Három napja keresetlen szavakkal írt Nagy Ervin színművészről a NER kedvenc filmproducere, Rákay Philip. A példátlanul magas költségvetésből, 6,8 miliárdból megvalósuló Petőfi-film, a Most vagy soha! alkotója – ezúttal a Megafon állami pénzekkel kitömött propagandagyár szócsöveként – azt sérelmezte, hogy Nagy Ervin a 24.hu-nak azt mondta, „Párizsban már égne az egész város”, ha a francia kormány úgy csuklóztatná a tanárokat, mint a magyar.
„Tudom én, mi a ti legnagyobb nyomorúságotok, nagyokos!” – írta Rákay a facebookon június 3-án. „Hogy ez itt nem Afganisztán, és nem is a Majdan, ahol Pressman haverod titkosszolgálata szokott decens kis polgárháborúkat kirobbantani... Nem, Ervin! Ez itt Magyarország, gondolkodó emberekkel, akik egyáltalán nem vevők a ti szánalomra méltó »szent ügyeitekre«” – írta Rákay, és „politikai blöffakcióknak”, „külföldi zsoldban álló, hivatásos felforgatók és egyéb féleszű, balos aktivisták” ügyének nevezte a közoktatás körüli tüntetéseket, végül azt ajánlotta Nagy Ervinnek, hogy költözzön el az országból, hiszen „Schilling és Sárosdi nevű kollégáid is gigantikus karriert futottak be arrafelé [Nyugaton]: árufeltöltők egy helyi kisboltban. Sok szerencsét!”
Nagy Ervin ugyancsak a közösségi oldalán reagált Rákay Philip kirohanására.
„Sokat gondolkodtam, hogy érdemes-e Rákay úr fröcsögésére reagálnom, végül úgy döntöttem, hogy, ha nem is érdemes, ezt most mégsem tudom szó nélkül hagyni” - írta. „Dear Kálmán, Olyan kis harcias vagy a facebook biztonságos távolságában! Pedig pár nappal ezelőtt lett volna lehetőséged, hogy személyesen oszd meg velem a véleményedet, hiszen ott haladtál el mellettem a Haris közben. Akkor érdekes módon tovább vonultál, mint Gőgös Gúnár Gedeon. Úgy viselkedtél, mint az egyszeri csivava, aki a gazdi kezében veszettül csahol, ám mihelyt a flaszter valóságára kerül, ijedtében maga alá piszkít. Megértem, hogy kiállásunk a pedagógusokért és a diákokért csípi a szemedet. Nyilván felfoghatatlan számodra a szolidaritás, abból a székből, ahol reggelente eldöntöd, hogy melyik arany színű merciddel – mert ugye kettő is van – indulj el naponta milliókért »tanácsot adni«. Megértem, hogy keménykedned kell velem, hiszen a sajátjaid is kiröhögnek a hátad mögött, amiért késsel-villával eszed a szőlőszemet, miközben játszod a kíméletlen megmondó fiút és azt gondolod, hogy ettől tartozol az elithez.
Hát persze, hogy nem érted, mi történik ezekkel a fiatalokkal és a tanáraikkal, mert a gyerekeid nyilván magániskolába járnak, vagy, ha nem akkor szólok, hogy épp most hozod őket a legkellemetlenebb helyzetbe.
Megértem, hogy szíved szerint újranyitnád nekünk Recsket, vagy elküldenél minket Szibériába, amiért van gerincünk meg szívünk. Tapsikolsz, hogy száműztétek Magyarország legtehetségesebb színházi rendezőit és nullára írtátok a magyar filmkultúrát, hogy végre legyen terep az olyan zseniális producereknek, mint te, aki Aranybulla címen összehozta az elmúlt 30 év legnagyobb buktáját. Értem én, hogy feszült vagy, hisz alkotni vágytál, de elbuktál.
Megmérettél és könnyűnek találtattál. Nem Kálmán, nem adjuk oda Magyarországot és azt a kultúrát, amiben felnőttünk olyan féltehetségeknek, mint te, és ne reménykedj, nem megyünk innen sehová. Nem akarjuk, hogy lángoljon a főváros, csak azt szeretnénk, hogy bánjatok normálisan a tanárokkal és a jövő nemzedékével!
Neked sem késő tenni ezért Kálmán. Add el az egyik aranymercit és az árát ajánld fel mondjuk egy iskolának, amelyik beázik. Akkor tőlem akár még Philip is lehetsz. (...)”
Sokat gondolkodtam, hogy érdemes-e Rákay úr fröcsögésére reagálnom, végül úgy döntöttem, hogy, ha nem is érdemes, ezt...
Posted by Nagy Ervin on Monday, June 5, 2023
A dolog pikantériája, hogy Nagy Ervin a Vajna-korszak egyik legnagyobb blockbusterének, a Kincsemnek a főszereplője volt, amelynek rendezője, Herendi Gábor hiába készítette el a rendszerváltás utáni filmgyártás legnagyobb sikereit, a Káel Csaba-igazgatta Filmalapnál már nem számít befutónak. (A Káel-féle filmgyártásról ebben a cikkben írtunk részletesen.) Nagy Ervin rendszeresen felszólal a tanárok védelmében és több tüntetésen is részt vett.
Herendi Gábor a Káel-féle Filmalapról így fogalmazott: „És míg Vajna nem engedte be a politikát, Káel Csaba megpróbálja kiszolgálni a politikai elvárásokat és az éhes politikai komisszárokat, akik most kitalálták, hogy filmet akarnak csinálni.”