„Amikor a turista kiszáll a buszból, a lába el van gémberedve, jót tesz neki egy kis gyaloglás. Útközben megszomjazik, betér egy-egy étterembe, így effektíve hasznot is hoz a kerületnek” – mondta a magyarnarancs.hu-nak Gerhát Róbert helyi lakos, a Bajcsy-Zsilinszky út 20–24. előtti turistabusz-megállóban tartott demonstráció fő szervezője. Hasonlóan érvelt az ügyhöz kapcsolódó sajtótájékoztatón Rogán Antal V. kerületi polgármester is, szerinte „közös érdek, hogy minél többen gyalog járják be a nevezetességeket, s közben felkeressék a kis üzleteket, vendéglátóhelyeket”. A 127 ingatlantulajdonos által megszavazott egész napos parkolófoglalás a célját elérte: a kerület Vitézy Dávid BKK-vezérrel való tárgyalásokra hivatkozva azt ígéri a lakóknak, hogy két héten belül felszámolja a megállóhelyet. A buszok ezután valószínűleg a Jászai Mari tér és a Kossuth tér között, a pesti alső rakparton állhatnak meg.
|
A hirtelen jött siker a tüntetés képével összevetve némileg meglepő lehet, délután 4 órakor – amikorra a meghívó szerint „a sajtó képviselőire és a döntéshozókra” számítottak a szervezők – mindössze hat idősebb demonstráló foglalta el a turistabuszok helyét, a fejük fölé tartott esernyő, valamint a „Levegőt!” feliratú transzparens ráadásul könnyen azt a benyomást kelthette az avatatlan szemlélőben, hogy a hőség ellen tiltakoznak. Pedig környezetvédő megmozdulásról volt itt szó, mint azt Gerhát Róberttől megtudtuk, a lakók közel 10 éve próbálják elérni a politikusoknál, hogy a turistabuszok ne pöfékelhessenek télen-nyáron a ház előtt. Eddig csak táblákat sikerült kitetetniük az illetékesekkel, ám a tapasztalatok szerint a sofőrök jó része a figyelmeztetés ellenére is folyamatosan járatja a motort, amíg a parkolóban tartózkodik. „A külföldiek közül néhányan betartják a szabályt, de a magyarok közül senki” – teszi hozzá Gerhát. A lakókat a zaj és a füst mellett a tömeg is zavarja, sőt, sokuk szerint az ingatlanárak esésében is szerepet játszott a buszokkal terhelt környezet. De ez még nem minden! Gerhát Róbert egyenesen bűnözési kockázatot lát a magas turistakoncentrációban, hiszen a külföldieknek „Romániából idetévedt romák árulnak különféle dolgokat, és mióta itt vannak, jelentősen megnövekedett a környéken a betörések száma. Azért hangsúlyozom, hogy romák, mert nem fehérek, ezt nem bántó szándékkal mondom” – teszi hozzá a tüntetés fő szervezője, mintegy az olvasó megnyugvására. Puskás András kerületi alpolgármester a turistabusz-társaságok további bűnének tartja, hogy „gyakran belógtak a BKK által nemrég kialakított buszsávba is, akadályozva ezzel a közösségi közlekedést is”.
Konszenzus látszik tehát kibontakozni a lakók, a kerületi önkormányzat és a közlekedésszervezés között a turisták sétáltatásának tekintetében. „Bejártam az egész világot, és sehol sem vittek el 50 méterre attól, amit meg akartam nézni. Egyiptomban, Jordániában 1-2 kilométert is gyalogoltam. Itt meg lassan beviszik a turistát a Bazilika hajójába” – vélekedik például Gerhát. Minthogy a tüntetést elvileg támogató környezetvédő civil szervezet, a Levegő Munkacsoport végül nem küldte el képviselőit, azt nem tudtuk meg, hogy környezetvédelmi szempontból mennyire releváns egy parkoló néhány száz méterrel arrébb helyezése, bár egyelőre az sem világos, hogy csak ezt az egy megállóhelyet érinti-e a döntés, hiszen Rogán következetes állápontja szerint például „a belváros belső területein egyetlen buszparkolóra sincs szükség”. További kérdés, hogy miként alkalmazkodnak a turisták buszoztatására szakosodott cégek a kéthetes határidőhöz, valamint hogy mit szólnak külföldi barátaink, amikor először a szétbarmolt Kossuth teret csodálhatják meg a fővárosban?