A Széll Kálmán téri szobroknak a deszkásokat kell elriasztaniuk

Lokál

Csiga, veréb, esernyő, pénztárca, gördeszka. Mi a közös? Az, hogy bronzszobor formájában ott vannak a felújított Széll Kálmán tér kevésbé szem előtt lévő részein. Arról, hogy mit keres a gördeszkaszobor és a stilizált veréb a vadiúj téren, Szakács Barnabás tájépítészt, a miniszobrok ötletgazdáját ​kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Honnan jött a meglepetésszobrok ötlete?

Szakács Barnabás: A bronzplasztikákat a gördeszkázás problematikájának megoldására találtuk ki. A fenntartó kifejezett kérése volt, hogy épített elemekkel akadályozzuk meg, hogy deszkázásra használják a teret.

magyarnarancs.hu: A perem közelében rögzített tárgyak miatt nem lehet deszkával végigcsúszni?

SZB: Így van. Hozzáteszem, tervezőként mindig dilemma számomra egy tiltás alkalmazása építészeti eszközökkel. Nem értek egyet azzal, hogy rögzített akadályokkal kell megoldani egy szociológiai problémát vagy jelenséget. Ugyanakkor el kell fogadni azt is, hogy a fenntartás és üzemeltetés oldaláról komoly gondot okoznak a gördeszkások, a tönkrement peremek helyreállítása többletköltséget jelent. Nekem amúgy semmi bajom a gördeszkásokkal, és a tiltás sem szimpatikus, viszont a máshol akadályként alkalmazott fémbogyókat semmiképpen sem akartam a téren látni.

false



magyarnarancs.hu: Miért?

SZB: Mert agresszívek és negatív asszociációkat keltenek. Olyan megoldást akartunk kitalálni, ami ránézésre nem tiltást, távol tartást sugall, hanem sokkal udvariasabban kosarazza ki a gördeszkásokat a térről. Ezért is lettek megemelve és lejtőssé téve a támfalak, a fákat és az utcabútorokat is úgy pozicionáltuk, hogy lehetőleg akadályozzák a nekifutást. A peremhez lecsüngő növényeket terveztünk, a fennmaradó helyeken pedig igyekeztük kedves tárgyakkal megértetni, hogy ez a tér nem gördeszkázásra való.

magyarnarancs.hu: Például egy óriás csigával?

SZB: Több tematikát is végiggondoltunk, mi az, amit sokszorozva el lehet helyezni, és logikus kapcsolatban vannak egymással. Volt egy koncepció az ottfelejtett tárgyak sorozatára, de az túl sokféle lett, és nem akartunk elmenni a mostanában sajnos nagyon népszerű zsánerszobrok irányába. Végül a madár és a csiga jelenik meg tömegesen, emellett megtartottunk három tárgyat: egy esernyőt, egy pénztárcát és egy gördeszkát. Ezekből csak egy-egy darab van, vagyis, ha felfedezik őket a járókelők, az ikonikus óra mellett alternatív találkozási pontokká válhatnak. A tárgyak megalkotásához aztán Plank Antal szobrászművész segítségét kértük.

false

 

Fotó: Pálos Máté


magyarnarancs.hu: A pénztárca a legkisebb, azt alig lehet észrevenni.

SZB: Fontos volt, hogy ezek az alkotások kicsi, alig észrevehető tárgyak legyenek, ne tartozzon a tér közvetlen arculatához, azonban ha felfedezik, az emberek mentális térképén megjelennek majd. Azt akartuk, hogy a tér tartogasson meglepetéseket, például ha valaki rendszeresen átszáll, akár fél, egy év múlva is felfedezheti, ez ad egy pluszélményt. Olyan, mintha lenne a térnek egy második, rejtett rétege.

false

 

Fotó: Pálos Máté



magyarnarancs.hu: A 444 olvasója szerint az egyik csiga háza az ellenkező irányba tekeredik, mint ahogy az a csigáknál szokásos. Ez is szándékos meglepetés?

SZB: Ez egy különleges csigafajnak állít emléket, ami abból az időkből való, amikor a Föld még a másik irányba forgott.

Bár a tér nem hivatalos átadása már megvolt, biztosan várhatók még garanciális javítások, nemrég mi is kiszúrtunk egyet. Az építkezésre az eredetileg elgondolt két nyár és egy tél helyett két tél és egy nyár jutott, ez nehezítette a kivitelezői feladatot, és a közbeszerzési jogvitákkal együtt csúszáshoz vezettek. A Narancs úgy tudja, bizonyos padok a téren még mindig csak sziluettek, mert a végleges elemek más fából készülnek majd. A Széll Kálmán tér modernizálása 5,3 milliárd forintba került.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.