„Itt első az orvos, és csak legvégül jön a beteg”

  • Gaal Ilona
  • 2012. október 15.

Lélek

A daganatos megbetegedések kapcsán az élettani lefolyásról szokás beszélni, például arról a fontos tényről, hogy a rák gyógyítható. De hogy milyen lelki jelenségekkel jár együtt rákbetegnek lenni, az háttérbe szorul a témáról való nyilvános gondolkodásban. Pedig a beteg számára fontos élményekről van szó, amelyeknek ráadásul szerepük van a gyógyulásban. Beszélgetés Muszbek Katalinnal, a Magyar Hospice Alapítvány elnökével.

magyarnarancs.hu: Lehet-e úgy meggyógyulni egy hosszan tartó, súlyos betegségből, hogy az ember nem tudatosítja, hogy beteg? Kissé konkrétabban: normális-e, hogy egy kemoterápiás kezelésre járó embernek nincs betegségtudata?

Muszbek Katalin: Normális. Ha nagyon súlyos betegség éri az embert, akkor a legszélsőségesebb reakciók is normálisak. A daganatos betegeknél azt figyeljük meg, hogy először általában a környezetük ijed meg, őket sokkolja jobban a rossz hír. Az érintett úgy éli meg, mintha nem is róla lenne szó. Amikor a szakorvostól megkapja a diagnózist, azt úgy hallgatja, mintha valaki másról beszélnének neki. Ez a hárítás teljesen normális. Az ijedtség, a kétségbeesés akkor jön el, amikor kiderül, hogy elkerülhetetlen a műtét vagy a kemoterápiás kezelés. Ezek félelmet gerjesztenek. A műtét gyakran előhívja azt a kérdést, hogy túlélem-e, a kemoterápia pedig egy erőteljes beavatkozás, felborítja az addig megszokott életritmust, ráadásul mellékhatásokkal jár, bár a mostani kezelések már jóval enyhébb tüneteket eredményeznek, mint korábban.


Fotó: narancs

magyarnarancs.hu: Mondanék egy példát, amelyet magam is csak a sajtóból ismerek. Szalai Annamária, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke tavasszal tette meg azt a vélhetőleg nehéz és nagyon tiszteletreméltó lépést, hogy kiállt a nyilvánosság elé a Best magazinban, és elmondta, hogy másfél éve felfedeztek nála egy daganatot, és hogy kezelésekre jár. Ahogy a betegséggel való első találkozásáról beszélt, teljesen megfelel annak, amit most ön elmondott. Azt mondta: „Tizenkilenc hónapja derült ki, hogy daganatom van. Amikor megtudtam a diagnózist, az első gondolatom talán furcsa módon, a logisztika volt, hogy hogyan illesztem majd be a kezeléseket a napirendembe. Az ember környezete egyébként ilyenkor jobban megijed, mint maga a beteg.” A beszélgetést azzal zárta, hogy „Nincs betegségtudatom, szinte ugyanúgy élek, mint korábban. Jól vagyok”. Tényleg lehet így megélni, a kezelések sűrűjében azt mondani, hogy nincs betegségtudatom, vagy ez a lezárás a közszereplő pozitív üzenete a külvilágnak, az, amit ilyenkor mondania kell?

MK: Az, hogy Szalai Annamária vagy más ismert ember kiáll a nyilvánosság elé, elmondhatatlanul fontos. Ezzel azt mondják: beteg vagyok, de élek. Élem az én életemet. Ezek a kiállások kellenek ahhoz, hogy ne legyen tabu a rákról való beszéd, és hogy a köztudatban ne a halállal kapcsolódjon össze.

Hogy a médiahatóság elnöke hogyan éli meg saját betegségét, azt nyilván nem tudom, de az biztos, hogy egy reális, létező élmény, hogy a kezelés idején nincs betegségtudat, és a páciens ugyanúgy próbálja meg vinni a dolgait és ugyanúgy próbálja megélni a hétköznapjait, mint korábban. A kezelések során el szokott múlni az a félelem, szorongás, amit az előbb említettem.

Végeztek egy kutatást az Egyesült Államokban, ugyanolyan típusú, ugyanolyan stádiumú és azonos kezelésben részesülő rákbetegekkel, amely alapján négy típusa különböztethető meg a betegséghez való viszonynak. Az első csoportba tartozók nagyon aktívan részt vesznek saját maguk gyógyításában: utánaolvasnak a betegségnek, alternatív gyógymódokat keresnek, és megpróbálják kézben tartani a dolgokat. A második csoportra a tagadás a jellemző. Ők úgy gondolnak az egészre, hogy nem is betegek, ragaszkodnak az addigi életvitelükhöz és ahhoz, hogy semmiképp ne azonosítsák őket a betegséggel. A harmadik csoportba tartozókat sztoikus elfogadás jellemzi: rábízzák magukat a kezelőorvosra, és elfogadják, amit az orvostudomány nyújt. A negyedik típusba azok tartoznak, akik a diagnózisra a feladással reagálnak. Jóval kevésbé bíznak a gyógyulásban, mint a többiek, könnyebben mondanak le az életről, elhagyják magukat. A kutatást végzők öt évvel később újra felkeresték ugyanezeket a betegeket, s megnézték, hogyan változott az állapotuk a kiindulási stádiumhoz képest. Azt találták, hogy az első csoportba tartozóknak a legjobbak a gyógyulási esélyeik, azoknak, akik a betegséggel szembenézve aktívan tesznek azért, hogy meggyógyuljanak. Ebben még nincs semmi meglepő. Minthogy abban sem, hogy a negyedik csoport, a magukat a betegségnek megadók gyógyulási esélyei a legrosszabbak. Ám az a laikusok számára nem evidens, hogy a tagadók csoportja majdnem ugyanolyan jól gyógyult, mint az első csoport tagjai. Az ő esetükben arról van szó, hogy a betegség tagadása nem más, mint korábbi életük igenlése, és az ahhoz való erős ragaszkodás segíti a gyógyulást.

magyarnarancs.hu: Hogy látja, azok a betegek, akikkel ön találkozik, hogyan illeszthetők ehhez a felosztáshoz? Általánosítható-e valami a magyarok daganatos betegséghez való viszonyából?

MK: Itthon a betegek jóval inkább elfogadják az orvost autoritásnak, mint Amerikában. Kevésbé aktívak és kevésbé önállóak. Nincs meg az egészségügyben az a partneri együttműködés, ami Nyugaton jellemző, itt első az orvos, aztán az egészségügyi személyzet, és csak legvégül jön a beteg. Ezt a felállást a páciensek is helyénvalónak tartják, többnyire készséggel alkalmazkodnak hozzá. A hospice szemlélet épp nem ezt mondja, mi azt hangsúlyozzuk, és a Hospice Házban (ahol végstádiumban lévő betegek fekszenek és kapnak fájdalomcsillapító kezeléseket és lelki ápolást – G. I.), valamint az otthon ápoláskor azt képviseljük, hogy a beteg igényei, a személyes élete az utolsó pillanatig fontos, mert a méltósága kincs.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.