A Széll Kálmán téri szobroknak a deszkásokat kell elriasztaniuk

Lokál

Csiga, veréb, esernyő, pénztárca, gördeszka. Mi a közös? Az, hogy bronzszobor formájában ott vannak a felújított Széll Kálmán tér kevésbé szem előtt lévő részein. Arról, hogy mit keres a gördeszkaszobor és a stilizált veréb a vadiúj téren, Szakács Barnabás tájépítészt, a miniszobrok ötletgazdáját ​kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Honnan jött a meglepetésszobrok ötlete?

Szakács Barnabás: A bronzplasztikákat a gördeszkázás problematikájának megoldására találtuk ki. A fenntartó kifejezett kérése volt, hogy épített elemekkel akadályozzuk meg, hogy deszkázásra használják a teret.

magyarnarancs.hu: A perem közelében rögzített tárgyak miatt nem lehet deszkával végigcsúszni?

SZB: Így van. Hozzáteszem, tervezőként mindig dilemma számomra egy tiltás alkalmazása építészeti eszközökkel. Nem értek egyet azzal, hogy rögzített akadályokkal kell megoldani egy szociológiai problémát vagy jelenséget. Ugyanakkor el kell fogadni azt is, hogy a fenntartás és üzemeltetés oldaláról komoly gondot okoznak a gördeszkások, a tönkrement peremek helyreállítása többletköltséget jelent. Nekem amúgy semmi bajom a gördeszkásokkal, és a tiltás sem szimpatikus, viszont a máshol akadályként alkalmazott fémbogyókat semmiképpen sem akartam a téren látni.

false



magyarnarancs.hu: Miért?

SZB: Mert agresszívek és negatív asszociációkat keltenek. Olyan megoldást akartunk kitalálni, ami ránézésre nem tiltást, távol tartást sugall, hanem sokkal udvariasabban kosarazza ki a gördeszkásokat a térről. Ezért is lettek megemelve és lejtőssé téve a támfalak, a fákat és az utcabútorokat is úgy pozicionáltuk, hogy lehetőleg akadályozzák a nekifutást. A peremhez lecsüngő növényeket terveztünk, a fennmaradó helyeken pedig igyekeztük kedves tárgyakkal megértetni, hogy ez a tér nem gördeszkázásra való.

magyarnarancs.hu: Például egy óriás csigával?

SZB: Több tematikát is végiggondoltunk, mi az, amit sokszorozva el lehet helyezni, és logikus kapcsolatban vannak egymással. Volt egy koncepció az ottfelejtett tárgyak sorozatára, de az túl sokféle lett, és nem akartunk elmenni a mostanában sajnos nagyon népszerű zsánerszobrok irányába. Végül a madár és a csiga jelenik meg tömegesen, emellett megtartottunk három tárgyat: egy esernyőt, egy pénztárcát és egy gördeszkát. Ezekből csak egy-egy darab van, vagyis, ha felfedezik őket a járókelők, az ikonikus óra mellett alternatív találkozási pontokká válhatnak. A tárgyak megalkotásához aztán Plank Antal szobrászművész segítségét kértük.

false

 

Fotó: Pálos Máté


magyarnarancs.hu: A pénztárca a legkisebb, azt alig lehet észrevenni.

SZB: Fontos volt, hogy ezek az alkotások kicsi, alig észrevehető tárgyak legyenek, ne tartozzon a tér közvetlen arculatához, azonban ha felfedezik, az emberek mentális térképén megjelennek majd. Azt akartuk, hogy a tér tartogasson meglepetéseket, például ha valaki rendszeresen átszáll, akár fél, egy év múlva is felfedezheti, ez ad egy pluszélményt. Olyan, mintha lenne a térnek egy második, rejtett rétege.

false

 

Fotó: Pálos Máté



magyarnarancs.hu: A 444 olvasója szerint az egyik csiga háza az ellenkező irányba tekeredik, mint ahogy az a csigáknál szokásos. Ez is szándékos meglepetés?

SZB: Ez egy különleges csigafajnak állít emléket, ami abból az időkből való, amikor a Föld még a másik irányba forgott.

Bár a tér nem hivatalos átadása már megvolt, biztosan várhatók még garanciális javítások, nemrég mi is kiszúrtunk egyet. Az építkezésre az eredetileg elgondolt két nyár és egy tél helyett két tél és egy nyár jutott, ez nehezítette a kivitelezői feladatot, és a közbeszerzési jogvitákkal együtt csúszáshoz vezettek. A Narancs úgy tudja, bizonyos padok a téren még mindig csak sziluettek, mert a végleges elemek más fából készülnek majd. A Széll Kálmán tér modernizálása 5,3 milliárd forintba került.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.