Sátáni helyrajz (A keresztény pokol története)

Lokál

Az elkárhozott lelkek gyűjtőtábora, a kénköves infernó immár évezredek óta foglalkoztatja a nyugati világ fantáziáját. Legutóbb XVI. Benedek pápa irányította rá figyelmünket, s lelkipásztori megnyilatkozása rögvest a hírek szereplőjévé avatta e gyászos bugyrot. Összegezzük hát, mit tudhatunk a pokolról!
Az elkárhozott lelkek gyűjtőtábora, a kénköves infernó immár évezredek óta foglalkoztatja a nyugati világ fantáziáját. Legutóbb XVI. Benedek pápa irányította rá figyelmünket, s lelkipásztori megnyilatkozása rögvest a hírek szereplőjévé avatta e gyászos bugyrot. Összegezzük hát, mit tudhatunk a pokolról!

XVI. Benedek pápa március 25-én a római Szent Felicitás és Vértanú Fiai nevű plébániatemplomot meglátogatva, az egybegyűlt hívekhez intézett homíliájában a bűnről és a bűnbocsánatról elmélkedett. Épületes gondolatmenetének egy pontján azután a pokolra fordította szavait, s elmondta, hogy "a pokol, amelyről manapság oly kevés szó esik, létezik, és örökkévaló mindazok számára, akik szívüket bezárják [Jézus] szeretete előtt." Az elmúlt néhány esztendő kvázi szimbolikus értelmezései, illetve a téma altatása után a széltében konzervatívként elkönyvelt egyházfő mondata élénk visszhangot váltott ki egyháziak, laikusok és megátalkodott agnosztikusok körében egyaránt. Ám mielőtt a kurrens vélemények ismertetésébe elegyednénk, tekintsük át a diskurzust, mely a katolicizmus, a kereszténység s összességében a zsidó-keresztény kultúrkör évezredek óta legkedveltebb rémtoposza, a pokol (illetve annak főmumusa, a sátán) körül burjánzik.

Minden valamirevaló vallás, mitológia és hiedelem elengedhetetlen főeleme a halál utáni lét kérdésének tisztázása, inkluzíve a holt lelkek csoportosulási helyének lokalizálása. A görög regék elíziumi mezői (a boldog lelkek számára rezerválva) s a kínokkal teljes Tartaros (mint a tatár és a tartármártás nevek őseredete) éppúgy e halálos komolyságú topográfiai játék részét képezték, mint a maják Xibalbája vagy az óegyiptomiak Duatja. A szinte kivétel nélkül földfelszín alattinak tippelt, általánosan fájdalmasnak vagy éppen ítélkezés révén szekciókra bontottnak képzelt al- és túlvilágok sorában természetesen ott találhatjuk az ószövetségbéli gyehennát, a keresztény pokol közvetlen előképét is. Az egyebek mellett Jeremiás könyvében említett Gé-Hinnom, azaz a Hinnom-völgy nagyon is konkrét hely volt Júda és Efraim törzsének határán, ahol a próféta elmondása szerint a bálványimádók megégették fiaikat és leányaikat az áldozati tűzben. E pogány szertartások színhelye azután idővel elveszítette konkrét földrajziságát, s a bűnösöket emésztő tűz, az örök kárhozat (vagy a meghatározott ideig tartó tisztulás/várakozás) jelölőjévé vált. Úgyannyira, hogy a zsidó terminológiát alkalmazó Jézus maga is az Újszövetség számos helyén említi az "olthatatlan tüzű" gyehennát, s a Máté evangéliumában föllelhető idézet szerint "az Emberfia elküldi majd angyalait, azok összeszednek országában minden gonosztettet és gonosztevőt, és tüzes kemencébe vetik őket" (Mt 13,41-42).

Mindezek ismeretében aligha meglepő, hogy a formálódó kereszténység magáévá tette, illetve részint saját elképzeléseihez igazította a tüzes gyehenna képzetét, s az immár keresztény poklot megannyi utóbb nem kanonizált, illetve apokrif iratban is részletekbe menően körvonalazta (pl. Péter apokalipszise). Szemben az üdvözültek mennyországával, a pokol a sírásnak és a fogak csikorgatásának színtere (mely János jelenései szerint végítéletkor majd a "tűznek tavába vetteték"), míg e két szint között található úgymond a

bocsánatos bűnök

elkövetőinek ítéletnap előtti univerzális tisztítóhelye, a purgatórium. Az ókeresztény egyházatyák ez utóbbi - kezdettől meglehetősen problematikus - lokalitással kapcsolatban ugyancsak emlegették az oly hatásosan riasztó lángnyelveket, ám ezek inkább lelki tűzként nyertek értelmezést, semmint valós vagy éppen metaforikus lángként. A középkor évszázadaiban azután már mindinkább konkrét értelemben hivatkoztak az egyháziak, pápák és tudós skolasztikusok a purgatórium tisztítótüzére, s így e hely a hívők képzeletében majd' oly félelmetessé vált, akár a végleg elbukottak pokla. Az 1254-ben dogmatikailag is formulázott purgatórium tételével sokan nem tudtak azonosulni, s így az nemcsak a görög kereszténységgel folytatott hitvita egyik botránykövévé vált hosszú időre, de megannyi vallási csoport (katarok, valdensek) eretnekké bélyegzésének is indokává lett.

