A NEVI és a BIT "droglexikonja": Egy szippantás, egy lövet

  • - seres -
  • 1996. május 16.

Lokál

A lányom drogos. És ezen a pofon már nem segít. Így kezdôdik valami elmondhatatlan, aminek nem lett volna szabad megíródnia, hogy ne kelljen óvni tôle. Szárnyalj, ne szállj el! - kiált fel piramisosan-vargamikisen-maradjvelünkesen a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet (NEVI) és a Baloldali Ifjúsági Társulás (BIT) közös kis füzete, ez a 16 oldalas mai magyar szimptóma, ez a felvilágosításnak szánt, ingyenes "droglexikon szülôknek és gyerekeknek", aminek sem drogokhoz, sem lexikonhoz nincs köze, viszont egyértelműen delíriumban íródott. A szerzôk és szakértôk nevét fedje jótékony spongya. A szó szerinti idézetek kurziválva lesznek.
A lányom drogos. És ezen a pofon már nem segít. Így kezdôdik valami elmondhatatlan, aminek nem lett volna szabad megíródnia, hogy ne kelljen óvni tôle. Szárnyalj, ne szállj el! - kiált fel piramisosan-vargamikisen-maradjvelünkesen a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet (NEVI) és a Baloldali Ifjúsági Társulás (BIT) közös kis füzete, ez a 16 oldalas mai magyar szimptóma, ez a felvilágosításnak szánt, ingyenes "droglexikon szülôknek és gyerekeknek", aminek sem drogokhoz, sem lexikonhoz nincs köze, viszont egyértelműen delíriumban íródott. A szerzôk és szakértôk nevét fedje jótékony spongya. A szó szerinti idézetek kurziválva lesznek.

A NEVI és a BIT "droglexikonja"

Fényűzô villákat, dollármilliókat, csodaautókat, gazdagságot emlegetnek - kik? A volt KISZ-vagyon kutatói? Nem. Ez a drog. Annak a néhánynak, aki kereskedik vele világszerte. Ez ugye merôben új felismerés, hogy a drogkereskedelem nem felebaráti szeretet, nem altruista adakozás, hanem biznisz. Antikapitalista módon tehát már e ponton abba kéne hagynunk a füvezést, hogy ne gazdagítsunk másokat, és ne kerüljünk a másik oldalra. A másik oldal pedig? Tönkretett életek, összetört álmok, kínzó reggelek. Magány, szürkeség, egyhangúság és gyakran a vége a halál.

Mit akarnak nekünk a szerzôk ezzel mondani? A drogozás (végig nincs különbség az enyhe és a kemény drogok között) eszerint nem más, mint húszévi gürcölés után egy átlagos, jéghideg hétfô reggelen felébredni a lakótelepi garzonban. Nem csoda, hogy ki akarsz törni. Mi is kell hozzá? Nem is kell hozzá más, eleinte egy kevés pénz, egy "jó barát", egy nepper. Olcsó álmok. Tökéletes! Biztos tökéletes? Biztonságos? Biztonságos? - kérdezte a náci fogorvos szegény Dustin Hoffmanntól huszadszor is a Maraton életre-halálra című filmremekben, anélkül hogy Dustin tudta volna, mirôl van szó. Mi viszont tudjuk, mi jön az olcsó álmok után. Jön újra a félelem, magány, depresszió. Aztán a kínzó vágy, a hazug boldogság megismétlése. Újabb adag. De ez már nagyobb... Nem marad más, csak egy emberi roncs és a halál.

Műfaját tekintve ez egy úgynevezett elijesztô brosúra, rosszabb, mint a pofon, mert utána nem marad más, csak egy tudatlan tinédzser és a felvilágosítás halála.

