Menopauza és marketing

A hőhullámok meglovagolása

Lélek

Az elmúlt években egyre több olyan termék jelent meg, amelyek a változó korú nők problémáit, ezek közül is elsősorban a menopauza tüneteit hivatottak orvosolni. A korábban „láthatatlan” korosztály mostanra a marketingkampányok egyik kedvenc célpontja lett.

Egy 2018-as brit felmérés szerint a fiatalabb korosztályokhoz képest a menopauza időszakában lévő nők 24 százaléka többet költ sportolásra, 29 százalékuk hajlandó több pénzt kiadni szépségápolási termékekre, vitaminokért és jobb egészséget ígérő táplálékkiegészítőkért. Nem nehéz belátni: az idősebb, karrierjében is előrébb járó nő inkább fizetőképes, mint a huszonéves, aki éppen csak elhelyezkedett a munkaerőpiacon. Ennek ellenére a piac csak az elmúlt években fedezte fel magának a változó korú nőket: a külföldi piackutatók zsargonjában megjelentek az ösztrogénpiac (estrogen market) és menopauzamarketing (menopause marketing) kifejezések. Az új célcsoport „felfedezése” rengeteg új terméket hívott életre a hőhullámok enyhítését ígérő spray-k­től a változó kor során várható hízást megakadályozó teakeverékekig. Ugyan sokan üdvözlik a korábban elhanyagolt korosztályra irányuló fokozott figyelmet, nem minden érintett érzi úgy, hogy a kampányok a megfelelő irányba terelik a közbeszédet.

Az ún. ügymarketing (cause-related marketing) lényege, hogy a társadalmi felelősségvállalás je­gyé­ben együttműködéseket hoz létre a nonprofit és profitorientált szervezetek között. Lehetséges például, hogy egy cég „csupán” azért áll valamilyen fontos ügy mellé, hogy ezzel növelje a népszerűségét a fogyasztók szemében, vagy hogy valamilyen nemes cél zászlaja alatt próbálja eladni termékeit – de közben valóban felhívja a figyelmet az adott problémára. Így fonódnak össze bizonyos emancipációs mozgalmak is gazdasági érdekekkel. Az elmúlt évek ageism-ellenes küzdelme tulajdonképpen megnyitotta a teret egy új piac terjeszkedése előtt, az erősödő piaci érdekek pedig segítettek még inkább felhangosítani az ügyet. A szépségipari kampányokban megjelentek az érettebb nők, a kozmetikumokat gyártó vállalatok a fiatalságkultusz hirdetése helyett a „ráncok szeretetét” kezdték hangsúlyozni. És ahogyan megjelentek az idősebb nők a reklámkampányokban, úgy került egyre inkább fókuszba a korosztály egyik legnagyobb hatású életeseménye, a menopauza is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.