helyrajzi szám

Műegyetem, E épület

Lokál

Ha gyorsan szeretnénk átfogó képet kapni, ugyanakkor személyes élményeket is szerezni a 20. századi magyar építészetről, akkor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet (a továbbiakban: Műegyetem) érdemes célba venni.

A Szabadság híd és Petőfi híd budai hídfője közt található (régi) egyetemváros első épületét 1904-ben adták át, az utolsót 1983-ban. Noha a tervezők között találjuk a hazai építészet olyan meghatározó alakjait, mint Hauszmann Alajos, Rimanóczy Gyula vagy Finta József, túlzás lenne az itt található épületeknek nagy jelentőséget tulajdonítani. A Műegyetem építészete inkább attól érdekes, hogy szinte gátlástalanul keverednek a korszakok, mégsem válik zavarossá, átláthatatlanná. Ám ehhez az is kellett, hogy a terület beépítése ne egyesével történjen. Az építkezés nagy lendülettel kezdődött a századfordulón, Trianon után azonban megtorpant. Az 1950-es évek elején indult újrakezdés építményei igazán jól sikerültek, legfeljebb a különféle tematikus domborművek, illetve a keletkezés dátuma miatt (1950–1955) nevezhetnénk szocreálnak, viszont a hetvenes évek közepétől kezdődő utolsó korszak eredeti elképzeléseit az építőanyagok, illetve az elvégzett helyszíni munkák silánysága határozta meg, és tette értékelhetetlenné. A legjelentősebb műegyetemi beruházások az 1960-as évekhez köthetők.

A Műegyetem minden addigit lepipáló fejlesztéséről 1956 után döntöttek, és már 1958-ban megbízták a Középülettervező Vállalatot, hogy Perczel Dénes és Kisdi Pál vezetésével lássanak munkához. A projekt nagyságát jelzi, hogy egymilliárd forintot szántak rá, ez akkoriban felfoghatatlanul magas összegnek számított. Már az eredeti tervekben is egy teljesen új Műegyetem körvonalazódott, amely egy 100 méter magas, 26 emeletes központi épület köré rendeződött volna. „A nagy beruházási program egy része máris megvalósult. Két éve vették birtokukba a tanszékek és a hallgatók az elsőként felépült villamoskari épületet!” – írta 1965. február 2-án a Veszprém megyei napilap, a Napló. Perczel Dénes pár hónappal később arról tartott előadást, hogy mivel a régi épületek is megmaradnak, az volt a legfontosabb, hogy megtalálják „azokat az anyagokat és építészeti eszközöket, amelyek korszerűek és harmonikusan visszautalnak” a már meglevő épületkomplexumokra. Az építész szerint erre legalkalmasabbak „a fémkeretes ablakok és üvegburkolatok, valamint a fehér kő” voltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.