A Széll Kálmán téri szobroknak a deszkásokat kell elriasztaniuk

Lokál

Csiga, veréb, esernyő, pénztárca, gördeszka. Mi a közös? Az, hogy bronzszobor formájában ott vannak a felújított Széll Kálmán tér kevésbé szem előtt lévő részein. Arról, hogy mit keres a gördeszkaszobor és a stilizált veréb a vadiúj téren, Szakács Barnabás tájépítészt, a miniszobrok ötletgazdáját ​kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Honnan jött a meglepetésszobrok ötlete?

Szakács Barnabás: A bronzplasztikákat a gördeszkázás problematikájának megoldására találtuk ki. A fenntartó kifejezett kérése volt, hogy épített elemekkel akadályozzuk meg, hogy deszkázásra használják a teret.

magyarnarancs.hu: A perem közelében rögzített tárgyak miatt nem lehet deszkával végigcsúszni?

SZB: Így van. Hozzáteszem, tervezőként mindig dilemma számomra egy tiltás alkalmazása építészeti eszközökkel. Nem értek egyet azzal, hogy rögzített akadályokkal kell megoldani egy szociológiai problémát vagy jelenséget. Ugyanakkor el kell fogadni azt is, hogy a fenntartás és üzemeltetés oldaláról komoly gondot okoznak a gördeszkások, a tönkrement peremek helyreállítása többletköltséget jelent. Nekem amúgy semmi bajom a gördeszkásokkal, és a tiltás sem szimpatikus, viszont a máshol akadályként alkalmazott fémbogyókat semmiképpen sem akartam a téren látni.

false



magyarnarancs.hu: Miért?

SZB: Mert agresszívek és negatív asszociációkat keltenek. Olyan megoldást akartunk kitalálni, ami ránézésre nem tiltást, távol tartást sugall, hanem sokkal udvariasabban kosarazza ki a gördeszkásokat a térről. Ezért is lettek megemelve és lejtőssé téve a támfalak, a fákat és az utcabútorokat is úgy pozicionáltuk, hogy lehetőleg akadályozzák a nekifutást. A peremhez lecsüngő növényeket terveztünk, a fennmaradó helyeken pedig igyekeztük kedves tárgyakkal megértetni, hogy ez a tér nem gördeszkázásra való.

magyarnarancs.hu: Például egy óriás csigával?

SZB: Több tematikát is végiggondoltunk, mi az, amit sokszorozva el lehet helyezni, és logikus kapcsolatban vannak egymással. Volt egy koncepció az ottfelejtett tárgyak sorozatára, de az túl sokféle lett, és nem akartunk elmenni a mostanában sajnos nagyon népszerű zsánerszobrok irányába. Végül a madár és a csiga jelenik meg tömegesen, emellett megtartottunk három tárgyat: egy esernyőt, egy pénztárcát és egy gördeszkát. Ezekből csak egy-egy darab van, vagyis, ha felfedezik őket a járókelők, az ikonikus óra mellett alternatív találkozási pontokká válhatnak. A tárgyak megalkotásához aztán Plank Antal szobrászművész segítségét kértük.

false

 

Fotó: Pálos Máté


magyarnarancs.hu: A pénztárca a legkisebb, azt alig lehet észrevenni.

SZB: Fontos volt, hogy ezek az alkotások kicsi, alig észrevehető tárgyak legyenek, ne tartozzon a tér közvetlen arculatához, azonban ha felfedezik, az emberek mentális térképén megjelennek majd. Azt akartuk, hogy a tér tartogasson meglepetéseket, például ha valaki rendszeresen átszáll, akár fél, egy év múlva is felfedezheti, ez ad egy pluszélményt. Olyan, mintha lenne a térnek egy második, rejtett rétege.

false

 

Fotó: Pálos Máté



magyarnarancs.hu: A 444 olvasója szerint az egyik csiga háza az ellenkező irányba tekeredik, mint ahogy az a csigáknál szokásos. Ez is szándékos meglepetés?

SZB: Ez egy különleges csigafajnak állít emléket, ami abból az időkből való, amikor a Föld még a másik irányba forgott.

Bár a tér nem hivatalos átadása már megvolt, biztosan várhatók még garanciális javítások, nemrég mi is kiszúrtunk egyet. Az építkezésre az eredetileg elgondolt két nyár és egy tél helyett két tél és egy nyár jutott, ez nehezítette a kivitelezői feladatot, és a közbeszerzési jogvitákkal együtt csúszáshoz vezettek. A Narancs úgy tudja, bizonyos padok a téren még mindig csak sziluettek, mert a végleges elemek más fából készülnek majd. A Széll Kálmán tér modernizálása 5,3 milliárd forintba került.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.