A szerzôk itt a primitív félelmen kívül a te-nem-tehetsz-semmirôl-csak-rossz-társaságba-keveredtél motívumra apellálnak, ami egyrészt tipikus szülôi önbecsapás, másrészt ab start elveszi a gyerektôl a legfontosabbat: az egyéni tudatot és a személyes felelôsséget. Te csak kíváncsi vagy. Milyen lehet? A haver mondja: semmi gond, tuti lesz. A haverral itt az a legnagyobb gond, hogy úgy beszél, ahogy a szinkronstúdiókban a magyar tinédzsernyelvet elképzelik. Egy szippantás, egy lövet vagy egy extasy. Te hiszel. Tényleg jó. Repülsz. Mélyebbre, mint gondolod... Elindulsz, s nincs vég. Ennyi. Ennyi voltál. Más vagy... Elôtte gyenge, közben erôs, utána roncs. RONCS. Gyenge vagy, nagyon gyenge. Azt mondod, divat. Azt mondom, manapság nem divat a halál... Hányinger. Mocskos falak. Látom a fekete lepelt. Látok egy keresztet... Nincs kedvem nevetni.

Na most egy pillanat. Itt a lényeg úgy elsikkad, mint egy átmentett KISZ-ingatlan: egyrészt ugye a szerzôk - nyilván tapasztalatból - azt állítják, hogy a dolog tényleg jó. Repülsz. Ami azonban nekik sikerült, neked nem fog: abba lehet hagyni. Pláne a füvet, de te ezt nem tudod meg, mert be akarnak szaratni, halálra akarnak rémíteni, te gyenge féreg, te akarat nélküli senki, te tulajdonságok nélküli ember; a BIT-esek szerint ha kipróbálnál egy jointot, szabályosan meghalnál (márpedig ez manapság nem divat), ahogy önkielégítés után elfolyna a gerinced, káromkodás után rád szakadna az égbolt. A bűntudat politikája egyébként már a katolikusoknak se jött be, de ezt csak úgy mellékesen.

Hányinger. Mocskos falak. Látok egy BIT-es ingatlant. Látok egy paternalista brosúrát. Nincs kedvem nevetni.

Akkor most térjünk a maradandó alkotásnak arra a részére, amit értelmetlen módon a végérôl kezdve, feje tetejére állítva kell olvasni, és ami arról szól: mi a teendô, hogyan ismerheted fel a drogra utaló jeleket? Ez nehéz, de a két géniusz megkísérli a lehetetlent, ôk és szakértôik annyi drogost láttak már, hogy megalkotnak egy jelrendszert, aminek alapján bárki felismerheti a drogos embert. (Alatta, mellette ott is van pirossal, hogy Feltűnhet! Gyanúnkat igazolhatja! ) Íme:

Sápadt, elszínezôdött (sárga, hamuszürke, kékes) arc beesett, mély szemgödröket rejt. Megváltozik a tekintet, merev, az átlagosnál szűkebb vagy tágabb pupillák lesznek jellemzôek. Ami azért érdekes, mert a fél ország így néz ki este, fáradtan, a Dallas megtekintése után. Bôrön található, ismeretlen eredetű tűszúrások vagy erre utaló véraláfutások. Nagy kunszt, gratulálunk. Nézzük a lelki tüneteket. Közömbösség, pesszimista hangulat, idegesség, összefüggéstelen beszéd, víziók, hallucinációk. Akkor ugye a teljes Országgyűlés mehet terápiára?

Igen érdekes a kábítószer használatára utaló, gyanút keltô eszközök felsorolása is, kis denunciánsoknak: egyebek között a teafôzô vagy forraló gyakori használatára utaló jelek, valamint gyertya sűrű elôfordulása. Nekem mindig is gyanúsak voltak a teázók és a templomok. Még jó, hogy sosem szabad valakit hiányos, kellôen megalapozott megfigyelések nélkül "kábítószeres" címkével megbélyegezni. Csak alapos kikémlelés után. De akkor nagyon. Hadd féljen a RONCS.

Végül megtudjuk azt is, hogy miért nyúlnak a drogokhoz a fenti roncsok? Hát a valóságtól való eltávolodás igénye miatt. Amibôl végre egyértelműen kiderül: a brosúrát kifejezetten junkie-k írták. És ezen már a pofon sem segít.

- seres -

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.