helyrajzi szám

Szabadság tér – 2. rész

Lokál

Alig egy héttel Budapest felszabadítása után polgármesteri határozat született arról, hogy a leendő szovjet hősi emlékmű a Szabadság téri ereklyés országzászlót váltsa fel. Végül nem pontosan oda került, ahol az 1928-ban átadott nemzeti kegyhely állt, hanem – vélhetően a talajmunkák megkönnyítése végett – a hatalmas irredenta virágágyás helyére, de az elbontott országzászló építőanyagának felhasználásával.

Az emlékművet 1945. május elsején avatták fel. Az eseményen megjelenő kormánytagok – Dálnoki Miklós Béla miniszterelnök, Vörös János honvédelmi miniszter vagy Faragho Gábor közellátási miniszter – Horthy magas rangú katonatisztjei voltak, akik a szovjetekre az 1944. október 16-i sikertelen kiugrási kísérletig a legnagyobb ellenségként tekintettek, és később sem úgy, mint felszabadítókra. De a szovjetek sem úgy tekintettek rájuk, mint egy független állam vezetőire. Az emlékmű avatása valójában a Vörös Hadsereg díszszemléje volt, amelyen Malinovszkij marsall mellett még két szovjet tiszt mondott beszédet – tolmács nem volt –, az emlékművet a magyar kormány tagjai legfeljebb megkoszorúzhatták. Az eseményen nem játszották el a magyar himnuszt, de a szovjetet kétszer is. A reggel nyolckor lezajlott eseménnyel párhuzamosan a Gellért téren és a Vigadó téren (1946-tól Molotov tér) is hasonló emlékműveket avattak.

A Szabadság térről csak novemberben távolították el a Feltámadás emlékművét, azt a négy szobrot – Észak, Kelet, Dél, Nyugat –, amelyek az elcsatolt területek allegóriái voltak. De 1945-ben a magyar gyorsírás megteremtőjének, Markovits Ivánnak 1912-ben állított szobrát is elbontották, a következő években pedig újabb Szabadság téri szobrokat tüntettek el. 1947-ben a Magyar Fájdalom szobrát, egy női aktot, amelynek ezt vésték a talapzatára: „Ez a szobor a trianoni szerződés által elrabolt gyermekei sorsát sirató Magyarország fájdalmát jelképezi.” A művet egy évvel később – amolyan frappáns gesztusként – a Palatinus strand bejáratánál állították föl talapzat nélkül, Napozó nő címmel, ahol 1967-ig állt. A „hőslelkű” amerikai tábornok, Harry Hill Bandholtz bronzszobrát 1936-ban állították hivatalosan annak emlékére, hogy ő volt az, aki 1919 októberében megakadályozta, hogy Romániába szállítsák a Nemzeti Múzeum műkincseit, de ennél fontosabb lehetett, hogy 1934-ben a Szabadság tér 12. szám alá, az egykori Postatakarékpénztár épületébe költözött az amerikai nagykövetség. Ezt a szobrot 1949 márciusában távolították el, így mire a teljes kommunista hatalomátvétel megtörtént, mindössze egy olyan köztéri műalkotás maradt a téren, amely a háború előtt készült: Dózsa-Farkas András 1940-es kehelyalakú bronzinstallációja az Újépület 1849-es vértanúinak emlékére. De ez is cserével került ide: egy másik Dózsa-Farkas-mű, az 1935-ben felállított Magyar Feltámadás szobra helyett, utóbbit a főváros Kassa városának adományozta, amikor a Felvidék az első bécsi döntés nyomán „visszatért”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.