A legabszurdabb május elseje Budapesten

  • L.T.
  • 2015. május 2.

Lokál

Sokféle parádé volt már Budapesten, de a legabszurdabb minden bizonnyal 96 évvel ezelőtt, amikor Szamuely Tiborék teljesen átrendezték a fővárost.

A főváros 142 éve alatt számtalan döbbenetes demonstráció helyszíne volt: díszszemlék és felvonulások, tüntetések és nagygyűlések, temetések és újratemetések... A szimpla lerészegedéstől a tömegverekedésig, jajveszékeléstől a forradalomig sokféle következménnyel járhatott egy-egy ilyen megmozdulás, ám látványelemeiben, „felforgatásban” és – mindenekelőtt – a nyilvánvaló hülyeségben egyik sem ér fel a tanácsköztársasági május elsejéhez.

Vonulás vagonnal a Rákóczi úton

Vonulás vagonnal a Rákóczi úton

Fotó: fortepan.hu

Legalábbis ma már nem nagyon akad más épkézláb magyarázat ahhoz az őrülethez, ahogyan egy napra megváltozott a városkép, Marx-, Engels- és Lenin-szobrok lepték el a köztereket, és a villamosokat is vörösre festették. Ám ahogy Révész Emese két évvel ezelőtti remek cikkben fogalmazta meg az Artmagazinban:Az új hatalom totális váltásban gondolkodott, célja nem kevesebb volt, mint polgárai gondolkodásának gyökeres átformálása, s ebben a művészeteket tekintette legfőbb eszközének. (....) A tervezők a város terét az ünnepi felvonulás tömegeit befogadó színpadként kezelték.” A művészettörténész megjegyzi, hogy végül is ennek a „holnap felforgatjuk az egész világot” hangulatnak köszönhetően a hazai avantgárd is „helyzetbe került”, hiszen a május elsejei dekorációk készítői között olyan alkotókat találunk, mint Pór Bertalan vagy Uitz Béla.

A Kossuth Lajos utca bejárata

A Kossuth Lajos utca bejárata

Fotó: fortepan.hu

Ám bármennyire is minőségi dekoratőrök dolgoztak Kun Béláéknak, forradalmi meggyőződésük teljes tudatában, ha közben teljes káosz uralkodott az országban, ám ennek ellenére is ragaszkodtak a fővárosi vörös cirkuszhoz. Miközben a román hadsereg már egy héttel korábban megszállta Debrecent, s 1919. május 1-jének estéjére a Tisza teljes keleti partját a román hadsereg tartotta ellenőrzése alatt, de úgy tűnik, ez sem számított, a május 1-jére való felkészülést már három héttel korábban megkezdték, mi több, mintha minden energiát erre fordítottak volna.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.