Interjú

„Tágra nyílt szemmel nézzük”

Biró Eszter tanácsadó szakpszichológus, családterapeuta

Lélek

Bár a Magyar Hospice Alapítvány 1991 óta működik, sokan még ma sem tudják, hogyan és mikor igényelhetik a segítségüket. Ahogy a halálról és a gyengeségről sem beszélünk. Hogy miért? Erről is kérdeztük a szakembert, aki 2003 óta az alapítvány pszichológusa.

Magyar Narancs: A halál életkérdés című, most megjelent könyvben Bérczes Tibor kérdez, sok olyan dolgot is, amit rendszerint nem merünk feltenni. Miért ezt a formát választották?

Biró Eszter: A kérés tőlem jött, mert mindig nehéz megtalálnom a hangot, hogy komolyan, de mégse patetikusan, pontosan, de ne tudományoskodva, tárgyszerűen, de ne hidegen beszéljek a témáról. Olvastam korábban Tibor Élni és halni hagyni című interjúkötetét a holland eutanázia gyakorlatáról. Sokféle emberrel beszélgetett az életvég, illetve az élet és halál értelmének kérdéseiről: szakemberek, hozzátartozók segítették abban, hogy minél több aspektusból megvizsgálja a kérdést, és ezt az elmélyült, ám mégis hétköznapi megközelítést kerestem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.