Zárultak a szavazóhelyiségek a törökországi választásokon

  • narancs.hu
  • 2023. május 14.

Külpol

Helyi idő szerint délután ötkor zárultak a szavazóhelyiségek Törökországban, ahol sorsdöntő választásokat tartottak. A BBC szerint a szavazatok 9,1 százalékos megszámlálása után a Törökországot több mint 20 éve vezető Recep Tayyip Erdoğan vezet fő riválisával szemben.

Az elnökválasztáson 50 százalékot kell szerezni az első körös győzelemhez, máskülönben két héttel később második fordulóban dőlne el az elnökség sorsa. A parlamenti választási eredmények mindenképpen most dőlnek el – írja a Telex. A hírportál újságírói Isztambulból és Ankarából tudósítanak.

Közben a Magyar Hang a BBC-t idézve arról ír, hogy

a szavazatok 9,1 százalékos megszámlálását követően a Törökországot több mint 20 éve vezető Recep Tayyip Erdogan vezet fő riválisával szemben a török elnökválasztás első fordulója után.

A BBC percről percre tudósítása szerint Erdogan az eddig megszámolt szavazatok 59,47 százalékával bír, míg a hat ellenzéki párt által indított fő riválisa, Kemal Kilicdaroglu a szavazatok 34,79 százalékát kapta.

A Magyar Hang azt írja, hogy a török választási iroda feloldotta azt a tilalmat, hogy a szavazatszámlálásról csak az urnazárást követően lehet elkezdeni kiadni az adatokat. Így miközben a voksolás még tart, már lehet tudni, hogy állnak a jelöltek.

A kampány elején a közvélemény-kutatók az ellenzéki pártok többsége által támogatott Kemal Kılıçdaroğlu jelentős előnyét mérték, akkor úgy tűnt, hogy az ellenzéki jelölt az első körben behúzhatja a választást. Áprilisra azonban Erdoğan ledolgozott a lemaradásából, akkor szorosnak látszott a várható eredmény.

A választási kampány finisében a közvélemény-kutatások többsége megint Kılıçdaroğlu nagy előnyét mutatta, több szerint már az első körben is nyerhet, de olyan felmérések is voltak, amelyek Erdoğan győzelmét vetítették előre. Az is kérdés volt, hogy a két kisebb jelölt, köztük a négy nappal a választások előtt visszalépett Muharrem İnce egykori baloldali politikus szavazói hogyan döntenek.

A Telex tudósítói Isztambulban interjúztak Can Selcuki török közvélemény-kutatóval, ő úgy vélte, az adatok alapján vagy Kılıçdaroğlu nyer az első fordulóban, vagy senki, Erdoğannak egy esetleges második fordulóban lehet esélye.

Az egyik legmeghatározóbb tényező a választások előtt a gazdasági helyzet volt.  A küzdelem szoros, mindkét oldal aktív támogatói biztosak a győzelmükben.  A törökországi választásokról itt és itt írtunk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.