Laza, tépett trikolór (Tony & Guy-doktrína)

  • - winkler -
  • 1998. február 5.

Lokál

Nemzetközi fodrászmaffia divatdiktátori értelemben nem létezik. Nem ülnek össze szakemberek, és nem állapítják meg, hogy a jövő évi tavasz-nyár slágere a rövid egy kis hosszúval, meg hogy visszajöttek a földszínek, valamint rövid lappangási idő után újra hódít a fekete-fehér.
Nemzetközi fodrászmaffia divatdiktátori értelemben nem létezik. Nem ülnek össze szakemberek, és nem állapítják meg, hogy a jövő évi tavasz-nyár slágere a rövid egy kis hosszúval, meg hogy visszajöttek a földszínek, valamint rövid lappangási idő után újra hódít a fekete-fehér.

A divatházak szezonális trend-idiotizmusa a kapitalizmusból fakad: több ruhát kell eladni, mint amennyire egy embernek szüksége van, sokkal többet, télen-nyáron, tavasszal-ősszel. A haj viszont nő magától, az ember óhatatlanul is elmegy a frizőrhöz. A fodrászat demokratikusabb, mint a ruhadivat, itt a fogyasztók diktálják a trendet; frizurából csak akkor lesz divat, ha sokan akarják, és valahogy benne van a levegőben. A nagyobb szakmai műhelyek inkább csak segédkeznek a megvalósításban. Európában két angol szalon adja a méretet: a Vidal Sassoon és a Tony & Guy. Sassoonék nevéhez fűződnek a 95-96-os old school/60-as évek nosztalgiafrizurái, amiket többé-kevésbé pszichedelikus ruhadarabokkal lehetett hordani. Az elmúlt évet már a Tony & Guy stílusa uralta, és amilyen lassan változnak a frizurák, valószínűleg az idei év nagy része is a

jegyében telik. A nyomozópárosra emlékeztető nevű angol csapat fiatalabb, mint a Sasson SC., játékfelfogásuk is modernebb, már ha lehet ilyet egyáltalán mondani. Az általuk diktált női haj-trend lényegét hosszadalmas szakmai magyarázat helyett két szóban világíthatjuk meg: Bestiák énektrió. A 90-es évtized végének frizuradivatja tépett, ritkított, laza, szélfútta és háromszínűre festett, divatos hölgyek tehát idén is igyekezzenek úgy kinézni, mint Mityi, Mutyi és Putyi, a három Bestia. Ha egy frizurát nem látunk tépettnek és ritkítottnak, az is az, csak a hölgynek annyira sok a haja, hogy egy nem ritkított normálisnak látszik. Hasonlóan

lassan változik

a cipődivat: nemcsak Kőbányán látni holdjáró csizmákat, hanem a Váci utcában is, hosszú, fájdalmas folyamatnak ígérkezik meghaladni mindezt. A Tony & Guy-stílus fontolva halad: a három szín marad, de a szakmában már unalomig ismert duma, az "egyre természetesebb színek" irányába tendál. Egy bel- és egy külvárosi Bestiák-frizura között könnyen különbséget tesz a gyakorlott szem; a kültelki verzió olyan, mint maguk a zenekar tagjai, az elit viszont mintha már ezzel a szolid kis átmeneti hajszínnel született volna. A férfiak számára a Bestiák-érából való menekülésre elég kevés a remény, az azonban biztató, hogy

a fodrászok kurvára unják

már a ritkítást és a trikolór pacsmagot. Hogy mi lesz helyette? Legkorábban ősszel, de talán csak jövőre kezd visszaszállingózni a Sassoon-féle kemény műfaj: határozott vonalú kleopátrák, baltával igazított, definiált rövid frufruk és a halánték felől agresszíven az orr felé törekvő varangy-űrhajók.

A nőkkel ellentétben a magyar férfiaknak lehetetlen eladni az európai stílt: nagy ívben tojnak rá, mit nyírnak a divatbemutatók modelljeinek, és mit nyilatkoznak a tévében - ezeknek nincs több foganatjuk, mint amikor Bergendy István évente elmondja, idén megint divatba jött a tánciskola. A kutyát nem érdekli. Pedig érdekes lenne a hímdivat, Anglián kívül Nyugat-Európát is belepte a brit pop, ami nagyjából olyan, mint az Oasis vagy a Blur burája. Hatvanas évek gombafrizurája Tony & Guy-stílusban, tépve, ritkítva, első pillantásra hasonló, de sokkal jobban néz ki; ha válaszút elé kerülünk, valószínűleg inkább kérünk Liam Gallaghert, mint Paul McCartneyt, végre valami tényleges fejlődés. Mi, magyar machók azonban nem bízzuk a szélre; rövid haj a pitbulltól a Herbalife-ügynökig, vagy hosszú woodstocker, de nem divatból, hanem húsz éve jogfolytonosan, elvégre nem vagyunk mi műanyag.

- winkler -

Köszönet a szakmai segítségért Polgár Ákosnak (Zsidró Szalon).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.