1997 izéi

  • Rút Ernõ
  • 1998. január 22.

Lokál

melyek jobbára távollétükkel tüntettek, ami meg mégis volt, arra a fene nem emlékszik már, ha mégis voltak, áramvonalasak voltak, formatervezésük lendületes jövőt ígért, amit persze majd le kell tagadniuk, de kiknek is.
melyek jobbára távollétükkel tüntettek, ami meg mégis volt, arra a fene nem emlékszik már, ha mégis voltak, áramvonalasak voltak, formatervezésük lendületes jövőt ígért, amit persze majd le kell tagadniuk, de kiknek is.

Az autók, azok rendben voltak, láttukon az ember fejében, ha szégyenszemre is, de már-már megfogant a gondolat, hogy lehet, hogy mégis abba kellene hagyni ezt az egészet a független értelmiségi létformával, a szellem szabadságáról nem is beszélve (sok mondanivalónk róla amúgy sem akadna), és elmenni valahova dolgozni. Például az új tévékhez, amelyek képernyőiről bizonyítékot nyerhettünk afelől, hogy az evolúció igenis nem állt meg, nem mi, az eddig ismert emberiség vagyunk a zárófejezet. De ez az új, a korábbi emberiségbe sok tekintetben beleillő, ám mégiscsak valami más generáció aztán már tényleg az utolsó lesz, ezt világosan látni rajtuk.

1997 az ő évük volt, valamint az üstökösé: a szerelmek befuccsoltak, a karrierek megfeneklettek, az időjárás viszontagságos volt, a tőzsdeárfolyamok estek, kevés kivétellel velük zuhantunk magunk is, és most itt vagyunk. Emlékeknek, melyekre, ha túléljük az év utójátékát, visszaemlékezni támadhat esetleg kedvünk, talán egyedül 1997 autói felelnek majd meg.

1997 cuccairól, ruhákról és azokról a kis izékről, melyek után zsebeikben és táskájukban hajkurásznak embertársaink lépten-nyomon, viszont legfeljebb annyiban lehetne összességükben megemlékezni, hogy nem feleltek meg a valóságnak, bár ez nem feltétlenül hátrány, sőt.

A felső középosztály felé ácsingózó polgári rétegek holmijai közül az elmúlt évben az autólopást meggátoló segédeszközök könyvelhettek el maguknak jelentős sikereket. Voltak persze korábban is, de 1997-ben valahogy mértéktelenül elszaporodtak, az esőben, gyanús állagú pocsolyában féllábon evickélni próbáló gépjármű-tulajdonos, aki fentebb leírni megkísérelt attrakciója közepette egy sárga botot kísérelt meg autója kormányára valahogy ráklappantyúzni (háta mögött ólálkodó családtagjai biztatásától kísérve), mindennapos látványként marad meg a haza kollektív tudatalattijában, legalábbis remélhetőleg.

Hogy miért néznek ki úgy ezek az autókormánytekerés-meggátoló botocskák, mint egy könnyűbúvár túlélőkészlete, rejtély. De iszonyatosan sárgák, ami, különös tekintettel arra, hogy 1997-ben már szabad szemmel is láthatóvá vált a kibontakozás, és a magyarok közül azok, akik még egyáltalán szóra érdemesek, egyre jobb kocsikat lopnak maguknak, borzasztó. Ezeket a botocskákat az NDK formatervezői hagyták maguk után örökül, autókülsejű autókban, és az, ahogy hirtelen sárgán vagy halványzöld neonban az ember képibe villannak, sok ikonnál többet mond el hazánk esélyeiről (hogy egyáltalán, valaha, legyen itt egyszer valami), mint szeretnénk. De most már mindegy.

Voltak továbbá a tokok. Nem tudni, miért, de 1997 az üstökös mellett a tokok éve is volt, magára valamit adó ember dolgai tokban jártak, akár a halottak: ami tagadhatatlanul szintén az emelkedő jólét jele, és főként a polgárosodásé, bár azért önmagában még jelnek is kevés, ám hagyjuk ezt. 1997-ben találkoztam egy emberrel, aki egy tokban egy másik, kisebb tokot tartott. Lehet, hogy ez utóbbiban már tényleg volt valami, de ezt már nem vártam meg.

Egyéb nem volt, minek lett volna. A hipermarketekben állítólag van, vagy legalábbis akkor még volt élet, oda kellett volna járni. Bár a budapesti hipermarketek mindent azért még nem tudnak. Stockholm egyik elővárosában, Brandbergennek hívják, van egy olyan, ami mindent tud. A bejárattal szemközti front a HÉV-megállóé, attól jobbra, az alaprajzon az óramutató járását követve van egy egészségügyi lerakat, persze szülőszobával, ahogy illik, aztán cipő- és cukorkaboltok kirakatai kelletik magukat felváltva a butikokéival, egy-egy utazási iroda kínálata (más, egzotikus országok hipermarketjeibe és fedett szafáriparkokba kalauzoló túrák lajstromával) is belekotyog a képbe, melyen egy-egy helyi pénzintézet vagy államhatalmi fiókintézmény gondoskodik a komolyabb tónusokról; majd tovább követve az előlünk illanni mindig kész óramutatót, eljutunk egészen a temetkezési vállalkozó fogadószobájáig, akárha teljes életünket leélhettük volna itt, fedezzük fel, ha megkésve is, mikor ismét a HÉV peronján találkozunk önmagunkkal.

Ide kéne eljutnunk, de nem lankadunk.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.