A szülés utáni depresszió gyógyítása

Együtt vagy egyedül?

Lélek

A szülés utáni depresszió még mindig tabutémának számít Magyarországon, pedig több helyen is eredményesen foglalkoznak a gyógyításával. A betegség az édesanyák 10–15 százalékát érinti, a koronavírus okozta stressz pedig csak tovább fokozhatja a kockázatát.

„A szülésem után megjártam a poklot” – emlékszik vissza Anna. A 41 éves közgazdász zavartalan terhesség után szülte meg kislányát tavaly nyáron. A szülés, bár viszonylag gyorsan zajlott, fájdalmas volt, de a kórházból hazaérve kezdett igazán elhatalmasodni rajta a kétségbeesés. Van-e elég teje, hogyan tud majd gondoskodni a babájáról – ilyen kérdések kínozták, míg már aludni sem tudott, így végül a háziorvosához fordult altatóért. De akkor már ez sem segített. „Ekkor ismertem fel, hogy ez lehet a szülés utáni depresszió. Onnan tudtam, hogy létezik ilyen, hogy volt egy barátnőm, akinél mindkét baba után pszichózis alakult ki. A második után öngyilkos lett.”

Anna végül pszichiáterhez fordult, aki gyógyszeres kezelést írt elő neki, ami ugyan sokat segített az állapotán, mégis azt mondja, „még most sem a régi”. Megnehezítette a helyzetét, hogy erre a terhelt időszakra rárakódott a koronavírus miatt érzett szorongás és a karanténnal járó bezártság is. Az édesanyának korábban egy csecsemős nővérként dolgozó bébiszitter és saját szülei segítettek felváltva, de a vírus miatt magára maradt. „Két hónap alatt egyszer merészkedtem ki a lakásból. Azt hittem, be fogok kattanni, már a hobbijaimhoz sem volt semmi kedvem.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.