A vén bűnös (Intervízió - tévétörténeti kiállítás)

  • - tévésmaci -
  • 2007. április 26.

Lokál

Belépsz, jobbra a Csodák Palotája, balra a Jövő Háza; a kiállítás pedig "az elmúlt évszázad legnagyobb csodájáról, a televíziózásról szól" - no, mit gondolnak, melyikben van? Ne reménykedjenek, a Jövő Házában! - rémes kilátások, mondhatom.

Belépsz, jobbra a Csodák Palotája, balra a Jövő Háza; a kiállítás pedig "az elmúlt évszázad legnagyobb csodájáról, a televíziózásról szól" - no, mit gondolnak, melyikben van? Ne reménykedjenek, a Jövő Házában! - rémes kilátások, mondhatom. Mi persze ünnepelni jöttünk az 50. születésnapjára készülő Magyar Televíziót (a dicsőségesnek csak pimaszul megengedően nevezhető világra jövetelről ékesen szól pár lappal elébb Felvonulók kérték c. írásunk bef. traktusa).

Rosszkor vagyunk jó helyen, vasárnap délután a fű sem nő, nyilván: a honlapon beígért huncutságokból (élő adás a helyszínről, bepillantás a boszorkánykonyha krumplihámozó szekciójába, vasárnapi médiaiskola, ezer más satöbbi) viszonylag kevéshez van szerencsénk (a lépcsőt például úgy illesztették a muzeális közvetítőkocsihoz, hogy az ajtaját még véletlenül se lehessen kinyitni tőle), ám kétségkívül percek alatt elragad az egész hangulata - ami persze nem feltétlenül kellemes, de ez inkább érdeme az anyag összeállítóinak. Van egy utca, a televíziózás kezdeteitől napjainkig vezet (szerencsére nincs húsz méter), hátborzongató. A rosszarcú Kékes, Minivizor, a gonosz törpe és szovjet testvérük vigyorog ránk - épp, mint a szellemvasúton (adott esetben megint: a szocialista szellemén). Már-már orwelli, hogy a mondott testvéri terméknek a fogyasztói ára, 419 rubel is ki van írva. Nagyanyám jött vissza egy ilyennel a moszkvai olimpiáról - meg két Rakéta porszívóval (kábé tíz perccel a leszállás után túladott rajtuk Ferihegyen), a tőlem megfújt golyórágók, a családi Amo szappan készlet és az adidas pólóm árán vette őket. Mindezt azért hozom fel ilyen kínos részletességgel, mert nyilvánvaló: messze nem csupán technikatörténeti élményt kapunk a Millenárison, hanem annál sokkal többet. Konkrétan az orrunk alá dörgölik az elmúlt ötven évünket - nincs is nehéz dolguk, hisz végig ott ültünk a tévé előtt. Nos, a kiállítás egy (talán az egyetlenegy) hiánya, hogy minket innen kifelejtettek (meg a ropit) - igaz, nem láttam (és ez megint színtiszta technikahistória) azt a hol citrom-, hol narancssárga gyűrött celofánt sem, amit jobb házaknál a fekete-fehér korban a képernyő elé függesztettek: Color me Hungary!

Még szomorúbbak leszünk, amikor mégis kijut valami az interaktivitásból. A bámészkodó hirtelen egy "stúdióban" találja magát, amit a zöld háttérről és a kirendelt "televíziós szakember" lány visszautasíthatatlanul kedves invitálásáról lehet legkönnyebben felismerni. Ha kiülsz a zöldbe, máris ott vagy a képernyőn, ismeretlen bolygón tapicskol veled az űrszekered - röhögni kötelező, hisz a mutatvány még (már?) a műanyag kenyerestálcából készült holdbázissal operáló Pirx pilótában is égés lett volna... - s ezzel ismét a tárlat eszmei mondandójához értünk (minden út oda vezet): magunkon sírunk-röhögünk.

Összegzésképp mit is mondhatnánk? Megtekintése kötelező, de csak erős idegzetűeknek ajánlott.

A kiállítás augusztus végéig látható.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.