BALATON melléklet

Fapados vadles

Kisvasút a déli parton

Lokál

Ha eddig azt hittük, hogy csak az erdő mélyén, hegy- és lejtmenetben élmény a keskeny nyomtávú vonatozás, akkor biztosan nem utaztunk még Somogyszentpálra.

Balatonfenyvest nem a felkapott üdülőhelyek között emlegetik, a Déliből induló vonat kiürül, mire ideér. A mintegy 2 ezer lakosú faluban ugyanúgy egymás hegyén-hátán állnak nyaralók és a kiadó apartmanok, mint máshol, de a szállodák és vendéglők száma már sokkal szerényebb. E viszonylagos ismeretlenség a fővárostól való távolsággal is magyarázható (mintha Fonyódnál véget érne a déli part), de úgy tűnik, a falu is rájátszik a kívülállóságára. „Itt, a Balaton-partnak a délnyugati végein a nyugalom, a csend volt jellemző, melyet névadónk a település keleti felét kísérő fenyves mindig is egy kicsit vadregényessé, különlegessé tett. Sikerült megőriznie azt az arculatát, mely minden más Balaton-parti településtől előnyösen megkülönbözteti” – olvassuk az önkormányzat honlapján a meglepő eszmefuttatást. Az is elgondolkodtató, hogy Fenyves legnagyobb szenzációját, az egyetlen balatoni kisvasutat még annyian sem ismerik, mint a nyugodalmas üdülőhelyet. Pedig főleg itt, a déli parton szokás arra panaszkodni, hogy rossz idő esetén „meghal minden”. Ráadásul ez a kisvasút bizonyosan a legolcsóbb balatoni szórakozás. Az oda-vissza menet kijön egy ötszázasból, ennyiért két gombóc fagyit sem lehet venni a parton.

 

A mintagazdaság expresszvonata

A gigantikus lángossütőbódéra emlékeztető „modern” állomásépülettől pár méterre nem csak léptékében más vasúti világ tárul elénk. A régimódi, terméskő alapú, tornácos felvételi épület előtt gondozott virágtartók, hiánytalan padok. A csap működik, a vécé tiszta, az utazási információkat el lehet olvasni, csak az állomás előtt várakozó zöld személyvagon viharvert, oldalán mintha lövésnyomok lennének. Néhány szórólapot is lehet vételezni; ezek a környék túra-, kultúra- és egyéb lehetőségeire hívják fel a figyelmet. Ha azonban bárki is valamiféle csinos kis meseországot képzelne ide, elkésett néhány évtizeddel. Igaz, hogy az állomás közvetlen környezete tiszta és rendezett, de a környékről nem mondható el ugyanez. Az átjáró mellett a gazban „Tilos az átjárás!” felirat, mellette a nyolcvanas évek végének cukormázas stílusjegyeit viselő, valaha élénk színekben pompázó üres bódésor ugyancsak merő pusztulat, bár az egyiken még látni a Fotószerviz feliratot, a másik talán virágbolt lehetett, a harmadikban árulhatták a karúszókat, gumikrokodilokat. Viszont az egykori üzletekre meredő, szintén oszlásnak indult hatalmas koszosfehér épület homlokzati feliratából – Miami Disco – az derül ki, hogy mégsem csak „a nyugalom, a csend volt mindig jellemző” Balatonfenyvesre. A szellemidézés közvetlenül az állomásépület mögött zárul: itt a Fenyves Pizzéria nyomait fedezhetjük fel, kísérteties portálja, pisztáciazöld homlokzata, boltíves bejárata ugyancsak a századvég vállalhatatlan ízlésvilágát tükrözi. Meg azt is, hogy a fenyvesi kisvasút aranykora véget ért. Pedig nem is olyan rég, a jelenlegi egyetlen járat mellett, két másik is közlekedett.

A balatonfenyvesi kisvasút a fiatalabbak közé tartozik, de története kezdetén a turizmushoz nem volt köze, a Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat kezdte építeni 1950 őszén kizárólag teherszállítási célból. A 760 milliméter nyomtávú gazdasági vasút építését az indokolta, hogy a Nagybereki Állami Gazdaságból mezőgazdasági terményeket – kendert és cukorrépát –, illetve tőzeget és mésziszapot szállítsanak a balatonfenyvesi vasútállomásra, onnan pedig a szélrózsa minden irányába. Az építkezésen elítéltek is dolgoztak, a beruházást harsány propaganda kísérte, ami attól volt különösen tragikomikus, hogy a munkálatokat úgy állították be, mintha az efféle vasút lenne a korszerűség csimborasszója, mintha az ország keskeny nyomtávú pályáinak zömét nem a 19. században építették volna. „Átvételkor derült ki csak igazán, hogy régi tulajdonosaik, a népnyúzó földbirtokosok mennyire elhanyagolták gazdasági életünk e fontos területét” – írta 1952-ben a Somogy Megyei Néplap a régi gazdasági vasutakról. A kor gigantomániájának megfelelően 100 kilométeres hálózatot szerettek volna; úgy tervezték, hogy a kisvasút egészen Kaposvárig megy. Ez csak ábránd maradt, de még így is jelentős halózat jött létre; a környező majorok mellett két újabb települést, Táskát és Somogyszentpált is sikerült bekapcsolni, illetve a Buzsákhoz tartozó Csisztafürdőt. És nemcsak vasúti pálya épült. Az első megállóhely, Imremajor az állami gazdaság valóságos munkásparadicsomává vált, amelyről 1954-ben ezt írta a Kincses Kalendárium: „Messzebbről máris olyan (…), mint egy kisebb város. A családi házakkal körülvett térségen L alakban épített kultúrház: 500 ember fér el benne. Nem messze van hozzá az üzemi konyha. Naponta 8 forintért reggelit, ebédet, vacsorát kapnak a gazdaság dolgozói. De van még más középület is. Ez a kismagyaroké: a napközi otthon. Nyugodtan dolgozhatnak az asszonyok is. Nem kell a főzéssel bajlódni, nem kell aggódni, hogy mi lesz a gyerekkel.”

