Márta István: A környezeti válság az életünk legfontosabb kérdése

Kultúra

Volt fesztiválalapító, színházigazgató, volt számos egyéb titulusa is. Idén hetvenéves, de igyekszik naprakész maradni. Csak azt sajnálja, hogy ma már nem sikkes az autóstop.

magyarnarancs.hu: Aszályos nyarunk volt, most végre esik az eső. Úgy tudom, a víz mindig különös jelentőséggel bírt az ön számára.

Márta István: Legyek bárhol a világban, felkeresem az élővizeket, néha megfürdök bennük, pecázok, vagy csak ülök a parton. Számomra a források, a patakok és a folyók rejtélyeket, titkokat hordoznak. A Művészetek Völgye is a víznek, a Kapolcson átfolyó Eger-pataknak köszönhetően született meg. 1983-ban azért vettünk egy romos házat a faluban, mert előtte folyt a patak. Négy év múlva azonban elfogyott belőle a víz, én pedig kiderítettem, hogy ennek az egy pár faluval feljebb szabálytalanul telepített halivadék-nevelő tó volt az oka. Elkezdtem harcolni a vízért, de egyedül, magánemberként senki voltam, hamar lerázott a vízügyi igazgatóság. Ezért is alapítottuk meg a falu lakóival a Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egyletet, és ebből nőtt ki 1989 augusztusában a Kapolcsi Művészeti Napok, mely ’95 óta Művészetek Völgye néven él. Először csak buli volt, amit magunknak szerveztünk az egyleti tagokkal és a művészbarátaimmal, akik az első években szállásért, és kosztért léptek fel.

magyarnarancs.hu: Fesztiválból rengeteg lett azóta, természetvédelmi egyletekből viszont nem sok.

MI: Sokkal kevesebb élővizünk van. A háború előtt a 32 kilométer hosszú Eger-víz csak Kapolcson tizenegy malmot hajtott meg, másodpercenként ezer liter folyt le benne, most talán huszonöt. Úgy gondolom, a környezeti válság az életünk legfontosabb kérdése, sokkal többet kellene gondolkodnunk róla. Útnak indítottam egy izgalmas programot a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa keretében, amelyben tizenhárom Balaton-felvidéki település vesz részt. A címe: Eger-víz patakművészeti őrség.

Koncerteket, performanszokat, land-art kiállításokat viszünk a falvakba, amelyekkel elősegítjük a környezettudatos gondolkodást.

Ezek mellett bemutatjuk a helyi értékeket, a malmokat, a hidakat, és felhívjuk a figyelmet arra, hogy nemcsak nekünk, hanem a következő generációknak is jutnia kell az élővízből. A helyi iskolákban edukációs programokkal készülünk és a civil szervezetekkel tavasszal nagytakarításokat is végzünk a patak mellett.

magyarnarancs.hu: Falusi vagy városi embernek tartja magát?

MI: Mindig közösségben gondolkodtam, a falusi kocsmában és a városi kávéházakban egyaránt könnyen szót értettem az emberekkel, de Kapolcson az első években sok-sok berúgás és sakkbajnokság kellett hozzá, hogy bebizonyítsam, hogy hasznos tagja tudok lenni a helyi társadalomnak. Néhány éve visszahallottam, hogy azt mondják rólam, ott születtem. Jól esik a feltételezés, de nem így van, a fővárosban születtem, a szüleim viszont a Kiskunságból származnak, ahová sokat jártam gyerekként. Rengeteget jó dolgot kaptam Kapolcstól, és nem tagadom, hogy Budapesttől is, hiszen itt voltak az iskoláim, a Nagymező utcában jártam a konzervatóriumba, a Thália Színházban voltam zeneszerző és zenész, a Paulay Ede utcai Új Színházban pedig igazgató tizenkét évig. A 70-es években még a svábhegyi „galeri” alapítója is voltam.

magyarnarancs.hu: A zeneszerző nem olyan ember, aki ül zongoránál vagy íróasztalnál, dolgozik, miközben egyetlen társasága a sok fejében lévő hang?

MI: Való igaz, a komponálás erős koncentrálást kíván, egyben csodálatos játék is a hangok világában. Keveset komponáltam életemben. Általában csak akkor írtam, ha a kikívánkozott belőlem egy gondolat, s csak a hangjegyekkel tudtam elmondani. Azoknak viszont sikerük lett, néhány kompozíciómból meg tananyag. A mai napig ceruzával, radírral, kottapapírra írok, bár ismerem, de nem szeretem a számítógépes kottaíró programokat, mert valamit elvesz az inspirációból. Van egy másik életem is, a színház és a filmzene, amelyet különválasztok az önálló kompozícióktól. Igen fiatalon kerültem be a színház világába, és minden érdekelt benne a színészvezetéstől a díszleteken át a gazdasági működésig, ezért mertem kacérkodni a rendezés feladatával. Rendeztem két nagy musicalt Pécsett, a Kabarét és a Hegedűs a háztetőnt, hálás vagyok az akkori igazgatónak, Balikó Tamásnak, hogy megbízott bennem.

 
Márta István
Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: Aki ennyi mindent csinál, az már szinte gyanús.

