Frászt kaptam a világ legmegnyugtatóbb dalától

Lelki betevő

Brit tudósok – jól kezdődik, igaz? – összeválogatták azt a tíz dalt, ami a legmegnyugtatóbb az ember elméje és lelke számára.

Szükség is van erre, hiszen rohanó világunk szupersztrádája olyan közhelyekkel van kikövezve, mint hogy egyre több a stressz és a szorongás, a kütyüikbe mélyedt gyerekek és felnőttek pedig már ki sem tudnak kapcsolni. És hát mi tagadás, akkora közhelyek ezek, hogy bizony még igazak is. Nyilván régen minden jobb volt, de akkor meg azt mondták, hogy még régebben volt minden jobb, közben meg sosem volt olyan jó, mint most.

Mindenesetre tény, hogy egyre többször multitaskingolunk, miközben egyre több kutatás mutatja, hogy ennyi feladat párhuzamos végzése nemcsak a hatékonyságot csökkenti, de bizony az agynak sem jó.

Szóval az új cool a singletasking.

Viszont a gyorsuló világunk annyira azért mégsem gyors, hogy ezt észre is vegye, el is higgye és meg is tegye a szükséges lépéseket, ezért még mindig az az elvárás, hogy mindent, lehetőleg igazán és tényleg sok mindent végezzünk párhuzamosan. Szóval mire este lefeküdnénk, már zsong a fejünk a sok párhuzamosságtól: tényleg nem tudunk kikapcsolni, és csak alvópózból alvópózba forgolódunk.

Erre a tényre és az ebből fakadó ordító igényre repültek rá a már említett britek, mégpedig úgy, hogy bonyolult és stresszes feladatok megoldása közben különböző dalokat hallgattattak kísérleti személyekkel. S miközben a 40 nő oldotta a feladatokat, nézték az agyi aktivitásukat, pulzusukat, vérnyomásukat és légzésszámukat, s úgy tűnt, ezek alapján egész jól összeállt egy tízelemű lista, amit Magyarországon talán először a Lelki betevő mutat be.

Hát íme.

10. Rue du Soleil (Café Del Mar) – We Can Fly

9. Mozart – Canzonetta Sull'aria

8. Adele – Someone Like You

7. All Saints – Pure Shores

6. Barcelona – Please Don't Go

5. Coldplay – Strawberry Swing

4. Enya – Watermark

3. DJ Shah – Mellomaniac (Chill Out Mix)

2. Airstream – Electra

1. Marconi Union – Weightless

A lista első helyét elfoglaló dal (aminek már a harmadik percénél frászt kaptam, de semmi baj, van belőle egy tízórás változat is) már igazából nem is valódi dal, hanem

egy pszichológiai, neurológiai és zenei alapokon nyugvó tudományosan megalkotott termék,

ami, ha az ember épp nem frászt kap tőle, akkor annyira beüt, hogy szakértők nem is ajánlják, hogy vezetés közben hallgassuk. Szóval a Marconi Union három tagja ezt nem csak úgy ihlet- és/vagy drog- és/vagy alkoholvezérelve készítették, hanem csomó tudós közreműködésével úgy pakolták egymás után és egymás mellé a harmóniákat, a ritmusokat és a basszusfutamokat, hogy csökkentse a fent már említett mutatókat.

Természetesen, mint minden kutatás, ez is felvet néhány kérdést: Miért csak nők vettek részt a vizsgálaton? Milyen hátterűek, életkorúak voltak ezek a nők? Milyen zenéket hallgattak egyébként, és egyébként is: hány dal közül került ki ez a 10, és miért éppen azok közül a dalok közül kerültek ki a győztesek?

Arról nem is beszélve, hogy a zene azért eléggé egyéni és kultúraspecifikus dolog, meglepne, ha a manysik vagy éppen a pakisztániak, fiatalok és idősek, a társadalmi hierarchia minden rétegében élők mind ugyanerre a listára chillelnének be, arról nem is beszélve, hogy a komolyzenén szocializálódó emberek bizonyára inkább Gerschwint, Sosztakovicsot és Wagnert pakolnának rá, én pedig az alábbi, kifejezetten nem számozott, tizenegy elemű listára nyugszom meg:

De felmerül még egy probléma.

Mégpedig egy koncepcionális.

Ám előtte ide kívánkozik, hogy a Silence&Air még a Marconi Unionnél is továbbment. A Jake Warren és Andy Gbormittah alkotta brit duó a tökéletes altatót alkotta meg. Természetesen szintén tudományos alapon, együttműködve a Weightless hangterapeutáival. Itt már nemcsak agyi aktivitást, légzésszámot, pulzust és vérnyomást néztek, hanem rámentek a dopaminra is. Kifejezetten olyan hangokkal pakolták tehát tele Zero Point című terméküket, amik növelik a dopamintermelést, ami pedig a relaxáltság állapotát kelti. De tele van a dal tiszta kvintekkel és olyan pszichoakusztikai elemekkel is, mint a madárcsicsergés vagy a tenger hullámzása.

Az elkészült produktum végigkíséri az alvót az alvás egyes szakaszain, hogy az agyunk tényleg ki tudjon kapcsolni. De egyrészt az agyunk alvás közben, legalábbis a REM-fázis során semmiképp sem kapcsol ki (és hát abból egy normál alvás során úgy 4-5 szokott lenni), amikor pedig ilyen cikkeket olvasok, akkor nemhogy kikapcsol, hanem cinikusba, szarkasztikusba és kritikusba kapcsol, és feltesz olyan kérdéseket, hogy akkor hány perces is pontosan a Zero Point? És honnan is tudja, hogy én mennyit alszom? És honnan tudja, hogy épp mikor lépek az egyik alvási szakaszomból a másikba, és mikor ébreszt a gyerekem? És ha minden éjjel ezt hallgatom, akkor nem unok rá? És nem fog furán nézni rám az, aki mellettem fekszik? Vagy hallgassa ő is ezt? De ha ő manysi vagy pakisztáni?

Többek között épp ezeket a kérdéseket tettem fel Andynek és Jake-nek, de egyelőre nem kaptam választ, szóval rá is térek a koncepcionális problémámra.

Arra, hogy ezen zenék hallgatásával bár jó eséllyel valóban megnyugszunk/elalszunk, de a nyugalom/elalvás ebben az esetben nem abból ered, hogy közelebb kerültünk önmagunkhoz, hanem éppen abból, hogy elfutottunk önmagunktól. Ettől persze a megnyugvás/elalvás valódi, de ez a technika nem segít minket abban, hogy megértsük a szorongásunk, nyugtalanságunk valódi okát, ez csupán egy tüneti kezelés, másnap este tehát ugyanott fogunk tartani: dugd a füledbe a Weightlesst, a Zero Pointot, vagy bármit, ami súlytalanná varázsol.

De ettől valójában csak a súlytalanság illúzióját kapod.

Az lenne tehát jó, ha a brit tudósok arra is rá mernének repülni, hogy mikor és mitől fogunk végre arra vágyni, hogy megismerjük saját magunkat, megismerjük és elfogadjuk saját gyengeségeinket. Az önismeret és a tudatosság ugyanis igazán megnyugtató cucc. Nem kell tehát mindentől és főleg nem önmagunktól elmenekülni.

(Források: inc.com, Telegraph, Psychologies)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.