 

Lápi menet

Az állami gazdaság egykori kulturális és üzemikonyha-bázisa ma Majorka Turisztikai Rendezvényközpont néven működik. Honlapjuk szerint van itt minden a kézműves piactól a romkocsmáig, azt írják, hogy „a hét minden napján várjuk a természet szerelmeseit”, de májusban ebből sokat nem látni a vonat ablakából. Kedden, kora délután összesen hárman vagyunk a kocsiban, ha nem számoljuk a kalauzt, aki természetesen a keresztnevén szólítja két útitársamat. Nekik a kisvasút egyértelműen a hazajutás eszköze, nem holmi élményvonatozás, noha gyorsaságról nem beszélhetünk. Az alig 5 kilométeres Balatonfenyves–Imremajor-táv több mint negyedóra, vagyis a vonat a 20 kilométer/óra sebességet sem éri el, ám ez csak eleinte zavaró.

Miután ugyanis elhagyjuk az első állomást, olyan természeti csodát láthatunk, ami mindennek ellentmond, amit valaha is gondoltunk a Balaton déli partjáról. A Nagybereknek nevezett vidéket a 20. századi nagy lecsapolásokig ugyanolyan mocsaras fertő uralta, mint a Kis-Balatont, és ennek a nyomait őrzi ma is a Fehérvízi-ősláp, amelyen keresztülhalad a vonat. A több mint 1500 hektáros területet már 1977-ben természetvédelmi oltalom alá helyezték, legmélyebb részeit egész évben víz borítja, ám gumicsizma nélkül a vonatból látható nádas földeken sem ajánlatos járkálni. De a magasabb részeken már afféle parkerdők zöldellnek. Zötyögés közben szajkót, gólyát, sőt áldozatára lecsapó vércsét is láthatunk, viszont az annyit emlegetett legendás vízimadár-populáció kis- és nagykócsagjai nem mutatkoznak. Cserébe megfigyelhetünk őzeket, sőt egy nőstény szarvast is, ami arra utal, hogy megszokhatták a kisvasút kellemesnek éppenséggel nem mondható zörgését. A Somogyszentpálig tartó 14 kilométeres út majd’ háromnegyed óra, a falu nevezetességeit nincs időnk megnézni, mert a vonat öt perc múlva indul vissza. Akkor járunk a legjobban, ha átülünk az ellenkező oldalra, hogy abból az irányból is megcsodáljuk a varázslatos vidéket.

 

Irány a termál

Imremajornál a vonatablakból is látni az elágazást, majd a bozótban eltűnő sínpárt, amely a környék másik szenzációjáig, Csisztafürdőhöz futott valaha. Felfedezése ugyancsak az 1950-es évekhez köthető; Nagyberekben nemcsak a tőzegre meg a mésziszapra repültek rá, de a kőolajra is, akkor tört fel a termálvíz a puszta közepén. Az ásványi anyagokban gazdag kénes gyógyvízről azóta megállapították, hogy mozgásszervi és reumatikus betegségek, nőgyógyászati, bél- és gyomorpanaszok kezelésére is alkalmas, de a korabeli fotókon még csak azt látni, hogy az első medencét úgy hozták össze, hogy a napraforgóföld közepére ástak egy gödröt. A dagonyát ekkor még gyalogosan lehetett megközelíteni, és mivel a kisvasút is előbb ért oda, mint az útépítők, valójában a vonatnak köszönhető, hogy a hatvanas években rendes medencét, büfét, öltözőt is építettek. A fürdő és környéke az elmúlt 50 évben folyamatosan fejlődött, úgyhogy a kisvasutat is nyugodtan megszüntethették. Ma már 5 medencéje, szaunája, orvosi szobája van, és továbbra sem ül rajta a Wellness-Magyarország steril árnyéka – de nem biztos, hogy sokáig így marad. Közvetlen szomszédságában már épül a látogatóközpont 440 millióért, uniós pénzből. Talán ezzel függ össze, hogy a kisvasúti pálya újjáépítése is terítékre került. „Gyakran nyaralok a közelben, tudom, milyen remek kiegészítő program a vonatozás, főleg rosszabb időben, amikor fürödni nem lehet. Annak idején Csisztapuszta felé is sokat utaztam innen, vágyam és tervem, hogy előbb-utóbb azt a vonalszakaszt is felújítsuk, újra üzembe helyezzük” – mondta két éve a Blikknek egy kisvasúti napon Dávid Ilona, a MÁV vezérigazgatója, megkeresésünkre pedig a MÁV sajtóirodája azt válaszolta, hogy a jövőben mintegy félmilliárd forintot fordít a társaság a balatonfenyvesi kisvasútra; a csisztafürdői szakasz építési terve és engedélyeztetése 2018 végén várható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.