Visszavágják a Soros-szervezetek támogatását, és ez komoly feszültségeket szül

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 13.

Külpol

Sok nonprofit szervezet az utolsó támogatást kapja meg az Open Society Funds-tól, több mint 150 dolgozót el is küldenek.

Egy márciusi körlevélben szerepelt az “átstrukturálás” szó, amivel a Soros György által alapított Open Society Funds nevű alapítvány támogatásában részesülők szembesültek – írja a New York Times cikkét idézve a hvg.hu.

Ahogyan a belső üzenetben fogalmaztak, “az együttműködések természete sok esetben megváltozik”. Mindez annyit jelent, hogy a rendkívül sok szálon futó számtalan támogatási programot racionalizálni fogják. Sok nonprofit szervezet és alapítványi alkalmazott számára egyfajta végkielégítési program indul, ami további egy évre, vagy akár tovább is biztosítja a finanszírozásukat, de leszögezve, hogy a támogatás ezután véget ér.

Az “elszakadást” megkönnyítő, a világ minden táján működő szervezeteknek szánt támogatások kifizetésére az OSF jelentős összeget, több mint 400 millió dollárt különített el. Több mint 150 alapítványi dolgozó számára a végkielégítéssel véget ér a megbízásuk is.

Az egészségügyben és a menekültügyben illetékes támogatottak a lapnak azt mondták,

megdöbbentő, hogy éppen egy világjárvány és egy egyre súlyosbodó menekültválság idején támogatásokat fognak elveszíteni.

Az alapítvány vezetői szerint a változások valóban fájdalmasak lesznek, de elkerülhetetlenek. A lap emlékezet rá, hogy a Soros György és az alapítvány által kitűzött nyitott társadalmakkal szemben terjed az autoriter államberendezkedés, és egyre megosztottabb a civil társadalom. Előveszik természetesen Orbán Viktor példáját is, aki a 90-es évek elején Soros-ösztöndíjjal tanult az Egyesült Államokban, most pedig az idős milliárdos legádázabb ellensége.

“A 2000-es évek elején tapasztalható pozitív változásoktól eljutottunk az emberi jogok és a demokrácia mélyrepüléséig. Békebeli tábornokok vagyunk, miközben újra a háború közepén vagyunk” – mondta a New York Timesnak Mark Malloch-Brown, az OSF elnöke.

A  feszültségek az Open Society Foundations májusi online meetingjén pattantak ki a legdurvábban- írja a hvg.hu. Az Open Society alkalmazottai magyarázatot követeltek, amiért velük nem konzultáltak az átalakításokról szóló döntések előtt. Többen megemlítették, hogy a változások ráadásul egyáltalán nem foglalkoztak a szervezeteken belül fel-felbukkanó rasszizmus és szexizmus kérdésével.

Soros György fia, Alex Soros szerint az átalakítás fájdalmas, de a szervezet erősebb lesz tőle. Azt is hozzátette, hogy bár nagyon fontos neki, hogy az alapítvány vezetésében a sokféleség uralkodjon, de “az apám a főnököm. Én neki dolgozom. Ez a szervezet pedig az ő álmán és az ő pénzén keresztül jött létre és működik.”

 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.