Várszegi Asztrik: „Van, amikor hiába akarunk jót, nem tudunk segíteni”

  • - czenkli -
  • 2018. október 14.

Lélek

Bár nincsenek mindenre kiterjedő, kész válaszok, Várszegi Asztrik katolikus püspök, Szénási Jonathán Sándor református lelkipásztor és Darvas István főrabbi párbeszéde érdekes történeteket szült.

Egy katolikus püspök, egy református lelkész és a rabbi… Nem, ez nem egy vicc kezdete, nagyon is komoly beszélgetésen jártunk. Vallásközi beszélgetéssorozatot indított a Mazsihisz, amely során különböző vallási vezetők a teremtő szerepét vitatják meg a jelenkor családi, politikai, szociális kríziseinek kérdéseiben.

Az október 11-i első alkalommal a különböző hitű emberek szerelme, együttélése, a vegyes házasságok és a gyereknevelés, valamint a gyerekkori vallási döntések kerültek fókuszba Várszegi Asztrik katolikus püspök, Szénási Jonathán Sándor református lelkipásztor és Darvas István főrabbi részvételével.

Akiktől lehet kérdezni

Igazi naivitás lett volna azt hinni, hogy az ismert vallási vezetők majd ez alkalommal oly módon mutatnak utat, hogy megmondják a tutit, egzakt válaszaik lesznek a különböző, egyébként kényes, nehéz, bonyolult kérdésekre.

Érthetően nem így volt. Viszont ahogy azt a beszélgetés moderátora, Szegő János, a Magvető szerkesztője megjegyezte, a jó papoktól (ez esetben a megnevezés nyilván a vallási szereplőket jelölő gyűjtőfogalom) lehet kérdezni, és milyen jó, hogy válaszolnak.

„Van egy olyan, mindennap elmondott imánk, amiben azt valljuk, hogy a Jóisten végtelen szeretetében mindennap megújítja a teremtés művét. Amikor azon gondolkodtak a bölcsek, mit is jelent ez, arra jutottak, a megújulás lehetősége nemcsak isteni privilégium, hanem az embernek, ezáltal az egyháznak is kötelessége kell hogy legyen – hangsúlyozta Darvas István. – Ahogy egy 18. században élt kedves kollégám mondta, abban az esetben, ha nem tudsz időről időre valami újat mondani, az voltaképpen nem jelent mást, mint hogy a régi tudás sincs a kezedben. Éppen ezért a megújulás egyfajta kép arról, milyen értéket képvisel az egyén, a közösség vagy adott esetben az egyház maga.”

A rabbi példája szerint a családok átalakulása folyamán adódnak olyan (speciális) helyzetek, amikhez alkalmazkodni kell. Ilyen például, ha egy leszbikus párnak mesterséges megtermékenyítéssel gyereke születik egy meleg férfipár egyik tagjától. A gyerek történetesen zsidó, ezért a brit miláját (körülmetélését) szervezik, ami vallási szempontból mindenképp érdekes dolog, miközben kétségbevonhatatlan tény szerinte, hogy a közösség egy új családot, egy új gyermeket köszönt.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

Várszegi Asztrik szerint alapnehézség, hogy ha Istenről, vallásosságról, egyházi, vallási hagyományról beszélünk, az egyházi szereplőknek igenis idomulniuk kell a szekularizált világhoz, mert nagyon eltérő a két közeg szókincse, ami nyilván árnyalja a megértést. „Élményt tolmácsoló munkát kell végezni” – jelentette ki a püspök.

A gyerekek vallási nevelésének megválasztása, a betérés egyik vagy másik vallási közegbe, az eltérő vallásúak egyházi házasságkötése vagy épp a temetkezés kérdése igen bonyolult lehet esetenként. Nincsenek kész megoldások a különböző egyedi helyzetekre, minden alkalommal az adott körülmények szerint bírálják el, mi a tennivaló. Van, amikor viszont hiába akarnak jót a vallási szereplők, nem tudnak érdemben segíteni, mert nem lehetséges a vallási törvények miatt.

Nehéz szituációkat szül egy-egy eltérő vallású házasulandó pár esete. Várszegi Asztrik elbeszélése szerint egy alkalommal bemutattak neki egy sebész párt, akik az egyház előtt is házassági fogadalmat akartak tenni. A történetükből a püspök számára világosan kiderült, hogy a fiataloknak nem sok közük volt az egyházhoz. Éppen ezért Várszegi a pár érdekeit szem előtt tartva a legnagyobb jóindulattal, de eltanácsolta őket az egyházi házasságkötéstől. Mert elmondása szerint arra semmi szükség, hogy a statisztikát javítsák.

Szénási Jonathán Sándor szerint a református egyháznak annyiban könnyebb a helyzete, hogy esetükben az anyakönyvvezetőnél megkötött házasságra kérik Isten áldását, tehát egy már megkötött házasságra. A lelkész szerint azonban nem árt tisztázni, felfogják-e az emberek, milyen következménnyel jár mindez, nem érdemes bárkit belekényszeríteni, mert véleménye szerint mindent föl lehet vállalni, csak tudatosan kell, nem pedig belesodródni.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

A zsidóságnál az egyik legproblémásabb kérdés például a temetkezés lehet. Nyugodhat-e a zsidó férfi szeretett nem zsidó felesége például a Kozma utcai temetőben? Bár Európában már több helyen megtalálták a módját, miként lehet közös végső nyughelye zsidó és nem zsidó embereknek a zsidó temetőkben, erre Magyarországon egyelőre nincs megoldás – mondta el Darvas rabbi.

Ilyen esetekben nincsenek egyéni döntések, melyek mérvadóak lehetnének. Hiába próbál meg ilyenkor egy rabbi érzékenységgel fordulni a gyászolóhoz, a fájdalmán nem tud enyhíteni. A magyar neológ rabbikra ezek a helyzetek kényszerként nehezednek, ezért sürgető a megoldás mielőbbi megtalálása. A keresztények esetében mindez egyszerűbb, mert bár ideális esetben az adott felekezethez tartozót temeti az adott vallási személy, a vallási szabályok lehetővé teszik, hogy nem kell megtagadniuk az egyházi embereknek a kegyeletet, megadhatják a végső tisztességet lényegében bárkinek.

Az empatikus vallási személyek reakcióiból kiderült, hogy a hitélet szereplőiként ha lehet, megpróbálják segíteni a hitbizonytalanságban szenvedőket. Az általános közhiedelem (és/vagy tapasztalat) ellenére nem mindenáron akarják rátestálni az adott személyekre a hitet. Egyáltalán nem biztos, hogy minden alkalommal megoldással tudnak szolgálni a hozzájuk fordulóknak. Rengeteg új helyzettel találkoznak, és ahogy Darvas rabbi hangsúlyozta, alkalmazkodni kell, mert „mindenkinek az fáj, amiben él, nem szabad túldimenzionálni” az adott kor élethelyzeteit.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.