A középkorra a pokol földrajzának és belvilágának föltárása módfelett kultivált foglalatossággá vált. A művészileg legsikerültebb modell kétségkívül Dante oly sokat hivatkozott Isteni színjátékában lelhető, ahol is

kilenc körbe rendezve

soroltatnak fel az üdvözülésből kirekesztett lelkek a kínokkal még nem sújtott pogány bölcselőktől egészen a Sátán szájában vergődő legnagyobb árulókig (Brutus, Cassius, valamint értelemszerűen iskarióti Júdás). A Dante által aprólékosan kidolgozott szenvedésnemek mindazonáltal csak művészi megformáltságban különböztek az ekkortájt született egyéb pokolleírásoktól. Ám a középkoriak nem pusztán fantáziáltak és írtak a pokolról, de lehetőség szerint fel is keresték. A kénes kipárolgású barlangokat szerte Európában a pokol/purgatórium bejáratainak sejdítették, s a merészebb zarándokok nem is átallottak leszállni a mélybe, hogy személyesen szerezzenek információt a bűnösökre váró szenvedésekről. Így tett a mi Tar Lőrincünk is, aki az írországi Szent Patrik Poklát (másképp: Purgatóriumát) kereste fel valamikor a XV. század első évtizedében, hogy ott legnagyobb rémületére elhalt rokonait és ismerőseit lássa sanyargattatni. (Ugyanerre járt bő fél évszázaddal korábban Nagy Lajos egyik vitéze, levezeklendő tetemes menynyiségű, szám szerint kétszázötven gyilkosságát.) E gyászos hely, vagyis a Szent Patrik által a Donegal grófságbeli Angyalok szigetén felfedett alvilágbejárat amúgy már a XIII. századi Legenda Aureában is feltűnik, mint egy Miklós nevű nemesúr kalandtúrájának színtere, ahol is kígyók által marcangolt vagy izzó vasdorongokkal gyepált bűnösöket talált a kíváncsi betolakodó.

A hívőket sokkírózó rémségeikben - amint fentebb láthattuk - oly hasonlatos alvilági javító- és büntetőtelepek, azaz a pokol és a purgatórium minéműsége a kora újkor hajnalára a reformáció igen fontos vitakérdésévé vált. Ismeretes, hogy a reneszánsz pápák által szabadjára eresztett botrányos gyakorlat, mely búcsúcédulák megvásárlása ellenében jó előre annullálta a purgatóriumban letöltendő, úgynevezett "ideig tartó büntetéseket", Luther fellépésének egyik közvetlen kiváltója volt. Kálvin pedig egyszerű babonaságnak tekintette a purgatóriumot, s pokol és tisztítótűz kérdésében megannyi ellentétes nézet ütközött egymással Luther koncepciójától (a lelkek szunnyadnak a halál után, egészen a végítéletig) mondjuk a szociánusok nézeteiig, akik azt hirdették, hogy a bűnös lelkek rögtön a halált követően megsemmisülnek.

