Frászt kaptam a világ legmegnyugtatóbb dalától

Lelki betevő

Brit tudósok – jól kezdődik, igaz? – összeválogatták azt a tíz dalt, ami a legmegnyugtatóbb az ember elméje és lelke számára.

Szükség is van erre, hiszen rohanó világunk szupersztrádája olyan közhelyekkel van kikövezve, mint hogy egyre több a stressz és a szorongás, a kütyüikbe mélyedt gyerekek és felnőttek pedig már ki sem tudnak kapcsolni. És hát mi tagadás, akkora közhelyek ezek, hogy bizony még igazak is. Nyilván régen minden jobb volt, de akkor meg azt mondták, hogy még régebben volt minden jobb, közben meg sosem volt olyan jó, mint most.

Mindenesetre tény, hogy egyre többször multitaskingolunk, miközben egyre több kutatás mutatja, hogy ennyi feladat párhuzamos végzése nemcsak a hatékonyságot csökkenti, de bizony az agynak sem jó.

Szóval az új cool a singletasking.

Viszont a gyorsuló világunk annyira azért mégsem gyors, hogy ezt észre is vegye, el is higgye és meg is tegye a szükséges lépéseket, ezért még mindig az az elvárás, hogy mindent, lehetőleg igazán és tényleg sok mindent végezzünk párhuzamosan. Szóval mire este lefeküdnénk, már zsong a fejünk a sok párhuzamosságtól: tényleg nem tudunk kikapcsolni, és csak alvópózból alvópózba forgolódunk.

Erre a tényre és az ebből fakadó ordító igényre repültek rá a már említett britek, mégpedig úgy, hogy bonyolult és stresszes feladatok megoldása közben különböző dalokat hallgattattak kísérleti személyekkel. S miközben a 40 nő oldotta a feladatokat, nézték az agyi aktivitásukat, pulzusukat, vérnyomásukat és légzésszámukat, s úgy tűnt, ezek alapján egész jól összeállt egy tízelemű lista, amit Magyarországon talán először a Lelki betevő mutat be.

Hát íme.

10. Rue du Soleil (Café Del Mar) – We Can Fly

9. Mozart – Canzonetta Sull'aria

8. Adele – Someone Like You

7. All Saints – Pure Shores

6. Barcelona – Please Don't Go

5. Coldplay – Strawberry Swing

4. Enya – Watermark

3. DJ Shah – Mellomaniac (Chill Out Mix)

2. Airstream – Electra

1. Marconi Union – Weightless

A lista első helyét elfoglaló dal (aminek már a harmadik percénél frászt kaptam, de semmi baj, van belőle egy tízórás változat is) már igazából nem is valódi dal, hanem

egy pszichológiai, neurológiai és zenei alapokon nyugvó tudományosan megalkotott termék,

ami, ha az ember épp nem frászt kap tőle, akkor annyira beüt, hogy szakértők nem is ajánlják, hogy vezetés közben hallgassuk. Szóval a Marconi Union három tagja ezt nem csak úgy ihlet- és/vagy drog- és/vagy alkoholvezérelve készítették, hanem csomó tudós közreműködésével úgy pakolták egymás után és egymás mellé a harmóniákat, a ritmusokat és a basszusfutamokat, hogy csökkentse a fent már említett mutatókat.

Természetesen, mint minden kutatás, ez is felvet néhány kérdést: Miért csak nők vettek részt a vizsgálaton? Milyen hátterűek, életkorúak voltak ezek a nők? Milyen zenéket hallgattak egyébként, és egyébként is: hány dal közül került ki ez a 10, és miért éppen azok közül a dalok közül kerültek ki a győztesek?

Arról nem is beszélve, hogy a zene azért eléggé egyéni és kultúraspecifikus dolog, meglepne, ha a manysik vagy éppen a pakisztániak, fiatalok és idősek, a társadalmi hierarchia minden rétegében élők mind ugyanerre a listára chillelnének be, arról nem is beszélve, hogy a komolyzenén szocializálódó emberek bizonyára inkább Gerschwint, Sosztakovicsot és Wagnert pakolnának rá, én pedig az alábbi, kifejezetten nem számozott, tizenegy elemű listára nyugszom meg:

De felmerül még egy probléma.

Mégpedig egy koncepcionális.

Ám előtte ide kívánkozik, hogy a Silence&Air még a Marconi Unionnél is továbbment. A Jake Warren és Andy Gbormittah alkotta brit duó a tökéletes altatót alkotta meg. Természetesen szintén tudományos alapon, együttműködve a Weightless hangterapeutáival. Itt már nemcsak agyi aktivitást, légzésszámot, pulzust és vérnyomást néztek, hanem rámentek a dopaminra is. Kifejezetten olyan hangokkal pakolták tehát tele Zero Point című terméküket, amik növelik a dopamintermelést, ami pedig a relaxáltság állapotát kelti. De tele van a dal tiszta kvintekkel és olyan pszichoakusztikai elemekkel is, mint a madárcsicsergés vagy a tenger hullámzása.

