„Hiányzol, Máté! Ha majd készen állsz a visszatérésre, mi itt leszünk” – olvasom a meditációs appomtól érkezett szívhez szóló értesítést a telefonomon egy átlagosan stresszes hétfő délelőtt, és egyből eszembe jut egy korábbi mindfulness-értesítésük: „Nem kontrollálhatjuk a tengert, de megtanulhatjuk meglovagolni a hullámokat.” Szóval kösz, épp szörfölök, most nem érek rá meditálni.
A Headspace nevű alkalmazás, a világ piacvezető meditációs és alvástámogató alkalmazása havonta mintegy 2500 forintot emel le a bankszámlámról, amióta előfizettem. Az elején elég sokat meditáltam vele, mostanában viszont már az is megnyugtat, hogy áldozok a saját mentális jóllétemre, és a pénzemért a fentihez hasonló kedves párbeszédeket folytathatok – magammal. De nem lenne fair másokat hibáztatni meditációs renyheségem és hullámzó elköteleződésem miatt: első vezetett alámerülésem, vagyis 2013 óta játsszuk mi ezt a bújócskát Buddhával, nyolc év totálisan rendszertelen meditálás során sem lettem gyakorlott vagy elhivatott, még azt sem mondanám, hogy elpárolgott a szkepszisem. Viszont el sem tudom engedni, tényleg mindig visszatérek. Van egy nagyszerű érzés, amelyre a meditáció miatt kattantam rá: semmit sem csinálok, és ez oké. Gondolatok jönnek-mennek, én csak ülök. Érdekes és kissé ironikus is, hogy léha belső utazásaim ideje alatt a meditáció berobbant a mainstreambe és hatalmas biznisz lett: a piac évente megduplázódik, a teljes szegmensben már közel másfél milliárd dollár van, a tíz legnépszerűbb app 2019-ben 196 millió dollár bevételt produkált, és csak ezután került karanténba a fél világ.
A piacot totálisan uraló, 2015 óta folyamatosan a top 5-ben lévő két nagy cég, a Headspace és a Calm piaci értékét újabb és újabb tőkeemelések után mostanra egyenként durván 2 milliárd dollárra becsülik, és még messze nincsenek a csúcson. Az üzleti előrejelzések szerint a meditációs appok globális piaca lendületes és állandó növekedés mellett 2027-re elérheti a 4,2 milliárd dolláros forgalmat. Vannak, akik úgy látják, hogy a trend soha nem látott esély az emberek mentális jóllétének fejlesztésére és az emberi együttélés minőségének javulására, mások szerint a globális kapitalizmus legújabb lenyugtató, a rendszerből következő szenvedést legitimáló, az elmét gyarmatosító eszközével állunk szemben. A stresszkezelést segítő 10 alkalmas, egyenként 10 perces, appon belüli meditációsorozatot már elvégeztem, talán nagy bajom nem lehet.
Tarol a nyugalom
A meditációs alkalmazások 2018-ban törtek a fitnesz/wellness és különböző életmódjavító alkalmazások letöltési listáinak élére. A Calm 2019-ben több mint 90, a Headpseace 56 millió dollár bevételt termelt, ráadásul a vállalati szektorból származó összegek nélkül. 2019-ben 52 millióan töltötték le életükben először valamelyik meditációs alkalmazás ingyenes változatát, ebből 37 millió felhasználó választotta a fenti kettő valamelyikét. A felhasználói aktivitás és az előfizetések száma is folyamatosan nő, 2018-ban mindkét app prémium, fizetős verziójának egy-egymillió előfizetője volt, 2020-ban ugyanez a szám a Headspace-nél már 2, a Calmnál 4 millió. A Calm 2020-as összbevételét 150 és 200 millió dollár közé várják piaci elemzők. Az elmúlt 8 évben a meditáló amerikaiak száma megháromszorozódott, mostanra a lakosság 14,2 százaléka ismerkedett meg a tudat kiürítésének keleti technikájával, de még a meditációt ismerő gyerekek száma is felment 3,1-ről 8,4 százalékra az amerikai egészségügyi hatóságok adatai alapján.
Mindeközben a két legnagyobb meditációs alkalmazás lassan médiabirodalommá alakul, a Headspace már a Netflix kínálatába is becsempészte az absztrakt animációs, meditáló és alvássegítő sorozatait, a rivális HBO-n pedig a rivális Calm árasztja a nyugalmat mélytengeri és magashegyi látképekkel és Keanu Reeves spirituálisan nyilvánvalóan felszabadító kommentárjával. A Calm népszerű ambient zenészekkel keresi a legmegnyugtatóbb zenét, de az alkalmazásban az is előfordul, hogy a kosaras LeBron James dörmögi el, hogyan segítette karrierje során a meditáció. A Headspace-nek szintén van relaxálást, elalvást, vagy éppen otthoni mindfulness fitneszedzést segítő része, de cégeknek és oktatási intézményeknek is nyújt szolgáltatásokat, ha az alkalmazottainak, diákjainak előfizet. Tavaly már 1100 vállalati partnerük volt, a programot a Microsoft Teamsbe is beépítették, de a Google-lal karöltve kisgyerekeknek is népszerűsítik rövid videókkal a meditációt; az amerikai kosárlabdaliga szövetségeseként pedig az NBA játékosainak és dolgozóinak is több ezer előfizetést adnak reklámfelületekért cserébe.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!