MI: De hát gyanús is vagyok! Talán mondhatom, hogy a beatnemzedékhez tartozom, vagy legalábbis a széléhez, megéltem azt a vélt, vagy valós szabadságot, amelyet abban a rendszerben lehetett. Autóstoppoltunk Lengyelországban, Bulgáriában és Erdélyben is. Ezeken a végtelen utakon tanultunk annyit, mint a Zeneakadémián. Nem volt kitűzött célunk, és ha úgy tetszett, leragadtunk, ahol érdekes társaságra és lányokra bukkantunk.

Egy barátommal azzal szórakoztunk, hogy ki stoppol el hamarabb az NDK-határról Kelet-Lengyelországba. Általában a Lenin tér 1. alatt találkoztunk, mert Lenin tér vagy Lenin utca minden városban volt.

Persze a csavargások alatt volt idő megismerkedni a lengyeleknél már jól működő kortárs művészeti kísérletekkel is a színház, a film, a plakátművészet, a jazz és az experimentális zene területén.

magyarnarancs.hu: Találtam egy régi zenekritikát a 180-as Csoport 1984-es Szíveink című lemezéről, amelyen a kompozíciói szerepelnek. Sok dicsérő szó mellett a recenzens arra inti, hogy ne adja be a derekát a divatos irányzatoknak. Mi volt divatos akkoriban?

MI: Engem már a konzervatóriumban választás elé akartak állítani, hogy vagy „beatzenélek”, vagy „komolyzenélek”, de nem akartam választani. Hosszú ideig volt a rögeszmém, hogy összehozzam a kettőt. Ilyen találkozási pont volt az István, a király nagyzenekari hangszerelése, vagy a Beatrice szimfonikus koncertje a Sportcsarnokban 1991-ben, de sokat játszottam Cseh Tamással, Hobóval is. Csak találgatni tudok, hogy milyen irányzatoktól óvhatott a cikkíró, hiszen divatos a beat és a rock volt, a repetitív zenét nem tudták hova tenni a cenzorok. Megtűrt dolog volt, amit a 180-as Csoporttal csináltunk, de az egyetemisták és a fiatal értelmiség köreiben hatalmas sikerünk volt. Sokat jelentett nekünk John Cage, Philip Glass, Frederic Rzewski, Steve Reich zenéje. Az együttesben több kiváló zeneszerző is volt. Színes világban éltünk. Lebegtünk a támogatott és a tiltott művészetek között, a semmiben. Szabadok voltunk.

magyarnarancs.hu: A Művészetek Völgye már 33 éves, de 2015 óta hátrébb vonult a szervezésétől.

MN: Amikor ’89-ben kitaláltam, hogy szervezzünk művészeti napokat, nem tudtam, hogy lesz belőle valami. Az első évben ötszázan voltak, az is sok volt egy négyszázhatvan lelkes településnek, de azt mondták nekem, figyeljem csak meg, lesznek majd ezren meg kétezren is. Legyintettem! Aztán 2007-ben már hét településen 260 ezren voltak! Ha ez jelenti a fénykort, akkor persze igen, de nekünk soha nem a turbóközönség és az Excel-tábla bevételi oldalának kitöltése volt a célunk. Innovatív, iróniával és kísérletezéssel töltöttük meg fesztivált, miközben mentettük és megmutattuk a falu emberi és a táj természeti értékeit is. Lehet, hogy a fesztivál már meghaladta az ideális méretét, de hogy ez végső soron árt vagy használ a helynek, most még nem tudhatjuk.

magyarnarancs.hu: Pár évre továbbállt, mert megcsinálta a Bőköz Fesztivált Baranya megyében.

MI: Amikor a pécsi Zsolnay Örökségkezelő „kulturális holding” ügyvezetője lettem, sokat csavarogtam a megyében, így találtam rá Kémes, Szaporca, Tésenfa falvakra. Megtudtam, hogy egykor egy Bő nevű patak folyt itt, innen kapta aztán a nevét a fesztivál. Egyszer álmodtam olyat, hogy két ország között állok, ez végül a drávaszabolcsi hídon meg is valósult a fesztivál alatt. Az egyik lábammal Horvátországban, a másik lábammal Magyarországon álltam, egy magyar fúvószenekart és egy horvát férfikart vezényeltem a hídon a Dráva felett.

magyarnarancs.hu: Foglalkoztatja a kora?

MI: Nem, és nem is foglalkoztatott különösebben soha. Igyekszem megélni a dolgokat. Erre írja Eörsi István egy versében, amit meg is zenésítettem: „Két part közül a másik a szebb meg a csábítóbb, de ha mindkettő megázik, útközben lenni jobb.” Nagy változások történtek a világban, van, ami jobb és van, ami rosszabb. Mennyi munkát megspóroltunk volna a nyolcvanas években, ha van mobilunk meg számítógépünk! De azt is látom, hogy hiába nyílt elképesztő méretűre a világ, a mai fiataloknak mégis kevesebb a mozgástere. Ma kevesebb idő van álmodozni, közösségben gondolkodni, csavarogni, autóstoppolni. Nekünk volt időnk minderre. Mindig szerencsés voltam, mert nagyjából azt csináltam és azt csinálom amit szeretek. És még mindig vannak tartozásaim - nem a pénzre gondolok - és megoldandó feladataim.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.