Az állatkerti kötéltáncos és a féllábú bohóc - Perczel Olivér történész, levéltáros a vurstliról

Lokál

A múlt héten búcsúzó Vidám Park a Városligetben állt, mintha máshol nem is állhatott volna. Budapest Főváros Levéltárának munkatársával arról beszélgettünk, hogyan vált a terület a mutatványosok "természetes élőhelyévé", s hogyan változott, fejlődött kétszáz év alatt.

Magyar Narancs: Mikortól beszélhetünk Városligetről?

Perczel Olivér: Az ottani mocsaras területet a XVIII. század derekáig főleg legelőnek használták, a fordulatot Mária Terézia erdőtelepítési törvénye jelentette, ami Pest városának is kötelezővé tette a faültetést. De több mint harminc évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az akkor még Városerdőnek nevezett terület kedvelt kirándulóhellyé váljon. Előbb bérbe adták a Batthyányaknak, hogy parkosítsanak, és kössék össze a belvárossal, majd miután a gróf halála miatt ez nem teljesült, tervpályázatot írtak ki, amit Nebbien Henrik kertépítő nyert meg. Ezt követően kezdődött a Városerdő rendezése, ám ez a folyamat nem egyik napról a másikra zajlott, ahogy később, a nagy budapesti építkezések idején. A mai Felvonulási tér területén lévő ún. rundót 1818-ban adták át, a tavon lévő két sziget közé csak 1826-ban emeltek hidat. A Liget maihoz hasonló arculata véglegesen csak 1896 után alakult ki, előtte állandóan változott. De a 19. század elején a város is teljesen máshogy nézett ki. Nem volt Andrássy út, Nagykörút, a belvárost a Városerdővel csupán egy út, a mai Király utca kötötte össze.

false

 

Fotó: MTI

MN: Ám ebből még nem következik a szórakoztatóipar megjelenése.

PO: Korábban a mai Deák tér környékén ütöttek tanyát a mutatványosok, és itt volt a Hecc Színház, ami persze nem színház volt, hanem állatviadalok színtere. A korabeli szórakoztatás bevált formája volt, hogy kutyákat engedtek bikára, medvére. De a város vezetése az egykori Német Színház építése miatt - ez a mai Vörösmarty téren volt - 1808-ban kitiltotta a környékről a mutatványosokat, akik jobb híján a Városerdőbe költöztek, mivel ott nemcsak parkosítottak, de vendéglátóhelyeket is nyitottak. 1810-ben Grossinger Leopold vállalkozó bormérési jogot kapott a Városerdő területére, ami azért érdekes, mert ő körhintát is működtetett a kocsmája mellett, legalábbis az engedélyezési kérelmében szerepel egy ilyen tétel. Tulajdonképpen ez az első írott dokumentuma a Városliget és a mutatványos világ összekapcsolódásának. Mindez nagyon lassan formálódott. Az 1820-as, 1830-as években a mutatványosok még összevissza bárhol megtalálhatók voltak a Ligetben, az 1850-es évektől a rundó környékén összpontosult az "ipar". Érdekesség, hogy 1849 májusában, amikor a magyar honvédek visszafoglalták Budát, a győzelmi ünnepségre már a Ligetből szerződtettek mutatványosokat, de a korra jellemző az is, hogy 1862-ben a legnagyobb attrakció az ún. rázó medence volt, aminek aranypénz volt az alján. Ezt kellett volna a vendégnek kivennie, de aki belenyúlt, azt megrázta az áram. Akkoriban ezen szórakoztak. A 1860-as évek közepén, amikor körvonalazódni kezdett a leendő Budapest képe, a mutatványosokat már a Hermina út környékén találjuk. Viszont 1866-ban az állatkert ugyanott nyílt meg, ahol ma is található.

MN: Mint a népszórakoztatás része?

PO: Noha a hangzatos nevű Állat- és Növényhonosító Társaság működtette magánvállalkozásban, az állatok mellett más attrakciók is voltak. A természettudományos küldetés önmagában kevésnek bizonyult. Az 1880-as években már szerződtettek mutatványosokat az állatkert területére, és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ebben az évtizedben a hely "emberkertként" is üzemelt: 1882-ben például egy szamojéd törzs tartott ún. etnográfiai bemutatót, 1884-ben egész nyáron egy szuahéli törzs életét tekinthették meg a látogatók, de szerződtettek eszkimókat is. Jellemző, hogy 1885-ben egy kötéltáncos hölgy volt az állatkert szenzációja, aki olyan komoly bevételt hozott, hogy abból a pénzből építették meg a főkaput.

MN: 1885-ben már vásárt is rendeztek a Ligetben.

PO: Méghozzá országos vásárt, ami a BNV elődje volt! A területet - ami egészen az 1970-es évekig maradt vásárváros - ugyanott jelölték ki, ahol addig a mutatványosok tanyáztak. Ekkor megint költözniük kellett, így végeredményben 1884-ben kerültek az állatkert mellé. Vagyis a mai Vidám Park őse, a vurstli tulajdonképpen ekkor jött létre, a mostani helyszínen.

MN: Most, a Vidám Park bezárása kapcsán 175 évet emlegetnek. Ez hogy jön ki? Mondott egy sor évszámot, de 1838 nem volt közöttük.

PO: Bizonyos Wexlener Sebestyén ekkor kapott állandó mutatványos helyet. Kétségtelen, hogy ez egy fontos dátum, mégis inkább arról van szó, hogy 1938-ban a nem éppen rózsás helyzetben lévő Angol Parkot úgy próbálták ismét vonzóvá tenni, hogy "centenáriumi" ünnepséget tartottak. A magam részéről inkább 1810-et preferálnám, az első írásos emléket a körhintáról. Vagy inkább 1885-öt, mivel ekkor költözött a vurstli immár szinte teljes terjedelmével a mostani területre - igaz, még mindig szétszórva és idényjelleggel. Mégis ezt az időszakot nevezhetjük a vurstli fénykorának. A céllövöldéstől a jósnőn át a fotográfusig itt vert tanyát mindenki, aki számított a szórakoztatóiparban. Ekkor jelent meg a cirkusz is, Giuseppe Barocaldi, a féllábú olasz bohóc révén.

