Miért kell ugyanaz a modell? (Jan van der Tas drogpolitikai szakértő)

  • Dénes Balázs
  • 2005. május 5.

Lélek

A holland diplomata, egykori német nagykövet jelenleg a Holland Drogpolitikai Alapítvány munkatársa.

Évtizedek óta foglalkozik drogpolitikai kérdésekkel, leginkább prohibíciókritikával.

Magyar Narancs: Mi a véleménye a nemzetközi drogtilalmi rendszerről és az ezt megalapozó ENSZ-kábítószer-szerződésekről?

Jan van der Tas: Abszurd, hogy a drogpolitikát egyes országok - gyakorlatilag egyedülálló módon a szociálpolitikai kérdések közül - három nagyon szigorúan kötött nemzetközi egyezménnyel kívánják szabályozni. Gondoljunk bele, mi lenne, ha az államok együttes erővel akarnák megregulázni például az idősek és a nyugdíjasok kérdését? Az országok rendkívüli mértékben különböznek kulturálisan, gazdaságilag, vallási dominancia tekintetében - és a nemzetközi drogtilalmi szerződések értelmében gyakorlatilag minden országnak ugyanazt a modellt kell alkalmaznia. A ENSZ-rendszerű működésből pedig az következik, hogy a jelenlegi nemzetközi kábítószer-tilalmi rendszer és a rendszer fenntartására létrehozott intézmények képtelenek megfelelni a valós kihívásoknak. Sosem értettem, miért gondolja bárki is, hogy az a drogpolitika, ami az egyik országban működik, szükségszerűen működni fog egy másikban is.

MN: Mit gondol az Egyesült Államok nemzetközi drogpolitikai szerepéről?

JT: Először is szeretném leszögezni, hogy nem vagyok Amerika-ellenes, sőt, tisztelője vagyok az amerikai értékeknek. Azt azonban sajnos ki kell jelentenem, hogy az amerikai drogpolitika, a teljes drogprohibíció nem hatékony, ellentmondásos, szerintem kifejezetten veszélyes. Az USA ráadásul nem elégszik meg azzal, hogy saját határain belül alkalmazza ezt a megoldást, igyekszik a nemzetközi fővonalat is meghatározni. A mostani CND-találkozó (lásd keretes írásunkat) abból a szempontból volt érdekes, hogy olyan országok is szembeszálltak bizonyos mértékig az amerikai irányzattal, amelyekről ez korábban elképzelhetetlen lett volna, például Irán vagy Brazília. Ugyanakkor az is világos, hogy az országok döntő többsége nem kíván vitába bonyolódni az USA-val a drogkérdésben, sokszor csak azért, mert ilyen vagy olyan módon, de függ az amerikai támogatástól. Ezzel együtt szívesen látnék egyszer egy szavazást a CND-n, mert szerintem érdekes eredmények születhetnének - erre azonban nem kerül sor, a döntések a találkozón ugyanis kizárólag százszázalékos konszenzus esetén fogadhatók el.

MN: Mennyire releváns, ami drogügyben ENSZ-szinten történik? Egyáltalán, mennyire képesek betölteni a feladatukat a nemzetközi drogtilalmi egyezmények?

JT: Mind a három nagy nemzetközi drogegyezményt az AIDS megjelenése előtt fogadták el. Nem meglepő, hogy ezek a szerződések nem képesek a mostani helyzetet - melyben szerintem az egyik legégetőbb probléma többek közt pontosan az AIDS kérdése - kezelni. (A volt szovjet tagköztársaságokban a jelenleg leggyorsabban terjedő HIV-járvány az intravénás kábítószer-fogyasztáshoz kapcsolódik. Az ártalomcsökkentő drogpolitika - tűcsereprogramok, metadon fenntartó kezelés - hatékony választ adhatna a problémára, de a tiltás megnehezíti vagy megakadályozza e módszerek alkalmazását.) De még ennél is lényegesebb kérdés, hogy meddig fogjuk azt hinni, hogy a drogpolitikában csak egy jó megoldás van - a jelenlegi "konszenzus" szerint a tiltás -, és azt a Föld minden országának alkalmaznia kell, illet-ve hogy az USA meddig fogja ezt a szervezetet ilyen nyomás alatt tartani. Az Egyesült Államok a UNODC legnagyobb anyagi támogatója, és ha ehhez hozzávesszük, hogy utána Olaszország, Japán és Svédország következik, akkor nem meglepő, hogy a UNODC alapvetően a szigorú tiltás irányvonalát favorizálja - a szervezet első négy legnagyobb donora ugyanis ennek a megoldásnak a híve. Ugyanakkor némi változás megfigyelhető: a viták napjainkban mintha relevánsabbak lennének, mint korábban: nyíltabb lett a beszéd.

MN: Hollandia az elmúlt három évtizedben a drogügyi fekete bárány szerepében tetszelgett, mind az EU, mind az ENSZ szintjén. Ön jó néhány évig német nagykövet volt, és nyilván sokszor magyarázkodásra, védekezésre kényszerült.

