Tényleg kegyetlen a hazai színészképzés?

Kultúra

A színészképzés pedagógiai módszereiről, az iskolai személyiségformálás lehetőségeiről az intézmény tanárát, korábbi rektorát, Ascher Tamást kérdeztük.

Sokan a legnehezebb éveiknek tartják a színművészeti főiskolán/egyetemen eltöltött időszakot. A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban részletes interjút olvashat a színészképzés pedagógiai módszereiről, az iskolai személyiségformálás lehetőségeiről és arról, mi kell ahhoz, hogy valaki elsőre felvételt nyerjen a Színház- és Filmművészeti Egyetemre.

Ízelítő az interjúból:

Magyar Narancs: Sokszor nyilatkoznak úgy a színművészetin végzett színészek – de rendezőtől is olvastam már hasonlókat –, hogy az ott eltöltött öt év borzalmas volt. Összetörték a személyiségüket, hogy a semmiből építsék őket fel újra, illetve gyomorgörcscsel jártak órákra, mert rendszeresen megalázták őket, dicséretet pedig sosem kaptak. Ön 1972-ben diplomázott rendezőként a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Hogyan emlékszik vissza erre az időszakra?

Ascher Tamás: Mint minden olyasmivel kapcsolatban, ami igazán fontos az ember életében: a főiskolai évekről is egymásnak teljességgel ellentmondó érzéseim maradtak. A hatvanas évek legvége, ifjúsági kultúra, diákforradalom Nyugaton, prágai tavasz, lelkesítő és izgalmas korszak, ehhez képest nyomasztóan unalmas volt sok főiskolai óra. Ugyanakkor egy varázslatosan más világba kerültünk az iskola által: nagyszerű emberek, szuggesztív tanárszemélyiségek is előfordultak: ők nagy hatással voltak ránk. Közben (a groteszk művészet virágkorában vagyunk) valahogy röhögni is kellett a sok furcsaságon, a különc, túlérzékeny, egymásra féltékeny nagyságokon, egyszersmind a hülye bürokrácián; emellett védve is éreztük magunkat a hülyítő szocialista hétköznapokkal szemben, hiszen a magas művészettel jegyeztük el minden pillanatunkat. (...)

false

 

Fotó: MTI/Czimbal Gyula

MN: Ön milyen pedagógiai módszerekben hisz?

AT: Az örömelvű oktatást képzelem a legjobbnak: sajátos öröm persze, mert egy szöveg vagy helyzet közös megfejtése szerintem izgalmas kaland lehet, megbeszélések sokaságán át, sok kérdéssel részemről, és jó esetben meglepő, kreatív válaszokkal tanítványaimtól. Aztán mérlegeljük a válaszokat, és közösen, vitatkozva folytatjuk felfedező útjainkat a színházművészet jelenségei között. Oktatás közben egy fontos könyv van a kezem ügyében: a Székely Gábor rendező-pedagógusi munkásságát taglaló A második életmű c. kötet, tanítványai állították össze, és művészeti oktatásunk sok kérdését megvilágítja.

További részleteket olvashat aktuális lapszámunkban az SZFE módszereiről, a felvételiztetésről és arról, hogy mit gondol Ascher Tamás az Eszenyi Enikő körüli botrányokról, a beosztottak megalázásáról. A lapot pedig holnaptól keresse az újságárusoknál, élelmiszerboltokban, mindenhol, ahol eddig is megtalálta. De az a legjobb, ha előfizet! Vagy vásárolja meg a Narancsot online!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.