"Sajnálom az állatot" - Bogár Istvánné hentes

  • Beszterczey Judit
  • 2011. február 24.

Lélek

15 évesen került élete első és egyetlen munkahelyére, a Gyulai Húskombinátba Bogár Istvánné (Éva) hentes-mészáros. A zsadányi lányt húsz éve vitte először a munkásbusz a gyárba, ott ragadt. A nyolcvanas években még nem számított különlegességnek a női hentes.
15 évesen került élete első és egyetlen munkahelyére, a Gyulai Húskombinátba Bogár Istvánné (Éva) hentes-mészáros. A zsadányi lányt húsz éve vitte először a munkásbusz a gyárba, ott ragadt. A nyolcvanas években még nem számított különlegességnek a női hentes.

Magyar Narancs: Hogyan került a szakmába?

Bogár Istvánné (Éva): Eredetileg nyomdásznak tanultam. Hangszálgyulladást kaptam, fémérzékeny lettem: váltani kellett. Így 15 évesen lett egy üres évem, és dolgozni akartam valamit átmenetileg. Annak idején szülőfalumban, Zsadányban mindenki a kombinátba járt, én is felfértem a munkásjáratra. A gyárban a csontozóba kerültem segédmunkásként, ott ragadtam. Már a kezdetekkor több mint háromezer forintot kaptam kézhez, nagyon jó pénznek számított ez 1983-ban. Ráadásul a tarjaszalagon, ahol a munkámat végeztem, rendkívül jó volt a kollektíva is, és ez kezdőként sokat nyomott nálam a latban. De maga a munka, a csontozás is nagyon tetszett, 13 évig voltam a részlegen.

MN: Mi fogta meg ennyire a csontozásban?

BÉ: Az élelmiszer-előállítás érintett meg, ami a nagy körforgás alapja: enni mindig kell. Jól éreztem magam a kombinátban, úgy véltem, hasznomra válik, ha elsajátítom a szakmai alapokat. Már gyerekfejjel előrelátóan gondolkoztam, a hentesmesterségben pedig a biztos jövőt láttam. Neveltetésemnél fogva nem engedtem meg magamnak az illúziókat. A szüleim ugyanis mindig arra ösztökéltek: olyan szakmát válaszszak, amellyel képes vagyok fenntartani magamat és a családomat. Nagyon jó érzés volt számomra, hogy olyan terméket, élelmiszert állítok elő, ami tetszik az embereknek. Amikor felajánlotta a vezetőség, hogy külön hentesosztályt indít a húskombinát dolgozóinak, éltem a lehetőséggel. Nem állt távol tőlem ez a világ, hiszen a faluban minden évben disznót vágtunk, segítettünk a szomszédoknak. Otthon a szüleimmel rendszeresen dolgoztunk fel húst, a család állította elő a saját élelmiszereit. Az édesapám rendkívül büszke volt rám, hogy milyen szépen megállta a helyét a férfiak világában a lánya. A későbbi férjemmel is a húskombinátban ismerkedtünk meg: ő is hentes.

MN: Hogy érezte magát nőként a hentesek között?

BÉ: A csontozóban hatan voltunk nők, később háromra morzsolódott le a létszám. Az iskolában is minden évfolyamra járt egy-egy lány, ám úgy tapasztaltam, a nők általában elhagyták a szakmát. A kezdetekkor még leckéztettek a fiúk: hatalmas húsokat tettek elém csontozni és mozgatni, szükséges volt a fizikai erőnlét. Idővel aztán gépesítettek mindent. Úgy érzem, nőként sokkal inkább betartatták velem a követelményeket, figyelték például a kicsontozott hús minőségét. Utólag már nem bánom, mert mindent megtanultam tökéletesen elkészíteni. Amikor a szakmunkásképző után leérettségiztem, majd elvégeztem az élelmiszer-ipari technikumot is, megnőtt a tiszteletem. Csak azért is megmutattam.

MN: Mit kapott a technikumtól?

BÉ: A szakmunkásképzőben megtanultam azt a folyamatot, hogy hogyan bánjak a hússal, a technikumban pedig komplex élelmiszer-ipari hátteret kaptam. A húsban végbemenő biológiai tényekre világítottak rá. Miért növekedhet a cukorszint a húsban? Mitől engedi hamar a vizet a sertéshús? Mindez rendkívül érdekelt, hiszen a legjobb akartam lenni. Később a csontozórészlegből a fűszerosztályra kerültem, ahol nagyon nagy hasznát vettem a technikumi tudásnak. Egyebek mellett adalék anyagokkal dolgozom a mai napig, s nem árt tudnom, mit miért teszek a termékhez.

MN: Miféle adalék anyagok kellenek?

BÉ: Például dextróz, ami egyfajta színjavító anyag, pirosítja a húst. A nagyüzemi kolbászgyártás teljesen más technológián alapul, mint a házi finomságoké. Eltér például a fűszerezés, de az érlelési, füstölési és szárítási folyamatok sem hasonlítanak. Természetesen nekünk, fűszerkeverőknek is előírják a fűszerezési anyagnormát, ám ezenkívül számos egyéb folyamattal is kalkulálnunk kell. A családi házaknál például nem gyártanak húspépet: a nagyüzemben igen, ráadásul mi mozaikokat is adunk a húshoz.

MN: Kizárólag sertésfeldolgozással foglalkozik?

BÉ: Igen, én ebben nőttem fel a kombinátban. Korábban a békéscsabai baromfi-feldolgozónál, a barneválnál voltam szakmai gyakorlaton, tehát a szárnyassal is van némi kapcsolatom. A húskombinátnál pedig a kilencvenes évekig nemcsak sertés-, hanem marhavágás is volt, ám én a sertésekbe tanultam bele. Egyébként sokan nem tudják, hogy a hentes a sertéssel, a mészáros pedig marhával foglalkozik. De a marharészlegnél amúgy sem dolgoztak nők, mivel az már nagyon komoly fizikai munkával, emelgetéssel jár.

MN: Szúrt már le disznót?

BÉ: Egyetlenegyszer, a szakmai gyakorlaton. A vágást nem vállalom be, nagyon sajnálom az állatot, nem akarok kioltani egy életet. Ha leszúrják az állatot, majd elém teszik a húst, bármit feldolgozok, mert a munkafolyamatot látom benne, ami egyben a szakmám.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.