helyrajzi szám

Műegyetem, E épület

Lokál

Ha gyorsan szeretnénk átfogó képet kapni, ugyanakkor személyes élményeket is szerezni a 20. századi magyar építészetről, akkor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet (a továbbiakban: Műegyetem) érdemes célba venni.

A Szabadság híd és Petőfi híd budai hídfője közt található (régi) egyetemváros első épületét 1904-ben adták át, az utolsót 1983-ban. Noha a tervezők között találjuk a hazai építészet olyan meghatározó alakjait, mint Hauszmann Alajos, Rimanóczy Gyula vagy Finta József, túlzás lenne az itt található épületeknek nagy jelentőséget tulajdonítani. A Műegyetem építészete inkább attól érdekes, hogy szinte gátlástalanul keverednek a korszakok, mégsem válik zavarossá, átláthatatlanná. Ám ehhez az is kellett, hogy a terület beépítése ne egyesével történjen. Az építkezés nagy lendülettel kezdődött a századfordulón, Trianon után azonban megtorpant. Az 1950-es évek elején indult újrakezdés építményei igazán jól sikerültek, legfeljebb a különféle tematikus domborművek, illetve a keletkezés dátuma miatt (1950–1955) nevezhetnénk szocreálnak, viszont a hetvenes évek közepétől kezdődő utolsó korszak eredeti elképzeléseit az építőanyagok, illetve az elvégzett helyszíni munkák silánysága határozta meg, és tette értékelhetetlenné. A legjelentősebb műegyetemi beruházások az 1960-as évekhez köthetők.

A Műegyetem minden addigit lepipáló fejlesztéséről 1956 után döntöttek, és már 1958-ban megbízták a Középülettervező Vállalatot, hogy Perczel Dénes és Kisdi Pál vezetésével lássanak munkához. A projekt nagyságát jelzi, hogy egymilliárd forintot szántak rá, ez akkoriban felfoghatatlanul magas összegnek számított. Már az eredeti tervekben is egy teljesen új Műegyetem körvonalazódott, amely egy 100 méter magas, 26 emeletes központi épület köré rendeződött volna. „A nagy beruházási program egy része máris megvalósult. Két éve vették birtokukba a tanszékek és a hallgatók az elsőként felépült villamoskari épületet!” – írta 1965. február 2-án a Veszprém megyei napilap, a Napló. Perczel Dénes pár hónappal később arról tartott előadást, hogy mivel a régi épületek is megmaradnak, az volt a legfontosabb, hogy megtalálják „azokat az anyagokat és építészeti eszközöket, amelyek korszerűek és harmonikusan visszautalnak” a már meglevő épületkomplexumokra. Az építész szerint erre legalkalmasabbak „a fémkeretes ablakok és üvegburkolatok, valamint a fehér kő” voltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.