A felejtés kertje: Közösségi tér Révfülöpön

Amikor a nyelvedet megcsípi a mustáríz, megszabadulsz egy rossz emléktől

Lokál

Paradicsomi dzsungel, sárkányfogó saláta, diszkókemence és kétéltű vízibicikli – alaposan bebodzaszörpöztünk a Balaton északi partjának egyik legkülönlegesebb helyén, a Neked Szabad kertben.

Lassan fél órája üldögélünk Wandával a harmincéves fa árnyékában, fölöttünk piruló cseresznyék, előttünk bodzaszörp, amikor felmerül a kérdés: vajon mi ennek az egésznek az értelme? Mi a célja egy közösségi kertnek, és mi – a párhuzam több mint nyilvánvaló – az életnek? A kert maga, aminek nem volt kezdete, így elkészülni sem tud? Átmeneti csatlakozás a folytonos változáshoz? „Ha a tűz mellett ilyenekről beszélgetünk, általában oda lyukadunk ki, hogy az egyetlen megnevezhető cél… az evés” – ezen jót nevetünk. „Nehéz erről beszélni, mert sem szekta nem vagyunk, sem semmi, de mégiscsak van ennek a közös kerti létnek egy spirituális dimenziója. Valahol tudjuk, hogy ezen a helyen úgy lehetünk együtt, mint sehol máshol. Nemcsak felszínesen, kapkodva, hanem feloldódva egy közös aktivitásban. Ha akarod, itt el lehet engedni a szokásokat, kötöttségeket, bejáratott viselkedési formákat.” Halkan, kissé tétován beszél, nagy szüneteket tart. Hagyja, hogy a mondatait a kert egészítse ki. Nem véletlen, hogy öndefiníciója szerint Reich Wanda leginkább téralakító. El-elkalandozok beszélgetés közben: mit fogok írni egy élettérré alakított kertről, amelynek részletei egyáltalán nem különlegesek, együtt az egész mégis elvarázsol? Nem írhatom, hogy ott kell lenned, és el kell szundítanod benne egy-két percre. Hogy szakítanod kell egy levelet a sárkányfogó salátából, a mizunából. Hogy amikor a nyelvedet megcsípi a mustáríz, megszabadulsz egy rossz emléktől.

Wanda a Paradicsomban

Wanda a Paradicsomban

Fotó: Sióréti Gábor

Kacsajtosi 15.

Ez így egyszerre giccses és bonyolult, de hát mégis valami olyat próbálunk körülírni, aminek lényege a természet adta egyszerűség. A révfülöpi Kacsajtosi út 15-ös szám alatti telken vagyunk, a tóparttól bő tízpercnyi sétára, a 71-es úttól pár száz méterre. Reich Wanda és barátai itt alakították ki az elmúlt négy évben a Neked Szabad nevű közösségi kertet. Pontosabban évek óta folyamatosan alakítják, de ehhez a közös munkához három éve már bárki csatlakozhat. A kiindulópontjuk az volt, hogy a kertben mindig akad munka, valamit éppen mindig meg kell csinálni, fel kell építeni. Lakható ház a telken nem volt, a munkát a kerten kezdték. „Fent vagyunk önkéntesközvetítő oldalakon, onnan is rendszeresen érkeznek, többen visszajárnak, sátorhelyért vagy függőágyért cserébe segítenek építeni, esetleg tartanak egy workshopot arról, amihez értenek. A kert kalákarendszerben működik, a közös tevékenység a tudásátadás csatornája, mindenki azt hozza ide, amije van.”

A hely nyaranta kulturális befogadótérré alakul, vannak koncertek, vacsorák, közös főzések. A programszervezést leginkább a spontaneitás jellemzi, de tavaly júliusban például az egész hónapra megvolt előre a menetrend. „Ez nem úgy néz ki, hogy megrendelünk egy zenekart, az idejön, aztán kifizetjük. Inkább arra törekszünk, hogy az itt kikapcsolódó zenészekkel együtt kialakuljon este egy közös dobolás vagy jammelés a tűz körül. Ha pedig meghirdetünk egy közös vacsorát, akkor együtt főzünk, de a vendégek lehetőségeikhez mérten adománnyal is segíthetik a kert fenntartását. Bármilyen program van itt, mindenkit bevonunk, nincs passzív szórakoztatás, kiszolgálás, befogadás, ezek a kategóriák összekuszálódnak.”

Burjánzanak a gondolataim. A kertben minden olyan egyszerű, hogy csak bonyolultan lehet körülírni. Pedig elég csak üldögélni a cseresznyefa alatt, és egy óra elteltével magától kérdőjel kerül egy olyan mondat végére, amit előtte kijelentésnek véltünk.

