Vigyázz, tao, megalakult a tiszta kezek társasága: Vidnyászky, Ókovács, Oberfrank, Fekete…

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 4.

Színház

Pár színház megfogadta, hogy egy fillért se ad közvetítő cégeknek a taóból. Vidnyánszy a Narancsnak elmondta: sok ötletük volt még a szigorításra, de nem mentek át a kormányon.

Néhány színház ünnepélyesen megfogadta, hogy ezentúl a teljes tao-támogatásra igényt tart, és egyetlen fillért nem ad közvetítő cégeknek. Nos, ez önmagában nem tűnik hírértékűnek, még akkor sem, ha tudjuk, hogy a gazdasági vállalkozások által a színházaknak felajánlható társasági adót összegyűjtő cégek a kezdeti néhány százalékos jutalék helyett ma már nem ritkán 40 százalékot igényelnek. A Mazsihisz például – a máig nem cáfolt vádak szerint – a Zsidó Nyári Fesztivál után 45 millió helyett csak 18 millió forint tao-bevételhez bírt jutni, a többi egy közvetítő cégnél maradt.

A tao-felajánlásokat a színházak, zenekarok igazolt jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe.

Tízen Túliak Társasága

Feltűnő volt, hogy a nemrég alakult Tiszta Tao Társaságok (TTT) tegnapi sajtótájékoztatóján egy kivétellel az új magyar előadó-művészeti politika nagyágyúi vonultak fel mint a közösség alapítói, olyanok, akik nem demonstratív kiállásokkal, hanem miniszteri dolgozószobákban szokták eligazítani a honi színművészet néha nem eléggé egy irányba húzó ekhós szekerét. Ott volt Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója és Fekete Péter, a Magyar Cirkusz- és Varieté főigazgatója, miniszteri biztos. Utóbbi kettő a Színházművészeti Bizottságnak is tagja. Moderátorként pedig Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság főtitkára lépett fel, s a közönség soraiból Nemcsák Károly, a József Attila Színház igazgatója is támogatásáról biztosította a kezdeményezőket. (Kakukktojásként Jordán Tamás, a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatója is megjelent.)

Vidnyánszky és Fekete

Vidnyánszky és Fekete

Fotó: MTI

Tao bácsi meséi

Mint már jeleztük, a közvetítő cégek működése csak egyik baj a tao kapcsán, hiszen sokkal durvább, helyenként bűncselekménygyanús esetekre bukkanhatunk, ahogy bukkantunk is egy évvel korábban megjelent cikkünkben.

Például arra, hogy vélhetően csak papíron létező előadások után is igényelnek taót a színházi vállalkozások, s hogy különösen a turnék esetében nehezen ellenőrizhető a valós jegybevétel. A szakmában is kiverte a biztosítékot, hogy Román Sándorék lettek a legtöbb, 2 milliárd forintnyi taóra jogosultak tavaly. Ehhez a 38 fős társulatnak – legalábbis papíron – 1066 koprodukciós előadást kellett tartania, 588 ezer fizető nézőnek. (Összehasonlításul: a Magyar Állami Operaház ennél kevesebb, 549 ezer nézőt vonzott, és Románék jegybevételének csupán harmadát hozta.) Kreatív módszer, amikor könnyűzenei koncerteket, például egy R-GO- vagy Caramel-bulit színdarabként adnak el, így taót lehet igényelni utána. De Mága Zoltán újévi koncertje is nagy tao-gyár, mert a prímás mögött nagyzenekar húzza, így szimfonikus koncertnek minősül, tehát szintén taózható. Ezzel a módszerrel például Csepregi Éva koncertje után is lehet taót igénybe venni. Van, amikor valószínűleg fantomcégek működnek fantomelőadásokkal. A Nagyvilágban a Magyar Kultú­­­ráért Közhasznú Egyesületnek például meg sem jelenik a bevételei között az a jegybevétel, ami után taót igényelt vissza. Honlapjukat nem leltük, az interneten nem találunk a nevükben szervezett programokat. És a sor még hosszan folytatható….

Ókovács Szilveszter és Vidnyánszky Attila is hivatkozott lapunk fentebb idézett cikkére, utóbbi megjegyezte, ő előre látta a taóval való visszaélés lehetőségét, ezért annak öt évvel ezelőtti bevezetésekor és most is ellenzi azt. Ugyanakkor tény, hogy ez a bevételi forma ma már beépült a színházak költségvetésébe, így mindenki retteg, hogy a visszaélések miatt a tisztességesek szívhatnak. Hoppál Péter kulturális államtitkár nemrég lapunknak kerek perec megmondta, hogy nem akarták „bolygatni az ügyet”, amíg az unió a jövőre lejáró lehetőséget nem engedélyezi újra. Ez megtörtént.

Ez is operett, az is operett

Hoppál, de a sajtótájékoztató résztvevői is úgy nyilatkoztak a Narancsnak, hogy itt az ideje, hogy „rendet tegyünk”. Bár kisebb elemekben sikerült módosítani a törvényt, például jövőre már csak 1,5 milliárd forintig lehet igénybe venni az adófelajánlást, korábban pedig az unión kívüli turnék után szüntették meg a tao igénybevételét (nagy bánatára a dubajozó rúdtáncosoknak), de áttörés nem volt. Talán ezt a frusztrációt jelenti, hogy a kormánnyal szót értő színigazgatók ilyen akciót szerveztek, mint a TTT. Vidnyánszy kérdésünkre elmondta, hogy számos ötletük volt a szigorításra, de ezek nem mentek át a kormányon. Egyik ilyen, hogy a külföldi turnék bevétele ne számítson tao-alapnak. Nem csodálkozunk rajta, nagyon fájna ez az Operettszínháznak, mely tavaly a második legtöbb, 1,1 milliárd forintnyi taót gyűjtötte be, nem elhanyagolható részben a turnéi segítségével. A turnékat egy forprofit magáncég, a korábban Lőrinczy György – ma ő az Operettszínház igazgatója – vezette Pentaton Kft. szervezte.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.