1997 izéi

  • Rút Ernõ
  • 1998. január 22.

Lokál

melyek jobbára távollétükkel tüntettek, ami meg mégis volt, arra a fene nem emlékszik már, ha mégis voltak, áramvonalasak voltak, formatervezésük lendületes jövőt ígért, amit persze majd le kell tagadniuk, de kiknek is.
melyek jobbára távollétükkel tüntettek, ami meg mégis volt, arra a fene nem emlékszik már, ha mégis voltak, áramvonalasak voltak, formatervezésük lendületes jövőt ígért, amit persze majd le kell tagadniuk, de kiknek is.

Az autók, azok rendben voltak, láttukon az ember fejében, ha szégyenszemre is, de már-már megfogant a gondolat, hogy lehet, hogy mégis abba kellene hagyni ezt az egészet a független értelmiségi létformával, a szellem szabadságáról nem is beszélve (sok mondanivalónk róla amúgy sem akadna), és elmenni valahova dolgozni. Például az új tévékhez, amelyek képernyőiről bizonyítékot nyerhettünk afelől, hogy az evolúció igenis nem állt meg, nem mi, az eddig ismert emberiség vagyunk a zárófejezet. De ez az új, a korábbi emberiségbe sok tekintetben beleillő, ám mégiscsak valami más generáció aztán már tényleg az utolsó lesz, ezt világosan látni rajtuk.

1997 az ő évük volt, valamint az üstökösé: a szerelmek befuccsoltak, a karrierek megfeneklettek, az időjárás viszontagságos volt, a tőzsdeárfolyamok estek, kevés kivétellel velük zuhantunk magunk is, és most itt vagyunk. Emlékeknek, melyekre, ha túléljük az év utójátékát, visszaemlékezni támadhat esetleg kedvünk, talán egyedül 1997 autói felelnek majd meg.

1997 cuccairól, ruhákról és azokról a kis izékről, melyek után zsebeikben és táskájukban hajkurásznak embertársaink lépten-nyomon, viszont legfeljebb annyiban lehetne összességükben megemlékezni, hogy nem feleltek meg a valóságnak, bár ez nem feltétlenül hátrány, sőt.

A felső középosztály felé ácsingózó polgári rétegek holmijai közül az elmúlt évben az autólopást meggátoló segédeszközök könyvelhettek el maguknak jelentős sikereket. Voltak persze korábban is, de 1997-ben valahogy mértéktelenül elszaporodtak, az esőben, gyanús állagú pocsolyában féllábon evickélni próbáló gépjármű-tulajdonos, aki fentebb leírni megkísérelt attrakciója közepette egy sárga botot kísérelt meg autója kormányára valahogy ráklappantyúzni (háta mögött ólálkodó családtagjai biztatásától kísérve), mindennapos látványként marad meg a haza kollektív tudatalattijában, legalábbis remélhetőleg.

Hogy miért néznek ki úgy ezek az autókormánytekerés-meggátoló botocskák, mint egy könnyűbúvár túlélőkészlete, rejtély. De iszonyatosan sárgák, ami, különös tekintettel arra, hogy 1997-ben már szabad szemmel is láthatóvá vált a kibontakozás, és a magyarok közül azok, akik még egyáltalán szóra érdemesek, egyre jobb kocsikat lopnak maguknak, borzasztó. Ezeket a botocskákat az NDK formatervezői hagyták maguk után örökül, autókülsejű autókban, és az, ahogy hirtelen sárgán vagy halványzöld neonban az ember képibe villannak, sok ikonnál többet mond el hazánk esélyeiről (hogy egyáltalán, valaha, legyen itt egyszer valami), mint szeretnénk. De most már mindegy.

Voltak továbbá a tokok. Nem tudni, miért, de 1997 az üstökös mellett a tokok éve is volt, magára valamit adó ember dolgai tokban jártak, akár a halottak: ami tagadhatatlanul szintén az emelkedő jólét jele, és főként a polgárosodásé, bár azért önmagában még jelnek is kevés, ám hagyjuk ezt. 1997-ben találkoztam egy emberrel, aki egy tokban egy másik, kisebb tokot tartott. Lehet, hogy ez utóbbiban már tényleg volt valami, de ezt már nem vártam meg.

Egyéb nem volt, minek lett volna. A hipermarketekben állítólag van, vagy legalábbis akkor még volt élet, oda kellett volna járni. Bár a budapesti hipermarketek mindent azért még nem tudnak. Stockholm egyik elővárosában, Brandbergennek hívják, van egy olyan, ami mindent tud. A bejárattal szemközti front a HÉV-megállóé, attól jobbra, az alaprajzon az óramutató járását követve van egy egészségügyi lerakat, persze szülőszobával, ahogy illik, aztán cipő- és cukorkaboltok kirakatai kelletik magukat felváltva a butikokéival, egy-egy utazási iroda kínálata (más, egzotikus országok hipermarketjeibe és fedett szafáriparkokba kalauzoló túrák lajstromával) is belekotyog a képbe, melyen egy-egy helyi pénzintézet vagy államhatalmi fiókintézmény gondoskodik a komolyabb tónusokról; majd tovább követve az előlünk illanni mindig kész óramutatót, eljutunk egészen a temetkezési vállalkozó fogadószobájáig, akárha teljes életünket leélhettük volna itt, fedezzük fel, ha megkésve is, mikor ismét a HÉV peronján találkozunk önmagunkkal.

Ide kéne eljutnunk, de nem lankadunk.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.