A nap legszerethetőbb pillanata, ahogyan békésen szeli a vizet a hód a Rákos-patakban

  • narancs.hu
  • 2020. április 20.

Lokál

Miközben az emberek épp megőrülni készülnek a koronavírus-járványtól, a hód háborítatlanul úszkál a patakban.

Kutyasétáltatás közben látta meg a hódot a 13.kerület Tahi utca és Jász utca kereszteződésénél egy környéken élő lakos:

XIII. kerület, Angyalföld, Újlipótváros és Vizafogó - ittlakunk.hu

Olvasónk, Tímea küldte :) Kutyasétáltatás közben látta meg a hódot a 13.kerület Tahi utca és Jász utca kereszteződésénél a Rákos-patakban.

"A hód felnőttkorára 20–33 kilósra gyarapodik, 75 centiméterre, néha egy méterre is megnő (ebbe beleszámít pikkelyes, lapátszerű farka is!). Napszállta után aktív: ekkor tekintélyes mennyiségű növényi anyagot fogyaszt el estebédre, amiben rágcsálóhoz méltó, igazi kapafogai segítik. Tavasszal, nyáron és az ősz elején még bőven akad annyi friss hajtás és lágyszárú, hogy beérje ezekkel – legfeljebb a metszőfogak koptatására van szüksége rendszeres keményebb anyagon, így fákon eszközölt rágásra. Ám késő ősszel, majd a tél folyamán jön a kéreg és más élő faanyag: elkezdi rágni, döntögetni az elé kerülő, ideálisan vízparti növényzetbe tartozó fákat (a nyárfa egyenesen a kedvence). Mivel ritkán távolodik el a parttól 20-25 méternél távolabb, a folyók, patakok természetes élővízi környezetének megmaradása esetén ebből nincs is gond: amit megrág, azt a természet gyorsan pótolja. Ám ha a folyók ártereit szűk szakaszokra szorítjuk, és szinte már a partjaikon zajlik a mesterséges erdőtelepítés, akkor számítani kell arra, hogy kirágják a frissen ültetett nyárfákat is – miként az a Szigetközben, illetve a Rábca mentén több helyen is történt. A hódok belső migrációja is növelheti a feszültséget: folyópartokról szívesen költöznek tovább, a csatornák partjára, ami emlékeztetheti őket áttelepítésük előtti németországi élőhelyeikre. E kisebb vízfolyások azonban elrekesztésük után már nem tudják ellátni eredeti funkciójukat." írtuk egy korábbi cikkünkben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.