Laza, tépett trikolór (Tony & Guy-doktrína)

  • - winkler -
  • 1998. február 5.

Lokál

Nemzetközi fodrászmaffia divatdiktátori értelemben nem létezik. Nem ülnek össze szakemberek, és nem állapítják meg, hogy a jövő évi tavasz-nyár slágere a rövid egy kis hosszúval, meg hogy visszajöttek a földszínek, valamint rövid lappangási idő után újra hódít a fekete-fehér.
Nemzetközi fodrászmaffia divatdiktátori értelemben nem létezik. Nem ülnek össze szakemberek, és nem állapítják meg, hogy a jövő évi tavasz-nyár slágere a rövid egy kis hosszúval, meg hogy visszajöttek a földszínek, valamint rövid lappangási idő után újra hódít a fekete-fehér.

A divatházak szezonális trend-idiotizmusa a kapitalizmusból fakad: több ruhát kell eladni, mint amennyire egy embernek szüksége van, sokkal többet, télen-nyáron, tavasszal-ősszel. A haj viszont nő magától, az ember óhatatlanul is elmegy a frizőrhöz. A fodrászat demokratikusabb, mint a ruhadivat, itt a fogyasztók diktálják a trendet; frizurából csak akkor lesz divat, ha sokan akarják, és valahogy benne van a levegőben. A nagyobb szakmai műhelyek inkább csak segédkeznek a megvalósításban. Európában két angol szalon adja a méretet: a Vidal Sassoon és a Tony & Guy. Sassoonék nevéhez fűződnek a 95-96-os old school/60-as évek nosztalgiafrizurái, amiket többé-kevésbé pszichedelikus ruhadarabokkal lehetett hordani. Az elmúlt évet már a Tony & Guy stílusa uralta, és amilyen lassan változnak a frizurák, valószínűleg az idei év nagy része is a

jegyében telik. A nyomozópárosra emlékeztető nevű angol csapat fiatalabb, mint a Sasson SC., játékfelfogásuk is modernebb, már ha lehet ilyet egyáltalán mondani. Az általuk diktált női haj-trend lényegét hosszadalmas szakmai magyarázat helyett két szóban világíthatjuk meg: Bestiák énektrió. A 90-es évtized végének frizuradivatja tépett, ritkított, laza, szélfútta és háromszínűre festett, divatos hölgyek tehát idén is igyekezzenek úgy kinézni, mint Mityi, Mutyi és Putyi, a három Bestia. Ha egy frizurát nem látunk tépettnek és ritkítottnak, az is az, csak a hölgynek annyira sok a haja, hogy egy nem ritkított normálisnak látszik. Hasonlóan

lassan változik

a cipődivat: nemcsak Kőbányán látni holdjáró csizmákat, hanem a Váci utcában is, hosszú, fájdalmas folyamatnak ígérkezik meghaladni mindezt. A Tony & Guy-stílus fontolva halad: a három szín marad, de a szakmában már unalomig ismert duma, az "egyre természetesebb színek" irányába tendál. Egy bel- és egy külvárosi Bestiák-frizura között könnyen különbséget tesz a gyakorlott szem; a kültelki verzió olyan, mint maguk a zenekar tagjai, az elit viszont mintha már ezzel a szolid kis átmeneti hajszínnel született volna. A férfiak számára a Bestiák-érából való menekülésre elég kevés a remény, az azonban biztató, hogy

a fodrászok kurvára unják

már a ritkítást és a trikolór pacsmagot. Hogy mi lesz helyette? Legkorábban ősszel, de talán csak jövőre kezd visszaszállingózni a Sassoon-féle kemény műfaj: határozott vonalú kleopátrák, baltával igazított, definiált rövid frufruk és a halánték felől agresszíven az orr felé törekvő varangy-űrhajók.

A nőkkel ellentétben a magyar férfiaknak lehetetlen eladni az európai stílt: nagy ívben tojnak rá, mit nyírnak a divatbemutatók modelljeinek, és mit nyilatkoznak a tévében - ezeknek nincs több foganatjuk, mint amikor Bergendy István évente elmondja, idén megint divatba jött a tánciskola. A kutyát nem érdekli. Pedig érdekes lenne a hímdivat, Anglián kívül Nyugat-Európát is belepte a brit pop, ami nagyjából olyan, mint az Oasis vagy a Blur burája. Hatvanas évek gombafrizurája Tony & Guy-stílusban, tépve, ritkítva, első pillantásra hasonló, de sokkal jobban néz ki; ha válaszút elé kerülünk, valószínűleg inkább kérünk Liam Gallaghert, mint Paul McCartneyt, végre valami tényleges fejlődés. Mi, magyar machók azonban nem bízzuk a szélre; rövid haj a pitbulltól a Herbalife-ügynökig, vagy hosszú woodstocker, de nem divatból, hanem húsz éve jogfolytonosan, elvégre nem vagyunk mi műanyag.

- winkler -

Köszönet a szakmai segítségért Polgár Ákosnak (Zsidró Szalon).

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.