MN: Meddig tartott ez az aranykor?

PO: Pontosan tíz éven át. A millenniumi ünnepségek során nemcsak a Hősök terét, a Vajdahunyadvárt építették fel, nemcsak a kisföldalattit adták át, de megépült egy világraszóló szórakoztató központ, az 'sbudavára is. Innentől kezdve a bódés mutatványozás elavultnak, szegényesnek tűnt. Ez a mulatónegyed a szórakoztatóiparban új fejezetet nyitott.

MN: Miért nevezték 'sbudavárának?

PO: Elképzelték, hogy milyen lehetett Buda a török hódoltság idején, és ezt építették fel. Fából és gipszből készült épületekkel, utcákkal.

MN: Mint Vegasban az ókori Egyiptomot?

PO: Pontosan. Voltak mecsetek, minaret, egy sor középkori épület. Egymásba értek a kocsmák, éttermek, kávéházak, utcáin tűznyelők, kötéltáncosok szórakoztatták a közönséget. Egy hatalmas mulatónegyedet kell elképzelni, ahol 20-30 ezer volt az átlagos látogatói létszám, hét végen ennek a duplája. De a technikai újdonságokat is itt prezentálták elsőnek. Az 'sbudavárában mutatták be a telefonhírmondót vagy az első hazai készítésű filmet. Természetesen a szokásos látványosságok vitték a prímet: hét napja alvó fakír, a szakállas nő, a gumibőrű ember, a koplalóművész. Volt hőlégballon is.

MN: Mi lett a sorsa a mulatónegyednek?

PO: Megunták az emberek, és tíz év pörgés után csődbe ment, miként az állatkert is, ahol 1904-ben - kétségbeesett próbálkozásként - még bikaviadalokat is rendeztek. Spanyol bikákat hoztak, de a sajtó magyar bikát követelt a magyar arénába. Azokat viszont nem érdekelte a torreádor. De ez már a túlélés utolsó, kétségbeesett kísérlete volt. 1906-ban a csődbe ment 'sbudavára mellett az állatkertet is átvette a főváros, s 1907 őszén döntött arról a közgyűlés, hogy az állatkertet megtartják, 'sbudavára területét pedig magánvállalkozóknak adják ki. Ugyanekkor - hogy az akkor még mindig szétszórtan működő mutatványosok helyzetét is rendezzék - kihasítanak egy területet, tulajdonképpen egy "utcát" az 'sbudavárából, és ott Mutatványos-telep néven állandó helyszínt biztosítottak a számukra. Ez a mai Vidám Park állatkerthez közelebbi részét jelentette a Hermina útig. Huszonnyolc parcellára osztották fel a területet és bérbe adták. Itt kapott helyet a Fényes-féle Plasztikon, vagyis a panoptikum, itt bérelt területet Meinhardt Frigyes is - barlangvasutat működtetett -, a későbbi Angol Park tulajdonosa. Pár év alatt hatalmas sikert ért el az immár rendezett Mutatványos-telep, ami már sokkal modernebb volt, mint a korábbi vurstli. Az állatkertet is ekkor, 1909-1912 között alakították át, megépült az elefántos kapu, szikla meg egy sor Kós Károly tervezte épület.

MN: A cirkusz is megvolt?

PO: A mostani cirkusz helyén a Beketow (korábban Wulff)-cirkusz működött 1889-től. A másik, a Barocaldi-féle Néparéna viszont a Mutatványos-telep végében.

MN: Itt volt a Feszty-körkép is.

PO: Eredetileg a Szépművészeti Múzeum helyén volt. 1909-ben került ide, de a mozi elterjedése után már egyáltalán nem számított akkora szenzációnak.

MN: Mi számított annak?

PO: A fordulópont az Angol Park megnyitása volt. Meinhardt 1910-ben megszerezte a Hermina út és Hungária körút közötti területet, ahol addig nem volt semmi, és ott kezdett új játékokat beindítani. Az első attrakciók, az ún. tobogán (ez eredetileg egy szánkóhoz hasonlító sportszer - a szerk.) és a csodakerék már 1910-ben működött, a hullámvasút őse két évvel később épült fel. Egy 1912-es hirdetés szerint az Angol Parkban a választék a következő volt: amerikai magasvasút (ez a hullámvasút), elvarázsolt kastély, görkorcsolyázás, alpesi falu, egyiptomi falu, japánkert, varietészínház, ródlipálya. Ebből is látszik, hogy az Angol Park igényesebb szórakozást biztosított, technikai újításainak köszönhetően már a 20. századot képviselte. Részvénytársasági formában működött, folyamatosan bővítették, fejlesztették, igyekeztek reagálni az idők szavára. A vízicsúszdától a kisvasútig sok minden létesült az Angol Park három évtizede alatt, és persze selejtezték azokat a dolgokat, amelyek nem voltak nyereségesek. Ugyanekkor a Mutatványos-telep a szegények szórakozóhelye lett. Azt mondták akkoriban, hogy akinek nincs pénze állatkerti vagy angol parki belépőre, az megy csak a vurstliba. De amikor 1950-ben létrejött a Vidám Park (bővebben: Ki a csontvázakkal!, Magyar Narancs, 2013. szeptember 26.), megszűntek az "osztálykülönbségek", az Angol Parkot és a Mutatványos-telepet is államosították.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.