helyrajzi szám

Műegyetem, E épület

Lokál

Ha gyorsan szeretnénk átfogó képet kapni, ugyanakkor személyes élményeket is szerezni a 20. századi magyar építészetről, akkor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet (a továbbiakban: Műegyetem) érdemes célba venni.

A Szabadság híd és Petőfi híd budai hídfője közt található (régi) egyetemváros első épületét 1904-ben adták át, az utolsót 1983-ban. Noha a tervezők között találjuk a hazai építészet olyan meghatározó alakjait, mint Hauszmann Alajos, Rimanóczy Gyula vagy Finta József, túlzás lenne az itt található épületeknek nagy jelentőséget tulajdonítani. A Műegyetem építészete inkább attól érdekes, hogy szinte gátlástalanul keverednek a korszakok, mégsem válik zavarossá, átláthatatlanná. Ám ehhez az is kellett, hogy a terület beépítése ne egyesével történjen. Az építkezés nagy lendülettel kezdődött a századfordulón, Trianon után azonban megtorpant. Az 1950-es évek elején indult újrakezdés építményei igazán jól sikerültek, legfeljebb a különféle tematikus domborművek, illetve a keletkezés dátuma miatt (1950–1955) nevezhetnénk szocreálnak, viszont a hetvenes évek közepétől kezdődő utolsó korszak eredeti elképzeléseit az építőanyagok, illetve az elvégzett helyszíni munkák silánysága határozta meg, és tette értékelhetetlenné. A legjelentősebb műegyetemi beruházások az 1960-as évekhez köthetők.

A Műegyetem minden addigit lepipáló fejlesztéséről 1956 után döntöttek, és már 1958-ban megbízták a Középülettervező Vállalatot, hogy Perczel Dénes és Kisdi Pál vezetésével lássanak munkához. A projekt nagyságát jelzi, hogy egymilliárd forintot szántak rá, ez akkoriban felfoghatatlanul magas összegnek számított. Már az eredeti tervekben is egy teljesen új Műegyetem körvonalazódott, amely egy 100 méter magas, 26 emeletes központi épület köré rendeződött volna. „A nagy beruházási program egy része máris megvalósult. Két éve vették birtokukba a tanszékek és a hallgatók az elsőként felépült villamoskari épületet!” – írta 1965. február 2-án a Veszprém megyei napilap, a Napló. Perczel Dénes pár hónappal később arról tartott előadást, hogy mivel a régi épületek is megmaradnak, az volt a legfontosabb, hogy megtalálják „azokat az anyagokat és építészeti eszközöket, amelyek korszerűek és harmonikusan visszautalnak” a már meglevő épületkomplexumokra. Az építész szerint erre legalkalmasabbak „a fémkeretes ablakok és üvegburkolatok, valamint a fehér kő” voltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.