Techcégek harca a meditáció piacáért

Rád csetel Buddha

Lélek

A koronavírus-járvány miatti bezártság és stressz felrobbantotta a meditációs alkalmazások amúgy is növekvő piacát. Soha nem látott tömegek keresik a megvilágosodott nyugalmat a telefonképernyőn, de nem biztos, hogy meg is találják.

„Hiányzol, Máté! Ha majd készen állsz a visszatérésre, mi itt leszünk” – olvasom a meditációs appomtól érkezett szívhez szóló értesítést a telefonomon egy átlagosan stresszes hétfő délelőtt, és egyből eszembe jut egy korábbi mindfulness-értesítésük: „Nem kontrollálhatjuk a tengert, de megtanulhatjuk meglovagolni a hullámokat.” Szóval kösz, épp szörfölök, most nem érek rá meditálni.

A Headspace nevű alkalmazás, a világ piacvezető meditációs és alvástámogató alkalmazása havonta mintegy 2500 forintot emel le a bankszámlámról, amióta előfizettem. Az elején elég sokat meditáltam vele, mostanában viszont már az is megnyugtat, hogy áldozok a saját mentális jóllétemre, és a pénzemért a fentihez hasonló kedves párbeszédeket folytathatok – magammal. De nem lenne fair másokat hibáztatni meditációs renyheségem és hullámzó elköteleződésem miatt: első vezetett alámerülésem, vagyis 2013 óta játsszuk mi ezt a bújócskát Buddhával, nyolc év totálisan rendszertelen meditálás során sem lettem gyakorlott vagy elhivatott, még azt sem mondanám, hogy elpárolgott a szkepszisem. Viszont el sem tudom engedni, tényleg mindig visszatérek. Van egy nagyszerű érzés, amelyre a meditáció miatt kattantam rá: semmit sem csinálok, és ez oké. Gondolatok jönnek-mennek, én csak ülök. Érdekes és kissé ironikus is, hogy léha belső utazásaim ideje alatt a meditáció berobbant a mainstreambe és hatalmas biznisz lett: a piac évente megduplázódik, a teljes szegmensben már közel másfél milliárd dollár van, a tíz legnépszerűbb app 2019-ben 196 millió dollár bevételt produkált, és csak ezután került karanténba a fél világ.

A piacot totálisan uraló, 2015 óta folyamatosan a top 5-ben lévő két nagy cég, a Headspace és a Calm piaci értékét újabb és újabb tőkeemelések után mostanra egyenként durván 2 milliárd dollárra becsülik, és még messze nincsenek a csúcson. Az üzleti előrejelzések szerint a meditációs appok globális piaca lendületes és állandó növekedés mellett 2027-re elérheti a 4,2 milliárd dolláros forgalmat. Vannak, akik úgy látják, hogy a trend soha nem látott esély az emberek mentális jóllétének fejlesztésére és az emberi együttélés minőségének javulására, mások szerint a globális kapitalizmus legújabb lenyugtató, a rendszerből következő szenvedést legitimáló, az elmét gyarmatosító eszközével állunk szemben. A stresszkezelést segítő 10 alkalmas, egyenként 10 perces, appon belüli meditációsorozatot már elvégeztem, talán nagy bajom nem lehet.

 

Tarol a nyugalom

A meditációs alkalmazások 2018-ban törtek a fitnesz/wellness és különböző életmódjavító alkalmazások letöltési listáinak élére. A Calm 2019-ben több mint 90, a Headpseace 56 millió dollár bevételt termelt, ráadásul a vállalati szektorból származó összegek nélkül. 2019-ben 52 millióan töltötték le életükben először valamelyik meditációs alkalmazás ingyenes változatát, ebből 37 millió felhasználó választotta a fenti kettő valamelyikét. A felhasználói aktivitás és az előfizetések száma is folyamatosan nő, 2018-ban mindkét app prémium, fizetős verziójának egy-egymillió előfizetője volt, 2020-ban ugyanez a szám a Headspace-nél már 2, a Calmnál 4 millió. A Calm 2020-as összbevételét 150 és 200 millió dollár közé várják piaci elemzők. Az elmúlt 8 évben a meditáló amerikaiak száma megháromszorozódott, mostanra a lakosság 14,2 százaléka ismerkedett meg a tudat kiürítésének keleti technikájával, de még a meditációt ismerő gyerekek száma is felment 3,1-ről 8,4 százalékra az amerikai egészségügyi hatóságok adatai alapján.

Mindeközben a két legnagyobb meditációs alkalmazás lassan médiabirodalommá alakul, a Headspace már a Netflix kínálatába is becsempészte az absztrakt animációs, meditáló és alvássegítő sorozatait, a rivális HBO-n pedig a rivális Calm árasztja a nyugalmat mélytengeri és magashegyi látképekkel és Keanu Reeves spirituálisan nyilvánvalóan felszabadító kommentárjával. A Calm népszerű ambient zenészekkel keresi a legmegnyugtatóbb zenét, de az alkalmazásban az is előfordul, hogy a kosaras LeBron James dörmögi el, hogyan segítette karrierje során a meditáció. A Head­space-nek szintén van relaxálást, elalvást, vagy éppen otthoni mindfulness fitneszedzést segítő része, de cégeknek és oktatási intézményeknek is nyújt szolgáltatásokat, ha az alkalmazottainak, diákjainak előfizet. Tavaly már 1100 vállalati partnerük volt, a programot a Microsoft Teamsbe is beépítették, de a Google-lal karöltve kisgyerekeknek is népszerűsítik rövid videókkal a meditációt; az amerikai kosárlabdaliga szövetségeseként pedig az NBA játékosainak és dolgozóinak is több ezer előfizetést adnak reklámfelületekért cserébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.