Rezsicsökkentés milliárdosoknak – Közpénzinjekció egy magánalapítványnak

  • Hamvay Péter
  • 2015. szeptember 27.

Kultúra

A keményen dolgozó kisemberek után most a leszálló ágban lévő milliárdosok megsegítése lehet soron: az egykor a szocialista Hiller István minisztertől a gyűjteményépítésre 50 millió forintot lehúzó bankárholdingos Kovács Gábor az új érában sem marad közpénzből finanszírozott jótétemény nélkül.

Régóta köztudott, hogy rosszul megy az Andrássy úti Kogart; ezért a kormány az év elején a zsebébe nyúlt, és 200 millió forintot adott az alapítványnak. Így csak harmadával kap több állami támogatást az ötven fővel működő, nemzetközi színvonalú időszaki kiállításokat létrehozó Ludwig Múzeum, mint az 5-6 alkalmazottal, látható működést alig produkáló magánalapítvány – ahonnan Szabó Noémi művészettörténész távozásával (a kuratórium elnökén kívül) az utolsó tapasztalt szakember is távozott. Az állami segítség nem egyszeri: három éven keresztül megkapja az évi 200 milliót az alapítvány. Fertőszögi Péter, a kuratórium elnöke nem volt hajlandó beszámolni a közpénzek elköltéséről, egy október közepére tervezett sajtótájékoztatón ad erről információt.

Addig nem akarunk várni, ezért kiderítettük, hogy valószínűleg akkor jelentik be hivatalosan, amit a Narancs már januárban megírt, azaz hogy végül mégis megkapják – az L Simon László felügyelte – Várkert Bazár egy részét. Állítólag októberben már itt tartják a beharangozott sajtótájékoztatót. A pénzért cserébe 12 kiállítást kell készíteni, ebből négyet a Várkert Bazárban, néhányat külföldön és a Kogart tihanyi helyszínén – ugyanis az Andrássy úti palota eladása már igen közel van.

false

 

Fotó: Simó Endre/MTI

De nemcsak a besült kulturális missziónak nyújt segítő kezet az állam, hanem Kovács Gábor más, veszteséges üzleti vállalkozásai is számíthatnak a kormányra. A sopronbánfalvai egykori pálos kolostorból kialakított szállodát, amely 2014-ben 72 milliós veszteséget termelt az üzletembernek, megvásárolta az állam, megszabadítva Kovácsot a csaknem 150 milliós működtetési költségtől. A vételár titok. A Norvég Alap 544 millió forintos támogatásával felújított műemlék tulajdonosi jogait a szintén L. Simon alá tartozó Eszterháza Központ kapta. A feladat egyszerű, azt kell tenniük, ami nem sikerült az üzletembernek: rentábilisan üzemeltetni. (A csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatnak bővebben az Eszterháza Központ tevékenységéről.)

Reménykedünk, hogy később más, szorult helyzetben lévő, de keményen dolgozó milliárdos is sorra kerül. Az előjelek biztatóak: a zöldség- és gyümölcskereskedelemből meggazdagodott Pintér Gyulának is jól jött, hogy 4,5 milliárdért, a korábbi becsült ár háromszorosáért megvásárolta tőle a Nemzeti Bank a Tizianóját. Ahogyan az egykori amerikai nagykövet, Nancy G. Brinker asszony jó közepes gyűjteményére sem mondhat nemet egy jól nevelt kormány; bár azt, hogy hogyan is jött ki a 150 festményért a másfél milliárdos vételár, és hogy mi a fészkes fenének kell, nyilván borítsa jótékony homály.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.