Rezsicsökkentés milliárdosoknak – Közpénzinjekció egy magánalapítványnak

  • Hamvay Péter
  • 2015. szeptember 27.

Kultúra

A keményen dolgozó kisemberek után most a leszálló ágban lévő milliárdosok megsegítése lehet soron: az egykor a szocialista Hiller István minisztertől a gyűjteményépítésre 50 millió forintot lehúzó bankárholdingos Kovács Gábor az új érában sem marad közpénzből finanszírozott jótétemény nélkül.

Régóta köztudott, hogy rosszul megy az Andrássy úti Kogart; ezért a kormány az év elején a zsebébe nyúlt, és 200 millió forintot adott az alapítványnak. Így csak harmadával kap több állami támogatást az ötven fővel működő, nemzetközi színvonalú időszaki kiállításokat létrehozó Ludwig Múzeum, mint az 5-6 alkalmazottal, látható működést alig produkáló magánalapítvány – ahonnan Szabó Noémi művészettörténész távozásával (a kuratórium elnökén kívül) az utolsó tapasztalt szakember is távozott. Az állami segítség nem egyszeri: három éven keresztül megkapja az évi 200 milliót az alapítvány. Fertőszögi Péter, a kuratórium elnöke nem volt hajlandó beszámolni a közpénzek elköltéséről, egy október közepére tervezett sajtótájékoztatón ad erről információt.

Addig nem akarunk várni, ezért kiderítettük, hogy valószínűleg akkor jelentik be hivatalosan, amit a Narancs már januárban megírt, azaz hogy végül mégis megkapják – az L Simon László felügyelte – Várkert Bazár egy részét. Állítólag októberben már itt tartják a beharangozott sajtótájékoztatót. A pénzért cserébe 12 kiállítást kell készíteni, ebből négyet a Várkert Bazárban, néhányat külföldön és a Kogart tihanyi helyszínén – ugyanis az Andrássy úti palota eladása már igen közel van.

false

 

Fotó: Simó Endre/MTI

De nemcsak a besült kulturális missziónak nyújt segítő kezet az állam, hanem Kovács Gábor más, veszteséges üzleti vállalkozásai is számíthatnak a kormányra. A sopronbánfalvai egykori pálos kolostorból kialakított szállodát, amely 2014-ben 72 milliós veszteséget termelt az üzletembernek, megvásárolta az állam, megszabadítva Kovácsot a csaknem 150 milliós működtetési költségtől. A vételár titok. A Norvég Alap 544 millió forintos támogatásával felújított műemlék tulajdonosi jogait a szintén L. Simon alá tartozó Eszterháza Központ kapta. A feladat egyszerű, azt kell tenniük, ami nem sikerült az üzletembernek: rentábilisan üzemeltetni. (A csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatnak bővebben az Eszterháza Központ tevékenységéről.)

Reménykedünk, hogy később más, szorult helyzetben lévő, de keményen dolgozó milliárdos is sorra kerül. Az előjelek biztatóak: a zöldség- és gyümölcskereskedelemből meggazdagodott Pintér Gyulának is jól jött, hogy 4,5 milliárdért, a korábbi becsült ár háromszorosáért megvásárolta tőle a Nemzeti Bank a Tizianóját. Ahogyan az egykori amerikai nagykövet, Nancy G. Brinker asszony jó közepes gyűjteményére sem mondhat nemet egy jól nevelt kormány; bár azt, hogy hogyan is jött ki a 150 festményért a másfél milliárdos vételár, és hogy mi a fészkes fenének kell, nyilván borítsa jótékony homály.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.