Neves pszichológus is belemehet arrogáns fallikus csörtébe

Lelki betevő

Állítólag a pszichológus sarokba szorította a riportert genderkérdésekben, de maga a beszélgetés volt önbeteljesítő jóslat, ráadásul a pszichológusszakmát is rossz színben tünteti fel.

Széjjelelemezte már a sajtó a brit Channel 4 adásában két hete lement műsort, amiben Jordan B. Peterson klinikai szakpszichológus állítólag legyőzte Cathy Newman újságírót, televíziós műsorvezetőt. Cikkek, riportok, elemzések, majd újabb interjúk, újabb cikkek és újabb elemzések, no meg úgy nagyjából millió komment született a témában szakértőktől, laikusoktól, trolloktól és rajongóktól.

Éppen ezért én már nem fogom ezek számát növelni, még akkor sem, ha csak úgy hemzseg az interjú az olyan magas labdáktól, amikre még senki sem csapott le.

És bár tényleg isteni lenne mondatonként elemezni a 30 perces videót, amit mostanra már ötmillióan (!) láttak, de megpróbálok erről lemondani. (Előre szólok, nem fog menni.)

Már csak azért is, mert akkor beleesnék Peterson csapdájába.

De hát persze már kicsit bele is estem, hiszen a közel félórás videót már háromszor végignéztem, buszon hallgattam, kijegyzeteltem és elég sokat olvastam róla, tőle, de a végén arra kellett rájönnöm, hogy

engem is elbűvölt ez az egész.

Ez a cikk viszont nem a már említett és belinkelt interjú explicit tartalmával fog foglalkozni, hanem kicsit azzal, ami mögötte van. A nonverbális és a metakommunikációs elemekkel. És ha innen nézzük, akkor Peterson nem más, mint egy showman.

Egy egész jó showman.

Nézzék csak meg ezt a videót!

Kiáll a torontói egyetem hallgatói elé, és unplugged lenyom nekik egy kemény speechet a szólásszabadságról. Úgy, hogy közben az ellene/érte demonstráló hallgatókat nem hagyja szóhoz jutni. Szabályos performance ez.

De vissza a 4-es csatornán lement interjúra.

Amiben van egyszer egy elképesztően felkészült, olvasott és okos, a fülében szakértő- és szerkesztőstábbal megtámogatott, kemény hangú, sokszor indulatos, néha a szavaiba belebotló női riporter, aki megpróbálja csomó gender issue-val kapcsolatban sarokba szorítani az ellentmondásos, de ellentmondásokat nem tűrő, szikár, sápadt, fátyolos hangú, a tekintetével és a szavaival tökéletesen bánó, még véletlenül sem indulatossá váló férfi klinikai szakpszichológust. Newman és Peterson nincsenek szimmetrikus helyzetben.

Ha úgy tetszik, nincsenek egy szinten. No persze nem azért, mert az egyik okosabb, mint a másik (nem az), nem is azért, mert az egyik felkészültebb, mint a másik (nem az), és még csak nem is azért, mert az egyik férfi, a másik nő. Hanem azért, mert egy riporter és interjúalanya nem lehetnek egy szinten. Az egyik házigazda, a másik vendég, az egyik kérdez, a másik válaszol, az egyik felkészül a másikból, a másiknak viszont csak magából kell felkészülnie,

az egyik meg akarja tudni, hogy „what the hell is going on”, a másik el akarja magyarázni, hogy „what the hell is going on”.

Akármennyire is vágyna Peterson egy igazi beszélgetésre, ilyen nem fog létrejönni. Ez tehát inkább egy kőkemény harc volt azért, hogy kiderüljön, kinek van igaza, ki a jó és ki a rossz.

Az első pillanattól egy fallikus csörtének lehetünk szemtanúi, amiben Peterson rendszeresen tüzel és sebesít, Newman szól, hogy hé, most bizony tüzelt és sebesített, mire Peterson azt mondja, hogy én, dehogy, maga valamit félreértett.

Hát dehogy értett.

Mondjuk amikor a riport első harmadában a nők és a férfiak fizetésbeli különbségeiről van szó, Peterson azt mondja, hogy ez messze nem nemi, hanem mondjuk intelligencia és kompromisszumkészség kérdése is, utóbbiban pedig a nők túl jók, az meg fordított arányban áll a fizetéssel. Erre Newman teljesen jogosan rákérdez arra, hogy tehát a nők kevésbé intelligensek? De Peterson persze nem ezt mondta. I didn’t say that. Hangzik el sokszor, túl sokszor a beszélgetés alatt.

Valóban nem ezt mondta, de ez következik abból, amit mond. A fizetésbeli különbséget ugyanis Peterson is elismeri.

Newman mindent nagyon is jól értett és ezt Peterson pontosan tudja, de itt jön a beszélgetés lényege. Hogy ez a macsó szexizmustól túlfűtött beszélgetés par excellence önbeteljesítő jóslat. Arról, hogy itt van a klinikai szakpszichológus, aki megfogta, elkapta, legyőzte a riportert.

Mikre képes a pszichológia segítségével egy pszichológus, igaz?

Ezt játssza ki a 444 cikke is, annak is főleg a címe: Csak egy beszélgetés egy klinikai pszichológussal, mégis elakadt a műsorvezető szava, és leszakadt az internet.

Egyszerre van benne a pszichológiával és a pszichológusokkal kapcsolatos minden félelmünk és vágyunk. Hogy lássanak belénk, hogy fejtsenek minket meg, miközben meg ott van a szoft szorongás, hogy de úristen, mi van, ha ezek tényleg belénk látnak, ha tényleg tudnak olvasni a gondolatainkban.

De hát dehogy látunk mi bárkibe is bele.

A fantázia viszont mégis ott van az emberben arról, hogy elmész egy beszélgetésre, ami kívülről még akár bírhat is egy beszélgetés attribútumaival, de miközben csűri-csavarja a mondatokat az a fránya pszichológus, egyszer csak azt érzed, hogy

hoppá, már ott is vagytok a tudattalanodban.

A pszichoterápia viszont nem így működik, okkal nem, és bár én csak tanácsadó szakpszichológus vagyok, nem klinikus, de tudtommal a klinikai szakképzésen sincs gondolatolvasás és a másik megfejtése/megfogása speckol.

Ez Jordan B. Peterson specialitása, amivel nem tesz mást, mint ráerősít a pszichológusokkal kapcsolatos sztereotípiák egy jelentős, de hosszú távon semmiképp sem előremutató részére. Túl tehát azon, hogy a riportban csúnya csúsztatások és masszív általánosítások sora éri egymást, még a szakmát sem tünteti fel túl jó színben. Még akkor sem, ha első megnézés után épp az ellenkező érzése van az embernek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.