„Annyi nővel tudsz összejönni, amennyit nagyapád egész életében nem látott”

  • Iványi Zsófia
  • 2015. november 11.

Lokál

Pornószínház tiniknek. Előadás a pornóról egy pesti gimiben, ahol semmi perc alatt kiderül, ki tud többet a tárgyról, az előadók vagy a hallgatóság.

A KOMA csapata prevenciós jelleggel tartott előadást a pornófüggőségről egy budapesti gimnáziumban. Az ezt követő beszélgetésen hamar kiderült, hogy a fiatalok legalább annyit, ha nem többet tudnak a témáról, mint a színdarab készítői.

A Berzsenyi Dániel Gimnázium egyik tantermében felállított, pontosabban felfújt franciágy a színpad, azon megy végbe egy párkapcsolat klasszikus evolúciója a szerelembe eséstől kezdve az egymás agyára menésen át a szakításig – utóbbiban nem kevés szerep jut annak, hogy a pár hím tagja minden szabad percét pornónézéssel tölti. A közönség, egy tizenegyedikes osztály és egy tanárnő a fal mellé tolt padokon és székeken ülve figyelik az eseményeket.

false

 

Fotó: Wágner Csapó József

 

A nagyjából egy óra hosszú kattogas [at] por [dot] no nyelvezete egyértelműen a fiatalabb közönséget célozza meg például olyan dalbetétekkel, mint: „Szexfilmre fütyülőd nem verheted / Másra használd az internetet / Ne baszd el pornóra az életed”, ugyanakkor a történet egy húszas évei végén, vagy a harmincas évei elején járó pár mindennapjait mutatja be, olyan problémákkal és konfliktusokkal, amikkel egy tizenéves nem feltétlenül tud mit kezdeni. Nem állítanánk, hogy a Jelenetek egy házasságból újragondolásával állunk szemben, de azért ahhoz, hogy valaki átérezze Vince (Zrinyi Gál Vince, aki egyben a darab rendezője is) és Kati (Patocskai Katalin) nehézségeit, valószínűleg túl kell már lennie egy-két idegtépő párkapcsolaton és együttélésen.

Aztán valahol a darab vége fele robban a pornóbomba

Kiderül, hogy Vince minden szabad percét szexfilmek nézésével tölti, és szenvedélye olyan méreteket ölt,  hogy az már őt magát is aggasztja. Egy gyengébb pillanatában mindent bevall Katinak, aki nem fogadja túl jól a hírt: az őrjöngő lány olyanokat mond, hogy „megőrülök a gondolattól, hogy rám néztél azokkal a szemekkel” illetve „te nem velem, hanem a telefonoddal szexelsz”, no meg „gusztustalan vagy és undorító”, majd kirohan a teremből, és ezzel vége is az előadásnak.

false

 

Fotó: Wágner Csapó József

 

Nem tudni, miért csúszik át ordibálós groteszkbe az addig viszonylag életszagú történet, mindenesetre az előadást követő beszélgetésen több tinédzser is elmondta, hogy nincs nő, aki így reagálna a hírre, hogy a pasija pornót néz, hisz evidencia, hogy mindenki, vagy legalábbis minden férfi szívesen tölti ilyesmivel a szabadidejét. „Sajnos nincs kontrollcsoport” – állapítja meg bölcsen az egyik diák, hozzátéve, hogy nem lehet védekezni a pornóval szemben, ugyanis a szaporodás vágya ösztönös késztetés, s miután az embert az állatvilágból az eszközhasználat emelte ki, természetes, hogy alkotott magának valamit, aminek segítségével naponta többször is szaporodást színlelhet. Ezután több ötlet is felmerül, hogyan lehetne kiölni ezt a vágyat az emberekből, annak érdekében, hogy a pornónézés ne váljon kontrollálhatatlan függőséggé: az egyik fiú szerint egyszerűen

el kéne vágni a dopamin útját az agyban,

és akkor nem okozna örömet a maszturbáció, de a többiek szerint ez nem jó módszer, mert az agyműtétet követően semmi sem okozna többé örömet, még a csoki evés sem!

A fiatalok meglepően nyíltan és lelkesen vesznek részt a beszélgetésben, amiben nagy szerepe lehet a társalgást levezénylő színészek közvetlenségének, meg talán annak is, hogy a tanárnő nem jött vissza a szünet után. A nagyjából egy órás beszélgetés alatt több érdekes kérdés is felmerül, többek közt az, hogy az önkielégítés vajh önző dolog-e, hogy a pornófüggőségre a  többnejűség, vagy inkább a szexrobotok előállítása lenne-e a legjobb megoldás, illetve, hogy miért néz egy férfi akkor is pornót, ha van barátnője.

false

 

Fotó: Wágner Csapó József

 

Utóbbi kérdésre elég egyértelmű válasz érkezik a rendező-főszereplőtől: mert az csak egy csaj, ellenben ha pornót nézel, tíz perc alatt annyi nővel tudsz összejönni, amennyit nagyapád egész életében nem látott felöltözve. A fiúk és lányok nagy része egyetértően bólogat, úgy tűnik, számukra a pornónézés afféle természeti törvény: nem kell túlgondolni, egyszerűen csak van és kész.

A közösségi színház műfaját Magyarországon meghonosító társulat legfrissebb darabját nem csak iskolákban, hanem a KOMA Bázisán is játsszák, de ott klasszikus módon, tehát a felfújható ágynál stabilabb díszletek közt, és a közönséggel való utólagos társalgást mellőzve.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)