JT: Amikor nagykövet voltam, munkám nem kis részét tette ki a német szövetségi és tagállami szervek vagy akár a polgármesterek kérdéseire, aggályaira való válaszadás, bár a németek elsősorban rendszerünk újdonságától féltek a legjobban, és minél inkább megismerték a drogpolitikánkat, annál inkább elfogadták. Az is igaz, hogy a hazámat sokan szeretik szidni kábítószerügyben, de a fekete bárány szerep EU-szinten nem ilyen egyszerű. Az uniónak ugyanis a közegészségügy terén igen kicsi a mozgástere, márpedig Hollandiában a drogkérdés ennek a része, nem pedig a büntető igazságszolgáltatásé. Az új EU-alkotmány kimondja, hogy a közegészségügyi intézkedések elsősorban a tagállamokra tartoznak, és e téren az unió még csak a jogszabályo-kat sem fogja harmonizálni. Az ENSZ-ben valóban szeretik országunkat radikálisan liberálisnak és drogügyben a fő ellenfélnek tekinteni, de közben szinte minden országból folyamatosan érkeznek hozzánk szakértők a rendszerünket tanulmányozni.

MN: A közelmúltban egy nemzetközi drogügyi szervezet, az INCB jelentésében úgy értékelte Hollandia kormányának egy, a fű-kávézókkal (coffee-shop) kapcsolatos tanulmányát, hogy meghátráltak és szigorítanak a rendszerükön. Magyarországon ennek a jelentésnek az ismertetésekor szintén az volt a fő üzenet, hogy marihuána-ügyben "Hollandia bedobta a törülközőt".

JT: Jelenleg Hollandiában jobboldali kormány van hatalmon, és egyes miniszterek határozottan a szigorítás mellett vannak, akadnak a kormányban olyanok is, akik a marihuánaboltokat meg kívánják szüntetni. Ugyanakkor ezek a kormánytagok sem tudnak eltekinteni attól, hogy a holland társadalom túlnyomó többsége elégedett a mostani helyzettel. A vizsgálatok szerint például a jobboldali polgármesterek nagyobb része hallani sem akar mondjuk a coffee-shopok bezárásáról, mert úgy érzik, sem a lakosságnak, sem másnak nem ártanak ezek az intézmények. Ugyanakkor, mint minden társadalompolitikai kérdésben, a drogügyben is zajlik egy folyamatos párbeszéd, melynek során felmerülnek új ötletek. A fűkávézók ügyében tehát semmiféle visszalépésről nincs szó. Az a kormánydokumentum, melyre az INCB felfigyelt, csak egy tanulmány - ki merem jelenteni, hogy részben a nemzetközi kritikákra adott válaszként született -, és a parlamentbe már nem érkezett ilyen kezdeményezés. Ráadásul ez a tanulmány csupán két dolgot állított: be fogják zárni az iskolák közvetlen közelében működő kávézókat, ami szerintem is rendben van, valamint azt, hogy mérlegelik a határ menti boltokban valamiféle kártya bevezetését, hogy külföldiek ne vásárolhassanak kannabiszt e helyeken. Mondanom sem kell, ebből nem lesz semmi, hiszen egy ilyen kártya alapjaiban ellenkezne a legfontosabb EU-gondolatokkal és -alapelvekkel. A drogpiacot inkább szabályozni kellene, mint egyszerűen tiltani. De ha ez a reguláció vagy szabályozás túl vadul hangzik, rendben, ne beszéljünk róla. Beszéljünk arról, amit minden gondolkodó ember megérthet, ha kicsit végiggon-dolja a dolgokat, hogy a prohibíció sokkal több kárt okoz az egyéneknek és a társadalomnak, mint maguk a tiltott drogok. És ez igaz az egész világra, a kolumbiai őserdőktől az amerikai börtönökön és Afganisztánon át egészen az amszterdami sikátorokig. Szerintem inkább erről kellene vitatkozni, és nem arról, hogy Hollandiában elég bátrak voltunk negyed évszázada bevezetni a coffee-shopok rendszerét. UNODC, CND, INCB

A nemzetközi drogtilalmi rendszer három ENSZ-szerződésen, az 1961-es, '71-es és '88-as egyezményen nyugszik. A UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) az ENSZ drogügyekkel foglalkozó végrehajtó-adminisztrációs szervezete. Az egyes országok képviselői évről évre márciusban egy hétre összegyűlnek Bécsben, a szervezet székhelyén, hogy a CND-gyűlés (Commission on Narcotic Drugs) keretei között határozatokat fogadjanak el, és utasítsák a UNODC-t. A 2005-ös CND-tanácskozást március 7. és 11. között rendezték. Az INCB (International Narcotics Control Board) a UNODC mellett működő tanácsadó és konzultációs testület, mely évről évre jelentést állít össze a nemzetközi droghelyzetről.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.