Megvan a kormánydöntés. Mi lesz a Design Múzeummal?

Kultúra

Megújul és kibővül az Iparművészeti Múzeum, amely 2018-tól már valamilyen formában a kortárs műveket is gyűjti és bemutatja majd. A kérdés az, hogyan és milyen formában? Ennek a kiderítésére tettek kísérletet szakemberek tegnap egy beszélgetés során. Az eredmény több mint aggasztó.

Szimpla kis beszélgetésnek indult a „Design Múzeum Magyarországon?” című esemény tegnap este a Mono Art & Designban, amelyet a Budapesti Metropolitan Főiskola (az egykori BKF) szervezett. Kérdések sorát fogalmazták meg: „Kell-e?”, „Miért nincs?”, „Hogyan lehetne?”, ám még mielőtt akár csak felmerülhetett volna, hogy egy általános, teoretikus diskurzus részese lesz a hallgatóság, történt valami. Nem jutott tér és idő az olyan, egyébként releváns kérdéseknek mint „Van-e létjogosultsága Magyarországon?”, „Mitől aktuális a téma?”, „Milyen tervek születtek eddig?”, mert Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Osztályának osztályvezetője bejelentette, hogy döntött a kormány, megkezdődhet az Iparművészeti komplex fejlesztése, ami rekonstrukciót és egy új szárny építését jelenti alaphangon, és amelyre több mint 25 milliárd forintot fordítanak majd. (Az Iparművészeti Múzeum megújulásának híréről itt számoltunk be részletesen.)

Balról Mélyi József, Szemerey Samu, Horváth Judit, Pohárnok Mihály és Fiáth Heni

Balról Mélyi József, Szemerey Samu, Horváth Judit, Pohárnok Mihály és Fiáth Heni

Fotó: Narancs

Nos, ezt követően a beszélgetés a valós lehetőségre, az Iparművészeti bővítésére terelődött. Horváth Judit prezentációja után viszont meddő, még csak vitának sem nevezhető kérdésfeltevések következtek. Mélyi József művészettörténész – moderátorként –  több ízben törekedett kérdéseivel az örömhírt felülírva konkrét problémafelvetések felé irányítani a beszélgetést, ám próbálkozásai kevés sikerrel jártak. Mert az például kérdés, hogyan fogja a múzeum a kortárs műveket kezelni, milyen szempontok alapján alakítanak majd ki gyűjteményeket, osztályokat stb., ha nincs érdemi meghatározása annak, hol a határ az iparművészet és a design között, vagy éppenséggel kell-e ilyen határ, és ha nem, akkor miért. A beszélgetés más résztvevői, Fiáth Heni designteoretikus, Pohárnok Mihály designtanácsadó, valamint Szemerey Samu urbanista szintén megpróbáltak olyan kérdéseket megfogalmazni, amelyek akár segíthetik a majdani múzeum kortárs részlegének kialakítását, ám észrevételeik mintha süket fülekre találtak volna az Iparművészetit képviselő Horváth Judit részéről.

Persze igazságtalanok lennénk, ha azt sugallnánk, hogy így volt ez az egész esemény alatt, de olyan  benyomásunk támadt, hogy egy ilyen nagy volumenű, fontos kormányzati felújításról szóló döntés mögött csupán kérdések vannak, amelyek újabb kérdéseket implikálnak, válaszok pedig egyelőre egyáltalán nincsenek – például, mi lesz a neve az új múzeumnak. És egyáltalán: mit értünk „iparművészet”, „kortárs" vagy épp „design” alatt? Gyűjt-e majd a múzeum például szoftvereket, és azokat hogyan akarja bemutatni? És hogyan hozzák majd játékba Európa egyik legkomolyabb iparművészeti történeti gyűjteményét? Kérdések, amelyre nincsenek válaszok, de még talánok sem. Ahogy Pohárnok Mihály is fogalmazott: megvan a kormánydöntés, megvan, hogy meddig kell kiköltözni az épületből, ami érthetően meghatározza az elsődleges feladatot, leltárba kell venni mindent, na de mi lesz azután? Mert most nagyon úgy fest: még nincs kitalálva semmi. Hiányzik az állásfoglalás, a minimumprogram, amellyel el lehet kezdeni dolgozni, bővíteni, módosítani azt, vagy amit ne adj’ isten, esetleg vitára lehet bocsátani.

false

 

Fotó: Narancs

Nagyon klassz, hogy végre van lehetőség megmenteni az Iparművészeti Múzeumot. Jól hangzanak a megújuló belső terekről, a raktárakról, a látványrestaurálásról, az oktatási intézményekkel való együttműködésről szóló tervek, csak az a baj, mintha ennél többet egyelőre senki sem tudna.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.