Megvan a kormánydöntés. Mi lesz a Design Múzeummal?

Kultúra

Megújul és kibővül az Iparművészeti Múzeum, amely 2018-tól már valamilyen formában a kortárs műveket is gyűjti és bemutatja majd. A kérdés az, hogyan és milyen formában? Ennek a kiderítésére tettek kísérletet szakemberek tegnap egy beszélgetés során. Az eredmény több mint aggasztó.

Szimpla kis beszélgetésnek indult a „Design Múzeum Magyarországon?” című esemény tegnap este a Mono Art & Designban, amelyet a Budapesti Metropolitan Főiskola (az egykori BKF) szervezett. Kérdések sorát fogalmazták meg: „Kell-e?”, „Miért nincs?”, „Hogyan lehetne?”, ám még mielőtt akár csak felmerülhetett volna, hogy egy általános, teoretikus diskurzus részese lesz a hallgatóság, történt valami. Nem jutott tér és idő az olyan, egyébként releváns kérdéseknek mint „Van-e létjogosultsága Magyarországon?”, „Mitől aktuális a téma?”, „Milyen tervek születtek eddig?”, mert Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Osztályának osztályvezetője bejelentette, hogy döntött a kormány, megkezdődhet az Iparművészeti komplex fejlesztése, ami rekonstrukciót és egy új szárny építését jelenti alaphangon, és amelyre több mint 25 milliárd forintot fordítanak majd. (Az Iparművészeti Múzeum megújulásának híréről itt számoltunk be részletesen.)

Balról Mélyi József, Szemerey Samu, Horváth Judit, Pohárnok Mihály és Fiáth Heni

Balról Mélyi József, Szemerey Samu, Horváth Judit, Pohárnok Mihály és Fiáth Heni

Fotó: Narancs

Nos, ezt követően a beszélgetés a valós lehetőségre, az Iparművészeti bővítésére terelődött. Horváth Judit prezentációja után viszont meddő, még csak vitának sem nevezhető kérdésfeltevések következtek. Mélyi József művészettörténész – moderátorként –  több ízben törekedett kérdéseivel az örömhírt felülírva konkrét problémafelvetések felé irányítani a beszélgetést, ám próbálkozásai kevés sikerrel jártak. Mert az például kérdés, hogyan fogja a múzeum a kortárs műveket kezelni, milyen szempontok alapján alakítanak majd ki gyűjteményeket, osztályokat stb., ha nincs érdemi meghatározása annak, hol a határ az iparművészet és a design között, vagy éppenséggel kell-e ilyen határ, és ha nem, akkor miért. A beszélgetés más résztvevői, Fiáth Heni designteoretikus, Pohárnok Mihály designtanácsadó, valamint Szemerey Samu urbanista szintén megpróbáltak olyan kérdéseket megfogalmazni, amelyek akár segíthetik a majdani múzeum kortárs részlegének kialakítását, ám észrevételeik mintha süket fülekre találtak volna az Iparművészetit képviselő Horváth Judit részéről.

Persze igazságtalanok lennénk, ha azt sugallnánk, hogy így volt ez az egész esemény alatt, de olyan  benyomásunk támadt, hogy egy ilyen nagy volumenű, fontos kormányzati felújításról szóló döntés mögött csupán kérdések vannak, amelyek újabb kérdéseket implikálnak, válaszok pedig egyelőre egyáltalán nincsenek – például, mi lesz a neve az új múzeumnak. És egyáltalán: mit értünk „iparművészet”, „kortárs" vagy épp „design” alatt? Gyűjt-e majd a múzeum például szoftvereket, és azokat hogyan akarja bemutatni? És hogyan hozzák majd játékba Európa egyik legkomolyabb iparművészeti történeti gyűjteményét? Kérdések, amelyre nincsenek válaszok, de még talánok sem. Ahogy Pohárnok Mihály is fogalmazott: megvan a kormánydöntés, megvan, hogy meddig kell kiköltözni az épületből, ami érthetően meghatározza az elsődleges feladatot, leltárba kell venni mindent, na de mi lesz azután? Mert most nagyon úgy fest: még nincs kitalálva semmi. Hiányzik az állásfoglalás, a minimumprogram, amellyel el lehet kezdeni dolgozni, bővíteni, módosítani azt, vagy amit ne adj’ isten, esetleg vitára lehet bocsátani.

false

 

Fotó: Narancs

Nagyon klassz, hogy végre van lehetőség megmenteni az Iparművészeti Múzeumot. Jól hangzanak a megújuló belső terekről, a raktárakról, a látványrestaurálásról, az oktatási intézményekkel való együttműködésről szóló tervek, csak az a baj, mintha ennél többet egyelőre senki sem tudna.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.