet kialakítania, s azok közül is sokan megtértek, akik a nagyvárosokban az elcsalt 2011-es választások után még Putyin ellen tüntettek. Ők azonban bármikor visszatérhetnek ellenzéki álláspontjukhoz. Velük szemben a putyini politikának az igazi és hosszú távon is megbízhatónak tűnő támaszát mégiscsak a vidéki Oroszország jelenti. Az orosz társadalom kisvárosokban és falvakban, még mindig a globális jelenen kívül élő része. Putyin tartósan csak rájuk tud támaszkodni
– ezért mindenekelőtt a vidéki Oroszországhoz kell beszélnie, az ő értékeiket kell osztania, és az ő nyelvükön kell megszólalnia. Az utóbbi évek konzervatív fordulatának – a belső problémákat elfedni igyekvő geopolitikai ambí­ciókon túl – ezért lett a legstabilabb eleme. Putyin tavaly év végén a Szövetségi Gyűlés tagjai előtt elmondott beszédében fontosnak találta kiemelni, hogy „egyre többen vannak a világban olyanok, akik támogatják a tradicionális értékeket védő álláspontunkat. Azon tradicionális értékek védelmét, amelyek évezredeken át alkották a lelki és erkölcsi alapját a civilizációknak, az egyes népeknek, vagyis a hagyományos család, a valódi emberi élet, beleértve a vallási élet értékeinek védelmét.” Néhány éve az orosz elnök még aligha beszélt volna erről és így – ma már viszont nem tehet mást.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)