Wanda Budapesten nőtt fel, elvégezte az Iparművészeti Egyetemet, dübörgött az építész-dizájner karrierje, csak éppen arra nem maradt ideje, hogy éljen. „Gyorsan jelentkeztek ennek az életformának a mellékhatásai: a rohamosan sokasodó stressz, az emberi kapcsolatok kiüresedése és az éjszakai életben való megmerítkezés és feloldódás mint álmegoldás mindenre.” Úgyhogy otthagyta a várost, feladta a munkáját, hogy „megnézze, mivel lehet hozzátenni a közöshöz, nem csak elvenni belőle”. A választ Szicíliában találta meg egy olívaültetvényen, ahol fél évet önkénteskedett. „Jöttek-mentek az emberek szabadon, vidáman, együttműködött a helyi sajtműves, a kolbászkészítő, a romos házakat helyi tradicio-nális módszerekkel felújító építész, a második generációs biokertész, átjöttek a helyi zenészek, főztek, és közben eszmét cseréltek mondjuk arról, hogyan érdemes paradicsomot termeszteni. Ott fogalmazódott meg bennem, hogy ezt érdemes csinálni, ott tapasztaltam meg, milyen a frissen szedett zöldségedet enni a bolti helyett.” A helyszín adott volt: a családi nyaraló évekkel ezelőtt egy zárlat miatt leégett, a telket elfoglalta a természet. Wanda leköltözött, nyaranta kertet épít, ősztől tavaszig viszont továbbra is önkénteskedik Európa-szerte. A főváros nem hiányzik neki, „jókat üdülök Pesten egy-egy hétvégén, ez elég is” – mondja. „És télen? A hideg hónapokban nem kísért meg itt az unalom?” – dobom be az álkérdést, de elnézően válaszol: „Ez sokaknak ijesztő, pedig az az igazi pihenés. Igaz, hogy beszűkül a tér, néha egészen a kályha közvetlen közelségéig, de az nem igaz, hogy a Balatonon télen nem történik semmi. Ezer dolog történik mindennap, csak itt kell élned hozzá, hogy észrevedd.”

Biciklivel a tóba

Volt már a kertben akro jóga­óra, marokkói vacsora, csereberevásár, az idei program még alakul, de biztosan lesz palántapiac, kemenceépítő és kertészeti work­shop. Nem is akármilyen kemencét építenek majd: a rengeteg felesleges tükröt összetörik, hogy a szilánkok elnyerjék méltó helyüket a diszkókemence kupoláján.

A kert mindenki előtt nyitott, nem utasítanak vissza senkit, a sátrazás, a kinti zuhanyzó, a száraz ökovécé önmagában megszűri a jelentkezőket. „Akit az ilyesmi zavar, máshova megy, és ez jól van így.” Véletlen, hogy ki milyen témát hoz be, „de az nem véletlen, hogy mi egy kertben élünk, a várostól távol. Ez az életmód számunkra terápiás hatású: dolgozunk a kerten, dolgozunk magunkon, és jól érezzük magunkat. Ehhez lehet csatlakozni, mi ezt tudjuk nyújtani.”

Ahogy kiveszem szavaiból, a magántulajdon megosztása Wanda alapfilozófiája, bár ő nem használná soha ezt a szót. „Amit érdemes birtokolni, azt megosztani is az” – mondja. Ha mindenképpen meg kell fogalmazni valamilyen távlati célt, ezt mondaná: „Mindenki jusson el ide, akinek ez fontos lehet. De annak örülnék, ha előbb-utóbb formailag és hivatalosan is leválna rólam a kert, és minden értelemben egy organikusan változó közösség birtokolná, mondjuk, egy egyesület vagy alapítvány formájában. Ez nagyon messze van még, de a környéken több városból ide költöző pár, kisközösség jár hasonló cipőben, előbb-utóbb ki fog alakulni egy ernyőszervezet.”

Ahogy fogy a bodzaszörp, további két cél körvonalazódik még előttünk. Az egyik a paradicsomi dzsungel: „Képzelj el egy dús kertet, amiben nincs pázsit, nem kell kapálni, kaszálni, gyomlálni, locsolni, mert a növények, gombák, állatok és emberek úgy működnek együtt, hogy minden magától fejlődik, mert táplálják egymást. Mint egy őserdő. Nekünk csak szüretelni kell.” Ez nem mese, hanem a permakultúrás kertépítés lényege – teszi hozzá. A nyáron permakultúra-szakértő kertész is érkezik majd hozzájuk Írországból, hogy megtanítsa, hogyan kell önfenntartó földet kialakítani.

A másik, talán rövidebb távú cél egy kétéltű vízibicikli. Egy olyan jármű, amire a kertlakók felpattannak már a kapuban, legurulnak az egyébként már teljesen szabadstrandmentes északi partra, de nem szállnak le, hanem egyenesen beletekernek a vízbe. És onnantól lebegnek a felszínen, mint egy hajó. Hogy ez mennyire mese és mennyire nem, nekem már szinte mindegy. Mustárízzel a számban hajtom be a kertkaput.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.