A családban marad

Zwack Múzeum

  • - kyt -
  • 2005. július 14.

Lokál

„Das ist ein Unikum!” – kiáltott fel állítólag II. József, midőn udvari orvosa biztatására felhajtott egy kupicával a gyanúsan sötétlő alkoholos főzetből.

A pangó cs. és kir. gyomor viszontagságait enyhítő derék férfiú, Zwack doktor keresztnevét már nem őrizte meg a családi legendárium. A faktuális akadékoskodás helyett legyen elég annyi, hogy a piros mezőben aranyszínű kereszttel jelölt gömbölyű üveg tartalmának legalábbis az 1883-ban történt „lajstromozás”, szabadalmi bejegyzés óta bizonyíthatóan és kizárólagosan Unicum a neve.

Hogyan is lehetne lényegében egyetlen termékre egy egész múzeumot alapozni? – ágaskodik bennünk kekeckedve a kérdés, miközben a Soroksári úti Zwack-gyár – szépen felújították az épületet, szó se róla – Dandár utcai oldalbejáratához közeledünk. Ami magyarul egyszerűen múzeum, az angolul Zwack Unicum Heritage Visitors’ Center – és szinte magunk előtt látjuk az izgatott japán turistákat, amint sorban lefényképezkednek, kidugva fejüket a „vizes emberes” plakát makettjének arca helyére vágott lyukon. Aztán, amikor elérkezünk a kiállítás záródarabjáig, az aktuális reklámfilmben szereplő (Kanadából internet útján beszerzett) eredeti szovjet űrhajóskesztyűig, kételyeink észrevétlenül felmorzsolódnak.

Ami a turistákat illeti, nem járunk messze az igazságtól, mert az intézmény kiválóan alkalmas csoportok fogadására – mondhatni az egyik célja is ez. Rövid, meglepően élvezetes film több nyelven a Zwack család minden hányattatás ellenére örvendetesen sikeres történetéről, amit a csak csoportok számára kínált „technológiai bemutató” követ. A gyárudvar közepén álló formás „gyár a gyárban” alsó szintjén hatalmas, régi fogadalmi hordó, lepárlókészülék, egyéb rejtélyes szerkezetek, fönt réztölcsérek, kisüstök, egy eredeti, Malligand-féle fokolókészülék, továbbá mindenféle drogaprító és desztillálóberendezés a közkedvelt nedűt alkotó mintegy negyvenféle növény előkezelésére. Az arányokat, a keverés titkát, az igazi receptet továbbra is a legszűkebb család őrzi.

Mint ugyanis közismert, volt egy hamis recept is, amelyet a családnak a háború után itthon maradt tagja, Zwack Béla az államosítás után átadott az ízbéli árnyalatokra a jelek szerint kevéssé érzékeny új gyárvezetésnek. És amikor Zwack Péter 1989-ben, hazatérve újraindította a gyártást az eredeti recept alapján, viszont még az „állami” változat is készült, igazi, nemes társadalmi vita bontakozott ki az Unicum-kedvelők két táborra szakadt közösségében, melynek az vetett véget, hogy Zwack teljes egészében visszavásárolta az egykori családi üzemet.

Térjünk azonban vissza a japán turistacsoporthoz, melynek tagjai időközben lefényképezték az összes üstöt, szűrőt és kézi dugózót, most pedig fegyelmezetten haladnak a tényleges múzeumi termek felé! Egy Magyarországon eddig csak nyomaiban létező műfajt, némi píárba csomagolt család-, társadalom- és ipartörténeti gyűjteményt látunk ügyes, a hiányokat más korabeli tárgyakkal pótló, a kíváncsiságot egyre csak élénkítő elrendezésben.

Mintegy mellékesen tudunk meg olyan lelkesítő apróságokat, hogy például a már említett, közismert plakát fuldoklójának modellje az 1915-ös budapesti grimaszvágó verseny győztese volt. Akkoriban a szállítási költségek nyilvántartására a „lótartási számlák” szolgáltak, pontosan követve a napról napra, lóról lóra kiutalt zabmennyiség alakulását. A versengés és vállalkozás éveiben a Zwack Rt. exportált elsőként Magyarországról az Egyesült Államokba. Az amerikai szesztilalom idején a kieső jövedelem pótlására pedig sikeresen vágott bele a neonreklám mint olyan magyarországi meghonosításába.

A nem csoportos magyar látogatót talán jobban érdekelnék a Budapesti Likőripari Vállalat (Buliv) tárgyi emlékei, brigádnaplók, honvédelmi versenyek vakmerő ízlésű trófeái, személyes hangú vallomások a szocialista munkaverseny soron lévő feladatairól, mint Zwack Péter emigráns évei, ám végtére is a Zwack Múzeumban vagyunk, amelyet értelemszerűen a cég hozott létre és tart fenn – figyelemre méltó minőségben. Ezeket a szürke évtizedeket az eredetileg szintén Zwack-termék, ám minden bizonnyal galádul lesilányított Éva vermut, Mecseki Itóka, Mocca likőr és társaik reprezentálják egyetlen szomorú vitrinben.

Ha viszont eljutottunk a jelenig, amikor a Baranya megyei Görcsöny községben lakossági kezdeményezésre immár lezajlott az Unicum tér névadása, s a lelkes szervezők reményei szerint Vilmos térrel is dicsekedhet a település hamarosan (császárra ne, körtére annál inkább gondoljunk!), miközben a müncheni Unicum Clubot alkotó Lufthansa-alkalmazottak, csónakon érkezve Bécsből a Gellért térre, az értetlenül figyelő budapestiek gyanakvó tekintetétől pásztázva lelkes zászlólobogtatással ünneplik hazánk EU-csatlakozását, nos, ekkor még mindig vár ránk két feladat. Egyrészt hátravan egy tizenötezer darabos minipalack-gyűjtemény (a többi ládákban vár a sorára), másrészt pedig a látogatás fénypontja, a kóstolás. Ennek ára bennfoglaltatik az 1500 – nyugdíjasoknak 1250 – forintos belépőben, a további költekezésre pedig a mintabolt kínál lehetőséget. A 850 forintos diákjegy tulajdonosa nem kóstolhat.

 

Soroksári út 26. Nyitva: hétfő–péntek, 13-tól 17 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.