Rezsicsökkentés milliárdosoknak – Közpénzinjekció egy magánalapítványnak

  • Hamvay Péter
  • 2015. szeptember 27.

Kultúra

A keményen dolgozó kisemberek után most a leszálló ágban lévő milliárdosok megsegítése lehet soron: az egykor a szocialista Hiller István minisztertől a gyűjteményépítésre 50 millió forintot lehúzó bankárholdingos Kovács Gábor az új érában sem marad közpénzből finanszírozott jótétemény nélkül.

Régóta köztudott, hogy rosszul megy az Andrássy úti Kogart; ezért a kormány az év elején a zsebébe nyúlt, és 200 millió forintot adott az alapítványnak. Így csak harmadával kap több állami támogatást az ötven fővel működő, nemzetközi színvonalú időszaki kiállításokat létrehozó Ludwig Múzeum, mint az 5-6 alkalmazottal, látható működést alig produkáló magánalapítvány – ahonnan Szabó Noémi művészettörténész távozásával (a kuratórium elnökén kívül) az utolsó tapasztalt szakember is távozott. Az állami segítség nem egyszeri: három éven keresztül megkapja az évi 200 milliót az alapítvány. Fertőszögi Péter, a kuratórium elnöke nem volt hajlandó beszámolni a közpénzek elköltéséről, egy október közepére tervezett sajtótájékoztatón ad erről információt.

Addig nem akarunk várni, ezért kiderítettük, hogy valószínűleg akkor jelentik be hivatalosan, amit a Narancs már januárban megírt, azaz hogy végül mégis megkapják – az L Simon László felügyelte – Várkert Bazár egy részét. Állítólag októberben már itt tartják a beharangozott sajtótájékoztatót. A pénzért cserébe 12 kiállítást kell készíteni, ebből négyet a Várkert Bazárban, néhányat külföldön és a Kogart tihanyi helyszínén – ugyanis az Andrássy úti palota eladása már igen közel van.

false

 

Fotó: Simó Endre/MTI

De nemcsak a besült kulturális missziónak nyújt segítő kezet az állam, hanem Kovács Gábor más, veszteséges üzleti vállalkozásai is számíthatnak a kormányra. A sopronbánfalvai egykori pálos kolostorból kialakított szállodát, amely 2014-ben 72 milliós veszteséget termelt az üzletembernek, megvásárolta az állam, megszabadítva Kovácsot a csaknem 150 milliós működtetési költségtől. A vételár titok. A Norvég Alap 544 millió forintos támogatásával felújított műemlék tulajdonosi jogait a szintén L. Simon alá tartozó Eszterháza Központ kapta. A feladat egyszerű, azt kell tenniük, ami nem sikerült az üzletembernek: rentábilisan üzemeltetni. (A csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatnak bővebben az Eszterháza Központ tevékenységéről.)

Reménykedünk, hogy később más, szorult helyzetben lévő, de keményen dolgozó milliárdos is sorra kerül. Az előjelek biztatóak: a zöldség- és gyümölcskereskedelemből meggazdagodott Pintér Gyulának is jól jött, hogy 4,5 milliárdért, a korábbi becsült ár háromszorosáért megvásárolta tőle a Nemzeti Bank a Tizianóját. Ahogyan az egykori amerikai nagykövet, Nancy G. Brinker asszony jó közepes gyűjteményére sem mondhat nemet egy jól nevelt kormány; bár azt, hogy hogyan is jött ki a 150 festményért a másfél milliárdos vételár, és hogy mi a fészkes fenének kell, nyilván borítsa jótékony homály.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.