Ám a pokol, különösen a katolicizmus világképében, ezt követően sem veszítette el kardinális jelentőségét, sem mint dogmatikai sarokpont ("alászállt a poklokra" - sorolja Jézus Krisztus tetteit a katolikus Credo, s hasonlóképp a református Hiszekegy), sem pedig mint a hívők pszichikai fegyelmezésének hatékony eszköze. A pokol tételezése ugyanis évszázadokon át a hittantanítás kulcsmozzanataként figurált, s e fenyegető képzet beléplántálása a gyermekek lelkébe - számos irodalmi mű és memoár tanúsága szerint - a leglidércesebb kísértettörténeteknél is nagyobb félelmet váltott ki a katekizmust magoló pulyákból. S ha mindez kiváltott is némi kulturális ellenhatást, így például a bukott angyal Lucifer/Sátán irodalmi fölmagasztosulását (Milton: Az elveszett Paradicsom), azért a pokollal való riogatás visszaszorulására, a tematika részleges diszkreditálódására egészen a modern korig, a XX. századig kellett várni. Ekkorra ugyanis eltagadhatatlanul kínossá vált a kénköves-üstös pokol (s szintúgy a bárányfelhős mennyország) tradicionális, széltében elterjedt képzete. Jóllehet a dogmák legnagyobbrészt nem változtak meg, a hívekkel való direkt kommunikációban hátrébb szorult, a szélesebb nyilvánosságból pedig mondhatni szőrén-szálán eltűnt e tematika. A pokol utolsó nagy dobása ország-világ előtt jó ideig a Szűz Mária 1917-es fatimai revelációjában feltárt első titok (összesen három volt) negyvenes évekbeli közzététele maradt: a jelenésben részesülő gyermekpásztorok egyike, Lucia Santos ekkor írta le a Mária által nekik megmutatott infernót mint hatalmas tűztengert a föld alatt, végromlásban sínylődő elveszett lelkekkel. Utóbb XII. Pius még rendre el-elmondogatta, hogy a pokol nagyon is reális, és szörnyű kínokat tartogat a bűnösök számára (a negyvenes-ötvenes évek pápájaként ő még politikai megnyilatkozásaiban is alkalmazta e kínálkozó közhelyet a kommunizmusra), de ezt követően érezhetően jegelték e forró témát.

Ez a helyzet csak II. János Pál pápa pontifikátusa idején változott meg valamelyest. Wojtyla reformpápasága idején végre rendezni kellett például azt a kérdést, hogy mi lesz haláluk után a nem katolikus vagy - ne adj' isten - egyenesen nem keresztény, ellenben tiszta életű embertársainkkal, mert a korábban megfogalmazott rigid válaszok immár tarthatatlanná váltak. A kilencvenes években kibocsátott új katolikus katekizmus mindazonáltal nem tárgyalta forradalmian eredeti megközelítésben a pokol tárgykörét: e summázat szerint a pokol legsúlyosabb büntetése az örök elszakítottság Istentől, ám a szöveg többször említi a bűnösökre váró örök tüzet is. (Ugyanez az irat fenntartja a purgatóriumbéli tisztítótűz létét is.) II. János Pál azonban nyilvánvalóan meghaladta ezt az óvatos álláspontot, amikor 1999 augusztusában egyik audienciáján oppozícióba helyezte a poklot fizikailag létező helyként, illetve az Istentől való elszakítottság állapotaként interpretáló nézeteket, majd hozzátette: "A képeket, melyek a Szentírásból kirajzolódnak számunkra a pokolról, helyesen kell értelmeznünk. Azok az Istent nélkülöző lét teljes frusztrációját és ürességét demonstrálják." Ezzel egy időben a leghatározottabban elutasította a mennyország közkeletű, bodros felhőcskéktől övezett elképzelését.

II. János Pál idézett megnyilatkozása valóban szabad utat látszott engedni a pokol szimbolikus értelmezésének, mely még az új katekizmussal is összebékíthetőnek tetszett. Ezen az állapoton változtatott most az elterjedt vélekedések szerint a fundamentalista XVI. Benedek, aki egyébiránt még bíborosként s a Hittani Kongregáció prefektusaként az említett katekizmusnak is egyik összeállítója volt. S valóban, Ratzinger pápa ezúttal halványan sem utalt a szimbolikus értelmezés lehetőségére, ám betű szerint mindössze azt állította, amit a katolikus egyház hivatalos, hatályos hitelvei: vagyis hogy a pokol létezik, egyszersmind örökkévaló. Ennél a kijelentésnél alighanem érdekesebb lehet a jelenlegi pápa két korábbi állásfoglalása, a sátánról, illetve a purgatóriumról. Az előbbi témáról még bíborosként beszélt interjúkötetében, amikor is a sátánt nagyon is létező realitásként, személyes, s nem pusztán szimbolikus létezőként jellemezte, akinek emberfeletti szabadsága egyenesen Isten szabadsága ellen irányul. A purgatórium létét pedig immár pápaként ítélte tavaly októberben puszta teológiai hipotézisnek (szemben a pokol és a sátán kinyilatkoztatott fizikai realitásával), nem pedig fundamentális vallási igazságnak, mely kijelentésével jócskán belesatírozott a katolikus túlvilág gondosan megrajzolt térképébe.

Az infernó vagy legalábbis katolikus koncepciója tehát fennmarad, mondhatni minden poklokon keresztül. S ha az oly érzékletesen kidolgozott részletek mára tán kissé elhalványultak is, azért a pokol léte nem lehet kérdéses. Legfeljebb csak azt nem tudjuk még, hogy milyen messze van a belvárostól.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.