Az elkészült produktum végigkíséri az alvót az alvás egyes szakaszain, hogy az agyunk tényleg ki tudjon kapcsolni. De egyrészt az agyunk alvás közben, legalábbis a REM-fázis során semmiképp sem kapcsol ki (és hát abból egy normál alvás során úgy 4-5 szokott lenni), amikor pedig ilyen cikkeket olvasok, akkor nemhogy kikapcsol, hanem cinikusba, szarkasztikusba és kritikusba kapcsol, és feltesz olyan kérdéseket, hogy akkor hány perces is pontosan a Zero Point? És honnan is tudja, hogy én mennyit alszom? És honnan tudja, hogy épp mikor lépek az egyik alvási szakaszomból a másikba, és mikor ébreszt a gyerekem? És ha minden éjjel ezt hallgatom, akkor nem unok rá? És nem fog furán nézni rám az, aki mellettem fekszik? Vagy hallgassa ő is ezt? De ha ő manysi vagy pakisztáni?

Többek között épp ezeket a kérdéseket tettem fel Andynek és Jake-nek, de egyelőre nem kaptam választ, szóval rá is térek a koncepcionális problémámra.

Arra, hogy ezen zenék hallgatásával bár jó eséllyel valóban megnyugszunk/elalszunk, de a nyugalom/elalvás ebben az esetben nem abból ered, hogy közelebb kerültünk önmagunkhoz, hanem éppen abból, hogy elfutottunk önmagunktól. Ettől persze a megnyugvás/elalvás valódi, de ez a technika nem segít minket abban, hogy megértsük a szorongásunk, nyugtalanságunk valódi okát, ez csupán egy tüneti kezelés, másnap este tehát ugyanott fogunk tartani: dugd a füledbe a Weightlesst, a Zero Pointot, vagy bármit, ami súlytalanná varázsol.

De ettől valójában csak a súlytalanság illúzióját kapod.

Az lenne tehát jó, ha a brit tudósok arra is rá mernének repülni, hogy mikor és mitől fogunk végre arra vágyni, hogy megismerjük saját magunkat, megismerjük és elfogadjuk saját gyengeségeinket. Az önismeret és a tudatosság ugyanis igazán megnyugtató cucc. Nem kell tehát mindentől és főleg nem önmagunktól elmenekülni.

(Források: inc.com, Telegraph, Psychologies)

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

Rejtvényfejtés

Legendás hely volt a Bartók 32 Galéria a kilencvenes években, magyar és külföldi kortárs kiállításokkal. Csak egy „probléma” volt vele (akárcsak a Liget Galériával), hogy a fenntartója és tulajdonosa az önkormányzat volt. A majdnem 100 négyzetméter alapterületű helyszín, s a modern művek ottani bemutatásának ellehetetlenítését az első Orbán-kormány művészetpolitikájának „köszönhetjük”, bár kétségtelen, hogy a múltba révedő magyarosch műalkotás fogalmát addigra jól beleültették az embe­rek fejébe.

Minden változatlan

  • Balogh Magdolna

A fejlődés- vagy karrierregényként induló mű egy drezdai antikvárius, Norbert Paulini alakját állítja a középpontba: a szerző „a szellem emberének” akar emléket állítani. Paulini a hetvenes–nyolcvanas években különleges hírnévnek örvendő boltot működtetett, amelyben egy kis szellemi kör is otthonra talált, s az elbeszélő is a törzsközönségéhez tartozott.

A zöld-fehér polip

Megalakul az ötödik Orbán-kormány, és itt most azt kéne találgatnunk, hogy Kásler távozása, Csák bevonása, Lázár és Navracsics visszatérése, meg néhány minisztérium szétszedése, átalakítása mi mindenre utalhat, s mindebből milyen új politikai irányra számíthatunk – de tizenkét év orbánizmus után nem hinnénk, hogy mindennek nagy jelentősége volna. Voltaképpen még a totális eszementséget tükröző húzás, az egészségügy és – főleg – a közoktatás betolása a karhatalmi minisztérium alá sem meglepő a NER államigazgatási track recordjának ismeretében.

Orbán Viktor két beiktatása

„Az Isten kegyelméből nekünk adott megbízatás mindig túlmutat rajtunk. Azokra, akiknek a javát kell szolgálnunk, de még ennél is tovább mutat arra, akitől a feladatot végső soron kaptuk és akinek a dicsőségét szolgálhatjuk. Ez a mai nap üzenete mindannyiunknak” – mondta Balog Zoltán, a rendszer egyik sokat próbált főpapja a Kálvin téri református templomban, a Novák Katalin államfői beiktatása alkalmából rendezett ökumenikus szertartáson. Szavai üresen pattogtak a templom kövén, s talán a térre is kigurultak, hogy ott pukkanjanak szét, mint sok színes szappanbuborék.