A vén bűnös (Intervízió - tévétörténeti kiállítás)

  • - tévésmaci -
  • 2007. április 26.

Lokál

Belépsz, jobbra a Csodák Palotája, balra a Jövő Háza; a kiállítás pedig "az elmúlt évszázad legnagyobb csodájáról, a televíziózásról szól" - no, mit gondolnak, melyikben van? Ne reménykedjenek, a Jövő Házában! - rémes kilátások, mondhatom.

Belépsz, jobbra a Csodák Palotája, balra a Jövő Háza; a kiállítás pedig "az elmúlt évszázad legnagyobb csodájáról, a televíziózásról szól" - no, mit gondolnak, melyikben van? Ne reménykedjenek, a Jövő Házában! - rémes kilátások, mondhatom. Mi persze ünnepelni jöttünk az 50. születésnapjára készülő Magyar Televíziót (a dicsőségesnek csak pimaszul megengedően nevezhető világra jövetelről ékesen szól pár lappal elébb Felvonulók kérték c. írásunk bef. traktusa).

Rosszkor vagyunk jó helyen, vasárnap délután a fű sem nő, nyilván: a honlapon beígért huncutságokból (élő adás a helyszínről, bepillantás a boszorkánykonyha krumplihámozó szekciójába, vasárnapi médiaiskola, ezer más satöbbi) viszonylag kevéshez van szerencsénk (a lépcsőt például úgy illesztették a muzeális közvetítőkocsihoz, hogy az ajtaját még véletlenül se lehessen kinyitni tőle), ám kétségkívül percek alatt elragad az egész hangulata - ami persze nem feltétlenül kellemes, de ez inkább érdeme az anyag összeállítóinak. Van egy utca, a televíziózás kezdeteitől napjainkig vezet (szerencsére nincs húsz méter), hátborzongató. A rosszarcú Kékes, Minivizor, a gonosz törpe és szovjet testvérük vigyorog ránk - épp, mint a szellemvasúton (adott esetben megint: a szocialista szellemén). Már-már orwelli, hogy a mondott testvéri terméknek a fogyasztói ára, 419 rubel is ki van írva. Nagyanyám jött vissza egy ilyennel a moszkvai olimpiáról - meg két Rakéta porszívóval (kábé tíz perccel a leszállás után túladott rajtuk Ferihegyen), a tőlem megfújt golyórágók, a családi Amo szappan készlet és az adidas pólóm árán vette őket. Mindezt azért hozom fel ilyen kínos részletességgel, mert nyilvánvaló: messze nem csupán technikatörténeti élményt kapunk a Millenárison, hanem annál sokkal többet. Konkrétan az orrunk alá dörgölik az elmúlt ötven évünket - nincs is nehéz dolguk, hisz végig ott ültünk a tévé előtt. Nos, a kiállítás egy (talán az egyetlenegy) hiánya, hogy minket innen kifelejtettek (meg a ropit) - igaz, nem láttam (és ez megint színtiszta technikahistória) azt a hol citrom-, hol narancssárga gyűrött celofánt sem, amit jobb házaknál a fekete-fehér korban a képernyő elé függesztettek: Color me Hungary!

Még szomorúbbak leszünk, amikor mégis kijut valami az interaktivitásból. A bámészkodó hirtelen egy "stúdióban" találja magát, amit a zöld háttérről és a kirendelt "televíziós szakember" lány visszautasíthatatlanul kedves invitálásáról lehet legkönnyebben felismerni. Ha kiülsz a zöldbe, máris ott vagy a képernyőn, ismeretlen bolygón tapicskol veled az űrszekered - röhögni kötelező, hisz a mutatvány még (már?) a műanyag kenyerestálcából készült holdbázissal operáló Pirx pilótában is égés lett volna... - s ezzel ismét a tárlat eszmei mondandójához értünk (minden út oda vezet): magunkon sírunk-röhögünk.

Összegzésképp mit is mondhatnánk? Megtekintése kötelező, de csak erős idegzetűeknek ajánlott.

A kiállítás augusztus végéig látható.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.