Minden, vissza (Esztergomi nyár)

  • - barotányi -
  • 2005. június 9.

Lélek

Az idei nyár forró hangulatban indult - melyet rögvest lehűlés követett, s ez pontosan jellemzi az idei Trianon tárgyú rendezvények sorsát is. Az esztergomi megemlékezéseket speciel alacsony intenzitású érdeklődés kísérte, ám mindez nem feledteti velünk a sokkal fontosabb tapasztalatot: mennyivel könnyebb átvészelni egy kánikulai napot a csendes, békés, de legfőképpen eszményien szép kisvárosban.

Az idei nyár forró hangulatban indult - melyet rögvest lehűlés követett, s ez pontosan jellemzi az idei Trianon tárgyú rendezvények sorsát is. Az esztergomi megemlékezéseket speciel alacsony intenzitású érdeklődés kísérte, ám mindez nem feledteti velünk a sokkal fontosabb tapasztalatot: mennyivel könnyebb átvészelni egy kánikulai napot a csendes, békés, de legfőképpen eszményien szép kisvárosban.

Esztergom - ez megérkezésünk után azonnal kiderül - mindenekelőtt a fiatal házasok városa: a bazilikában egymásnak adják a kilincset a mátkapárok és a hozzájuk csapódó násznépek, esküvő után pedig kötelező fotók készülnek a Prímás-sziget sarkában, lehetőség szerint az előző éjszakai spontán piknikek maradványainak (üres üvegek, ételmaradékok, használt kotonok, rejtélyes zacskók) társaságában. A Prímás-sziget egész környéke figyelemre méltó: amerre a szem ellát, építkezés nyomaira bukkanunk, pedig a mostani látvány már így is turistacsalogató: végigsétálni a Kis-Duna sétányon merő élvezet, útközben remek kiülős helyek, magán a Kis-Dunán pedig motorcsónakok csorognak lefelé, alapjáratban, lassan - rajtuk az obligát bikinis lányok, ezúttal géppisztoly nélkül.

Térkép e táj

Egy kicsivel odébb, a vár aljában, az Erzsébet parkban zajlik az Együtt - Határtalanul című rendezvény ("hogy tudjuk, összetartozunk"), jórészt Csoma Gergő fotó- és szobrászművész értő tolmácsolásában. A tánccsoportok és citerazenekarok produkciói a szokásos mederben (citerazenekar speciel még sosem törte össze vagy gyújtotta fel drága hangszerét, ahogy a stage-diving is viszonylag ritka), emellett a hivatalos MC mesél nagy beleéléssel, bár kissé szószátyár módon a csángó varázslás praktikáiról. Ezek után a héttagú Mura-vidéki (dabrónaki) férfikórust faggatja, vajon náluk, Szlovéniában is verik-e a magyarokat - reméljük, a nemleges válasz véglegesen megnyugtatta. Az első világháborús, néha meghatóan debil hangulatú katonadalok (az egyikben a magyar baka konkrétan a nyakába dobott kötél végén vezeti az angol királyt - bár, ha belegondolunk, ez Károlyra és Harry fiára tán még rá is férne) emlékeztetnek először arra, hogy minden másként alakult, s voltaképpen itt a versailles-i békerendszer minket érintő vonatkozásaira emlékeznénk paprikás krumpli, szalonnás lepény és hosszúlépés mellett. A kicsiny kosárpálya aszfaltján féltéglákból, fűrészporból és virágcserepekből kialakított, kombinált Kis- és Nagy-Magyarország-térkép bízvást emlékeztethetne a trianoni traumára - kár, hogy ezt igazából csak felülről, a bazilika tövéből lehet rendesen látni. A könyvárusoknál a szokásos, bevált kínálat (így B. Zs. és L. I. összes művei) mellett népszerű hadtörténeti munkák, mindenekelőtt a fékezhetetlen termékenységű Földi Pál kötetei sorakoznak - a szerző bízvást büszkélkedhet azzal, hogy hazánkban még soha senki nem szentelt ennyi karaktert a Waffen-SS érdemdús tevékenységének. A délutáni dögmelegben sajnos a közönség jelentős távollétével tüntet: aki véletlenül nem házasodik, az otthon ebédel, béna tv-sorozatokat bámul, kocsmázik, vagy éppen a rendezvény közelében álló, nemrég újjáépült Mária Valéria hídon át Párkányba igyekszik, hogy viszonylag olcsón egye-igya magát degeszre.

Hős, vér, gyásztér

Első hallásra ennél izgalmasabbnak ígérkezik a Vitézi Rend és a Magyar Csendőr Bajtársi Egyesület ökumenikus megemlékezése, melyre szeretettel vártak mindenkit, akinek - a meghívó megfogalmazása szerint - valamit még jelent az egykor az országzászló posztamensén álló "Hiszek Magyarország feltámadásában, Amen" felirat. Lehet, hogy népünk veleszületetten csekély hermeneutikai készségében van a hiba, de hiába keresnénk tömegeket az országzászló körül. A főszervező töredezett mondataiból csak annyit tudunk meg: az amúgy közismerten jobbos városvezetés és az alárendeltjeiket a rendezvénytől eltiltó magasabb egyházi személyek együttesen szabotálták a megemlékezést (meglepve halljuk a felelősök sorában az "esztergomi püspök"-öt is - csak nem a bíboros hercegprímásra kell e helyütt gondolnunk?). Azért talpig Bocskaiba öltözött versmondó és szerzetes pap így is akad, a hangosítás pedig minden igényt kielégít - ám e helyütt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kánikulában kalapba-nyakkendőbe-dresszbe-árvalányhajba öltöztetett, határon túli, pláne fiatalkorú cserkészek élő sorfalként való (nem rendeltetésszerű) felhasználása kimeríti az abúzus fogalmát. Miután nem bírjuk tovább nézni szenvedéseiket, a megemlékezőket sorsukra hagyva visszatérünk a szűk középkori utcákba és a magától értetődő, beteges derűt sugárzó Duna-partra. Az elcsatolt túlparton magyar és szlovák együtt tömi magát: szinte idáig hallatszik az egyenletes, őrlő típusú szájmozgás és a torok jellegzetes nyelő mozdulatának zaja. Hamarost hazafelé vesszük az irányt, ám elkövetjük a legnagyobb stratégiai hibát - kérjük, önök soha, semmilyen körülmények között ne üljenek huszonöt fok felett szkájülésbe, mert lassan elolvadnak, mint e lángoktól ölelt kis haza.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.